archiv II. > Archiv III. > Neviditelná (Invisible II.)
Jana Návratová

Neviditelná (Invisible II.)

Sotva se v tanečním světě usadil prach po výbuchu, který Miřenka Čechová způsobila svou autobiografickou prózou Baletky, přišla další bomba ve formě metaBALETEK, hybridního performativního tvaru, jenž probral z otupělosti onlinové covidové publikum (a právem získal cenu Divadelních novin). 
Drsné zážitky z taneční konzervatoře popsané v knize strohým jazykovým stylem, zprostředkovala Čechová v metaBALETKÁCH hned několika „kanály“ – filmem, živě streamovanou akcí, ale i aktuálními komentáři při chatu s publikem. Dotkla se mistrně obecných i osobních traumat a nabídla také způsob, jak je uchopit a léčit./ Z autobiografického úhlu pohledu si tedy Miřenka na téma „balet“ řekla své. Nyní se rozhodla svoji zkušenost konfrontovat ještě s jiným příběhem, a tím vykreslit baletní teritorium z odlišné perspektivy. 
V autorském cyklu Invisible věnovaném umělkyním, které světla ramp nechaly ve stínu, dala Miřenka Čechová prostor Barboře Vašků Kaufmannové, dlouholeté první sólistce baletu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a své bývalé spolužačce z konzervatoře. S ní Miřenka ve škole sdílela dobré i zlé, cigarety i trápení. Na rozdíl od rebelující Miřenky se Bára baletkou stala, a to velmi úspěšnou. Vypráví o tom ve zvukové nahrávce, která je – díky fázování a repetici slov - „hudbou“ k její tiché živé akci. Rozhovor vedou Kaufmannová a literární dokumentaristka Barbora Baronová. 
Co se dozvíme? Baletka Kaufmannová bilancuje celý profesní život, hodnotí svoje kroky a ohlíží se za kariérou, která se nedávno uzavřela. Příběh se vine přes pokornou dřinu, snahu zapadnout do týmu, až k úspěchům a velkým sólovým příležitostem. Nejsou v něm přehnané ambice a dravost, spíše počáteční nerozhodnost a pak sympatická schopnost nepromarnit příležitost a dostát očekáváním. Ukazuje se, že v tom extrémně krátkém čase, po který taneční kariéra trvá, si nemůžete dovolit riskovat nesouhlas s nadřízenými a klást zbytečné otázky. Nemůžete se vzepřít, když vám neustále přidávají povinnosti a krátí baletní život. Nemůžete se vzepřít ani v případě, když vás jako primabalerínu pošlou uklízet archiv. Ani jako sólistka zkrátka nemůžete sama sebe „dát na první místo“, zvláště když nejste zároveň favoritka vedení. V jiném zaměstnání byste po podobných zkušenostech asi změnili místo. To se v baletu dělá těžko.
/…/

celý text najdete v čísle

Invisible II. Barbora Kaufmannová
, koncept a režie Miřenka Čechová, Tantehorse, 2021