archiv II. > Archiv III. > Nejen Broadway v době pandemie (Spojené státy)
Blanka Křivánková

Nejen Broadway v době pandemie (Spojené státy)

Loňská broadwayská sezona s obratem 1,8 miliardy dolarů a návštěvností 14,8 milionů diváků se letos nebude opakovat.
Kvůli pandemii byla 12. března všechna americká divadla uzavřena.
V případě Broadwaye se jedná o bezprecedentní krok: například během chřipkové epidemie v roce 1918 se na Broadwayi dál hrálo a po teroristických útocích z 11. září obnovila divadla činnost už po dvou dnech. K nejdelším dosavadním prodlevám, které ovšem nikdy nepostihly celou Broadway, tak došlo při stávce kulisáků v roce 2007, kdy většina divadel nehrála 16 dní, a v roce 1975, kdy kvůli stávce hudebníků zůstalo 25 dní zavřených devět scén.
Letošní krize se samozřejmě dotkla komerčních i neziskových scén po celé Americe, ale Broadwayi paradoxně přitížila některá její specifika, z nichž za normálního stavu profituje. Patří mezi ně například procentuálně starší publikum, které si drahé vstupenky může dovolit spíš než mladá generace. Na mrtvém bodě je turistický ruch, díky kterému se broadwayská divadla z velké části plnila. A navíc působí řada divadelních budov Broadwaye z architektonického hlediska stísněně, což je v době nutného sociálního odstupu další z negativ.
Uzavření amerických divadel znamená tak jako jinde ve světě rušení stávajících představení i bezprostředně plánovaných premiér. Z připravovaných broadwayských činoherních titulů postihl tento osud například revival dramatu Kdo se bojí Virginie Woolfové v režii Joe Mantella a s Laurie Metcalf (v roce 2018 nominovaná na Oscara za roli ve filmu Lady Bird) a Rupertem Everettem v hlavních rolích, kteří stihli do 12. března odehrát devět předpremiérových představení, a inscenaci McDonaghových Katů v režii Matthewa Dunstera a v hlavní roli s Danem Stevensem (např. Panství Downtown), kde se odehrálo třináct předpremiér.
Po uzavření Broadwaye dospěly odborové organizace společně s producenty k „dohodě o krizové pomoci“ (emergency relief agreement), na základě které byly 1.142 zaměstnancům (herci, hudebníci, technika) zaručeny výplaty a benefity na dva a půl týdne, zdravotní pojištění na měsíc (tedy do 13. dubna, kdy měla být divadla původně znovu otevřena). Odbory toho podle vyjádření svých zástupců ve stávající situaci víc dosáhnout nemohly – takto mají aspoň naději, že producenti dokážou po krizi pozastavené tituly znovu obnovit a umělci se budou mít kam vrátit.
Dohoda se týká asi 30 komerčních titulů, Broadway ale není čistě komerční: 6 ze 41 divadel provozují neziskové organizace s odlišnými odborovými dohodami, většinou méně finančně výhodnými. Ale například šéf neziskové Roundabout Theater Company Todd Haimes oznámil, že souboru vyplatí honoráře za čtyři týdny plus zdravotní a penzijní pojištění na stejné období. Stejně tak Lincoln Theatre. Organizace Women’s Theatre Project zaručila všem zaměstnancům i umělcům výplaty po celou dobu přerušené činnosti.
Situaci samozřejmě řeší i síť off-broadwayských scén a neziskových divadel po celé Americe. Některá z nich se chystají svým zaměstnancům zaplatit, jiná oznámila, že na to nemají prostředky. Část z nich, jako například chicagské Court Theater, požádala diváky, aby peníze za vstupenky na zrušená představení sponzorsky darovali. /…/

celý text najdete v čísle