SAD 2/2019

Miroslav Petříček: PRAXE SVOBODY
               Michel Foucault: Etika starosti o sebe jako praxe svobody a Co je kritika?

Karel Haloun: …TO JE NAŠE AGITACE (Politický plakát v naší zemi od konce 2. světové války po současnost – 2/6)

Anni-Frid Ulvaeus: Konspirační teorie vědy

Pjotr Skałnik: Hráč pokeru, který nevyhrál

Karolina Plicková: KAMNA, KREDENC, ŠTOKRLATA (aneb Přijdu včera - rodinná sága mezi loutkami)
(Přijdu včera, scénář, režie, dramaturgie, hrají Tereza Volánková a Sára Arnsteinová, 2017)

Marie Zdeňková: SNĚNÍ V DLOUHÉ (Sen v červeném domě a Dopisy Olze)
(SKUTR a kol.: Sen v červeném domě, režie SKUTR, Divadlo v Dlouhé, 2018; Václav Havel – Martin Kukučka – Lukáš Trpišovský: Dopisy Olze, režie SKUTR, Divadlo v Dlouhé, 2018)

Barbora Kašparová: NA PROVÁZKU O EMANCIPACI A KAPITALISMU (Vitka a Hráč)
(Kateřina Tučková: Vitka, režie Anna Davidová, Divadlo Husa na provázku, 2018; Michal Hába: Hráč, podle Dostojevského, režie M.Hába, Divadlo Husa na provázku, 2018)

Karel Král: POSEDLOST BOHEM (těkavá fejetonistická esej na téma dejvického Absolutna)
(Karel Čapek, Egon Tobiáš a kol.: Absolutno – kabaret o konci světa, režie Anna Davidová, Dejvické divadlo, 2018)

Alena Skálová: V ROLI VINÍKŮ (britská Válka s mloky)
(Karel Čapek: Válka s mloky, dramatizace a režie Tyrrell Jones, Knaïve Theatre, 2018)

Ester Žantovská: BRITNEY NEVÍ, KUDY KAM (londýnské Národní divadlo na téma brexit)
(My Country; A Work in Progress, National Theatre a Cuba Pictures pro BBC, cénář C.A.Duffyová a Rufus Norris, režie R.Norris, 2018)

Karolina Plicková: JÁ NEVĚDĚL, ŽE MŮJ HLAS SE POČÍTÁ (Shakespearovo souborné dílo dle Forced Entertainment)
(Forced Entertainment: Complete Works: Table Top Shakespeare, režieTim Etchells, Forced Entertainment, 2015)

Vladimír Mikulka: JE PODZIM, PŘIJELI HERCI (německy v Praze)
(Krzysztof Kieślowsky: Desatero přikázání, režie Stephan Kimmig, Volkstheater Vien, 2017; Odyssea, režie Antú Romero Nunes, Thalia Theater Hamburg, 2017; David Foster Wallace: Nekonečný žert, režie Thorsten Lensing, 2018; Five Easy Pieces, scénář a režie Milo Rau, International Institute of Political Murder a CAMPO Gent, 2016)

Rudo Leška: JANÁČEK V BRNE (Mundruczó – van Hove – Pountney)
(Leoš Janáček: Věc Makropulos, dirigent Tomáš Netopil, režie Kornél Mundruczó, Opera Vlaanderen, 2016; L.Janáček a Annelies Van Parys: Zápisník zmizelého, režie Ivo van Hove, Muziektheater Transparant v koprodukcii s Toneelgroep Amsterdam, 2017; l.Janáček: Z mrtvého domu, dirigent Tomáš Hanus, režie David Poutney, Walsh National Opera a Scottish Opera, 1982/2017)

Kateřina Veselovská: POLSKÉ DIVADLO INDIVIDUÁLNÍ ZODPOVĚDNOSTI (Můj boj a Spravedlnost)
(Můj boj, podle knihy Karl Ove Knausgårda, režie Michal Borczuch, TR Warszawa, 2018; Spravedlnost, scénář Michał Zadara a Nawojka Gruczyńska, režie M.Zadara, Teatr Powszechny Warszawa, 2018)

Soňa Šimková: UMENIE JE AUTONÓMNE (Robert Lepage v Théâtre du Soleil)
(Robert Lepage a Théâtre du Soleil: Kanata – I. Epizoda – Kontroverze, režie R.Lepage, Théâtre du Soleil, 2018)

Natálie Preslová: NAŠE SPOLEČNOST OČIMA LOUTEK (výběr z loutkového divadla pro dospělé ve Francii)
(Temný pokoj, režie Yngvild Aspeli a Paola Rizza, Compagnie Plexus Polaire, 2017; Ústav Benjamenta, podle románu R.Musila, režie Bérangère Vantusso, Compagnie Trois six trente, 2016; Dennis Cooper: Kongres břichomluvců, režie Gisèle Vienne, Compagnie Gisèle Vienne, 2015)

Jakub Škorpil: VZPOMÍNKY NA DIVADLO (17. Evropské divadelní ceny)
(Hamlet, úprava a režie Lev Dodin, Malyj dramatičeskij těatr, 2016; Gubernátor, podle povídek Leonida Andrejeva, režie Andrej Mogučij, Bolšoj dramatičeskij těatr, 2016; Maškaráda. Vzpomínání na budoucnost, režie Valerij Fokin, Alexandrinskij těatr, 2014; Taťjana Rachmanová: Švejk.Návrat, režie V.Fokin, Alexandrinskij těatr, 2018; Pálení vlajky, work in progress Tiago Rodriguese, 2018; T.Rodrigues: Dech, režie T.Rodrigues, Teatro Nacional D.Maria II., 2017; Puz/zle, choreografie Sidi Larbi Cherkaoui, Eastman Company, 2012)

Martina Ulmanová: OPITÍ. OBJETÍ. VĚČNOST. TMA.
(Ivan Vyrypajev: Opilí, režie Eduard Kudláč, Mestké divadlo Žilina, 2014; I.Vyrypajev: Nesnesitelné dlouhá objetí, režie E.Kudláč, Mestské divadlo Žilina, 2017)

Tvořím v nové epoše (rozhovor s IVANEM VYRYPAJEVEM vedl Karel Král, přeložila Tereza Krčálová)

IVAN VYRYPAJEV: Nesnesitelně dlouhá objetí (přeložila Tereza Krčálová, ilustrovala Nikola Hoření)

Hazel Brugger: PROČ ŽENY NEJSOU TAK SRANDOVNÍ? / A co vy?

