archiv II. > Archiv III. > Dočekalův horror vacui (Hamlet v ABC)
Josef Rubeš

Dočekalův horror vacui (Hamlet v ABC)

Herci, kteří doslova vtrnou na Elsinor, mají křiklavé barevné kostýmy, doprovází je hudba s orientálními motivy a vede Eva Salzmannová. Do slavného divadla na divadle zbývá sice ještě několik scén, ale už nyní se reflexe jevištního provozu stává součástí Hamleta. V inscenaci Michala Dočekala v pražském Divadle ABC se dozvíme, že přijeli umělci z Městských divadel kodaňských a zkratku instituce MDK si dokonce můžeme přečíst na malém růžovém vozíku, kde mají uloženy texty. Kdo viděl v ABC Matku Kuráž Michala Háby se Salzmannovou v hlavní roli, pozná, že jde o zmenšenou kopii Kurážiny káry. Členové herecké trupy následně nabízejí dvořanům k uvedení hry, které z vozíku vyndají. Třeba Šest postav hledá autora, nebo - jak si udiveně čte titul sama dvojice Hamletových bývalých spolužáků - Rosencrantz a Guildernstern jsou mrtvi. Dočekal touto režijní invencí dozajista pobaví poučené publikum, které může mít hřejivý pocit z rozpoznání do sebe uzavřených „humorných“ odkazů. Co s nimi ale dál? Jsou skutečně podstatnou, snad i nezbytnou součástí razantního uměleckého přístupu zkušeného režiséra k ikonickému textu? Směřuje každý moment inscenace ke smysluplnému a divákům srozumitelnému a inspirativnímu vyznění scénického díla? Dočekalův Hamlet je doslova přeplněn nápady, drobnými žertíky, odkazy a audiovizuálními efekty. Shakespearův text v překladu Jiřího Joska je doplněn citacemi ze hry Heinera Müllera Hamlet-stroj, Holanovy Noci s Ofélií, texty Ivana Diviše, Juliana Becka či Jeana-Luca Lagarceho. Místo kordů se tu nosí kladiva, Poloniovu rozbitou hlavu v ložnici královny představuje roztříštěný meloun, podlaha se upevňuje pomocí elektrické vrtačky a rozhazují se po ní psí granule. V inscenaci se vyskytují i další prvky současného českého divadla, které se už spolehlivě proměnily v klišé: užívání mikrofonů, umělý kouř a repliky vyslovené v cizích jazycích. Nechybí ani kamera, která některé části jevištního dění přenáší na plátno. 
Řekněme to již nyní: Hamlet v Městských divadlech pražských dost možná v mnohých divácích vzbudí zdání moderního nebo módního jevištního díla. Daleko spíše jde však o pouhý efekt, manýru - a to pramálo důkladně promyšlenou. /…/

celý text najdete v čísle

William Shakespeare: Hamlet, režie Michal Dočekal, Městská divadla Pražská – ABC, 2021