Divadlo potřebuje diváka!
V době karantény trápí divadelníky otázka, jak hrát divadlo, když se hrát nesmí. Tento gordický uzel většina řeší tím, že streamují. Dělají to v naději, že na obrazovce budou divadelní představení skoro tak zajímavá, jako když se normálně hraje. Jenže obvykle nejsou. Podle zkušenosti z karantény se zdá, že inscenátoři a herci propadli mylnému dojmu, že podstatou divadla je prezentace jejich umění. Podle všeho je však opravdovým specifikem divadla živá, fyzická přítomnost diváka. Jestli je divadlo poněkud rituálem, tak rituálem sounáležitosti. Protože si myslíme, že divadlo nutně vyžaduje fyzickou přítomnost diváka na představení, přesněji jeho účast na něm (čímž nutně nemyslíme, ale ani nevylučujeme divákovo aktivní spoluhru), rádi bychom reflektovali formy, které i v době karantény živou účast diváků umožňují a podněcují. Víte o takových produkcích? My zatím zachytili „jen“ produkce typu hraní pro seniory za jejich okny, výstupy tanečníků na křižovatkách před stojícími auty a recitátorů na refýžích, výdejové okénko na divadlo, letmé pouliční výstupy na chůdách či představení pro pacienty v nemocnicích. Aby bylo jasnější, co máme na mysli (a pro inspiraci) uvádíme několik modelů, které nám přišly na mysl.
Technologické divadlo - Forma blízká streamům, neboť předpokládá natáčení a přenos. Kontakt s publikem by měly zajistit technologie, které umožní reakci publika na představení či jinou jeho interaktivní účast. Mohlo by jít o v zásadě standardní divadelní útvar i třeba verzi Kinoautomatu (tedy produkce, při níž diváci volí, kudy se na křižovatce příběhu vydat) a jiné formy, včetně intimní hry jednoho na jednoho…
Bytové divadlo - …v něm lze realizovat intimní produkce skutečně naživo.
Únikové, týmové, či např. stopovací hry a virtuální expedice - Záměrně volíme označení, které používá pro nabídku těchto her slevomat. Jde o komerční produkty, které ale velmi těsně sousedí s různými formami imerzivního divadla.
Obchůzkové a pojízdné divadlo - Na mysli máme formy odvozené od středověkého hraní v mansionech (za jejichž současnější variantu lze považovat např. hraní ve výlohách, ale i naopak vystoupení pro diváky za okny) i živé obrazy a výjevy na jedoucích „alegorických“ vozech.
Neviditelné divadlo - Jde o formu příbuznou happeningů a mystifikačních akcí (typu polské Pomerančové alternativy). Sám název cituje metodu Augusta Boala. Jde vesměs o krátké scény, inscenované na veřejnosti tak, aby je náhodný divák měl za realitu.
Předem děkujeme za vaše nápady, informace, zprávy.
Karel Král, Svět a divadlo
PRAVIDLA DISKUSE jsou prostá:
- podepisujte se celým a pravým jménem; anonymy a evidentní pseudonymy budou mazány
- zdržte se jakýchkoli vulgarit, osobních útoků a off-topic komentářů. Vyhrazujeme si právo takové příspěvky bez varování mazat a jejich autory blokovat.
- mějte prosím ohled na ostatní diskutující a snažte se udržet délku svých příspěvků v rozumné míře.
- chcete-li se přihlásit jako "host", zvolte možnost "nebo si vytvořte účet Disqus" a zde zaškrtnětě "chci zveřejnit jako host"