EGON TOBIÁŠ: STÉBLA Z TITANU VIII

 



SUMMARY
Číslo otevírá Miroslav Petříček článkem „Praxe svobody“, který tentokrát provází ukázky z přednášek Michela Foucaulta „Etika starosti o sebe jako praxe svobody“ a „Co je kritika?“. Seriál Karla Halouna o politickém plakátu pokračuje dílem nazvaným „…to je naše agitace“. Úvodní blok „Svoboda a… poker“ uzavírají eseje Ann-Frid Uvlaeus „Konspirační teorie vědy“ a Pjotra Skałnika „Hráč pokeru, který nevyhrál“. V bloku „Rodinné i jiné… paměti“ píše Karolina Plicková v článku „Kamna, kredenc, štokerlata“ o inscenaci Přijdu včera za níž stojí Tereza Volánková a Sára Arnsteinová. Marie Zdeňková („Snění v Dlouhé“) píše o inscenacích Sen v červeném domě a Dopisy Olze, které v Divadle v Dlouhé připravil tandem SKUTR. Barbora Kašparová v článku „Na Provázku o emancipaci a kapitalismu“ píše o dvou premiérách v Divadle na provázku: Vitce Kateřiny Tučkové (režie Anna Petrželková) a Gogolových Hráčích v režii Michala Háby. Blok „Vizionářovy… války“ obsahuje „těkavou fejetonistickou esej na téma dejvického Absolutna“, kterou Karel Král nazval Posedlost Bohem a článek Aleny Skálové V roli viníků o inscenaci Čapkovy Války s mloky v britském Knaïve Theatre. V Británii zůstává i blok „Britské… zábavy“, kde Ester Žantovská („Britney neví, kudy kam“) reflektuje mezinárodní tour inscenace My Country: A Work in Progress londýnského National Theatre a Karolina Plicková („Já nevěděl, že můj hlas se počítá“) píše o „durational perfromance“ Forced Entertainment Complete Works: Table Top Shakespeare. V bloku „Svět… z festivalových výloh“ se Vladimír Mikulka („Je podzim, přijeli herci“) vrací k Pražskému divadelnímu festivalu německého jazyka a inscenacím Die Zehn Gebote (režie Stephan Kimmig, Volkstheater Vien), Die Odyssee (režie Antú Romero Nunes, Thalia Theater Hamburg), Unendlicher Spaß (režie Throsten Lensing) a Five Easy Pieces (režie Milo Rau, Campo Gent). Rudo Leška píše o mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 a operách Věc Makropulos (režie Kornél Mundruczó, dirigent Tomáš Netopil, Opera Vlaanderen), The Diary of One Who Dissapeared (režie Ivo van Hove, Muziektheater Transparant a Toneelgroep Amsterdam) a Z mrtvého domu (režie David Puntney, dirigent Tomáš Hanus, Welsh National Opera a Scottish Opera). Kateřina Veselovská píše v článku „Polské divadlo individuální zodpovědnosti“ o inscenacích Můj boj (režie Michał Borczuch, TR Warszawa) a Spravedlnost (režie Michal Zadara, Teatr Powszechny Warszawa). V bloku „Francie… indiánů i břichomluvců píše Soňa Šimková v článku Umenie je autonómne o inscenaci Roberta Lepage a Théâtre du Soleil Kanata – Epizoda 1 – Kontroverze a Natálie Preslová představuje v článku „Naše společnost očima loutek“ francouzské loutkové divadlo pro dospělé a zastavuje se u inscenací Chambre Noir  (režie Yngvild Aspeli, Compagnie Plexus Polaire), Institut Benjamenta (režie Bérangère Vantusso, Compagnie Trois Six trente) a The ventriloquists convention (režie Giséle Vienne, Compagnie G.Vienne). V bloku „Evropské oceňování… v Rusku“ referuje Jakub Škorpil článkem „Vzpomínky na divadlo“ o 17. ročníku Premio Europa per il Teatro a zmiňuje inscenace Lva Dodina (Hamlet), Andreje Mogučého (Gubernátor), Valerije Fokina (Maškaráda a Švejk), Tiago Rodriguese (Burning The Flag a Dech) a Sidi Larbi Cherkauiho (Puzzle). Blok „Na věčnost… s Ivanem Vyrypajevem“ předznamenává hru tohoto čísla, kterou jsou Vyrypajevova Nesnesitelně dlouhá objetí. Martina Ulmanová („Opití. Objetí. Věčnost. Tma“) píše o slovenských inscenacích her Opilí a Nesnesitelně dlouhá objetí, které v Mestském divadle Žilina režíroval Eduard Kudláč. Nabízíme též rozhovor s Ivanem Vyrypajevem nazvaný Tvořím v nové epoše. Rubrika Comedy Mix texty Proč ženy nejsou tak srandovní? a A co vy? představuje německou autorku Hazel Brugger a komiks Egona Tobiáše Stébla z titanu pokračuje svou osmou částí.