SAD 5/2020

Miroslav Petříček
PRAVDIVOST PŘÍBĚHŮ

           Odo Marquard: Apologie polymytičnosti

Karel Haloun
ŠPANĚLSKÁ ŠKOLA

pravda a lež na cestách – díl čtvrtý

Petr Fischer
PRAVDA ILUMINACE – SVINSKY VYKLOUBENÁ REALITA

listy dokumentární – díl čtvrtý

Léo Smeta
ZPOVĚĎ STARÉHO CIRKUSOVÉHO UMĚLCE


Karel Král
MARNOST NOVÉHO CIRKUSU A TREFY STARÉ OPERETY
(OSEL & MRKEV, CIRQUE GALAPIAT - TRIUMF LÁSKY, FESTIVAL D’AVIGNON)
Lucho Smit: Osel & mrkev (L’âne & la carotte), Galapiat Cirque / Lucho Smit, 2020; Olivier Py: Triumf lásky (L’Amour vainqueur), režie a hudba O.Py, Festival d’Avignon, 2019

Barbora Etlíková
ČERNÁ PŘÍŠTÍ VLNA

Karina Kottová, Matěj Samec, Tomáš Pospiszyl: Svět, v němž žijeme?, premiéra 20.9.2020 v Hotelu Opera; Petr Krusha: Průvodce peklem_Lido di Dante, spolupráce Petr Borkovec, Adrian Kukal, Anja Kaufmann, Jana Kozubková, Milan Štěpánek, premiéra 24.9.2020 v ateliéru ve Vysočanech; Recyquiem – Pohřeb plastové láhve, koncept Philipp Schenker a Linda Straub, Spielraum Kollektiv, premiéra 25.10.2020 v prostoru DUP39 Divadla X10; Happy End v Hotelu Chateau Switzerland, režie a koncept Jakub Čermák, , Depresivní děti touží po penězích, premiéra 17.9.2020 v bývalém Klášteře svatého Gabriela na Smíchově

Marie Reslová
PUSTIT SI TO K TĚLU
(DIVÁCI BEZ UMĚLECKÉHO DÍLA – NEUROPOLIS – JUKEBOX)
Diváci bez uměleckého díla, performativní instalace Isabely Grosseové a Jespera Alvaera v Panorama Hotel Prague, 2020; Krištof Kintera: Neuropolis, Galerie Zdeněk Sklenáře– Schönkirchovský palác, 2020; K.Kintera: Public Jukebox – odhalení sochy u lesa, v rámci festivalu 4 + 4 dny v pohybu, Hrachov, 2020

Lukáš Dubský
MEZI DIVADLEM A LARPEM
(MY SE NEZNÁME – MĚSTSKÁ INSTALACE)

Vladimír Mikulka
PÁR POZNÁMEK OD MILANA
(MY SE NEZNÁME PODRUHÉ)
My se neznáme, námět a scénář Lukáš Brychta, Pavel Gotthard a Tomáš Kopeček, spolupráce na scénáři Kateřina Studená a Tereza Štěpánová, režie L.Brychta, Pomezí, 2020

Karel Král
NEŽ VŠECHNO ZNOVU ZAROSTE
(NEVIDITELNÁ TRŽNICE)
Neviditelná tržnice, koncept, scénář, režie Kateřina Součková, Štěpán Gajdoš a Anna Prstková, Pomezí v Holešovické tržnici, 2020

Josef Rubeš
ZÁPAS NA BITEVNÍM POLI A V OPRÝSKANÉM ČINŽÁKU
(ZLOČIN A TREST – VOJNA A MÍR)
Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Andrzej Wajda: Zločin a trest, režie Jakub Šmíd, Divadlo D21, 2020; Lev Nikolajevič Tolstoj: Vojna a mír, divadelní adaptace Iva Klestilová a Michal Dočekal, režie M.Dočekal, Městská divadla pražská, 2020

Josef Rubeš
ROMEO A JULIE SI NEROZUMÍ
(JESKYNĚ SLOV)
Jeskyně slov, režie Štěpán Gajdoš, Divadlo X10, 2020

Jakub Škorpil
PACIENTI NULA
(GRETA A HRDINOVÉ KAPITALISTICKÉ PRÁCE)
Marián Amsler: Greta, režie a kostýmy M.Amsler, Divadlo Letí, 2020; Hrdinové kapitalistické práce, podle Saši Uhlové, scénář a režie Michal Hába, Městská divadla pražská, 2020

Iva Heribanová
BEZÚČELNÉ JAKO STROM
(VNÍMÁNÍ V HADIVADLE)
Ivan Buraj a kolektiv: Vnímání, režie I.Buraj, HaDivadlo, 2020

Ester Žantovská
O HRDINECH ZA SCÉNOU
(294 STATEČNÝCH)
Tomáš Dianiška: 294 statečných, režie Tomáš Dianiška, Divadlo pod Palmovkou, 2020

Vladimír Mikulka
Z ČESKÝCH LUHŮ A HÁJŮ
(ZLATÁ PLÁŽ A DORTEL)
Jaroslav Žváček: Zlatá pláž, režie Jan Prušinovský, Divadlo Na zábradlí, 2020; Kryštof Pavelka: Dortel aneb Jak se vaří národ, režie Adam Skala, Divadlo J.K.Tyla Plzeň, 2020

Marie Zdeňková
VE DVOU (I VE TŘECH) SE TO LÉPE TÁHNE
(REŽIJNĚ-SCÉNOGRAFICKÉ TANDEMY V SOUČASNÉM ČESKÉM DIVADLE)

S.d.Ch.
KAFKOCOLA
(ČILI SEŽRAT TO SPOLKU JEDL I S NAVIJÁKEM A ROVNOU VYDÁVIT)
 
EGON TOBIÁŠ
MALÝ STVOŘITEL
(DER KLEINE FRATZ)

ANDREJ KUREJČIK
URAŽENÍ. BĚLO(r)USKO

DIKTÁTOR A LÁSKA (rozhovor s Andrejem Kurejčikem)

VÍT PEŘINA: ZAZVONIL ZVONEC
pravda, láska a ty druhé 5/6

KLIMÁČEK DANGLÁR: DVOJČA 5 – ECHTE SATANKUGELN
fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete
 


Číslo otevírá „Pravdivost příběhů“ Miroslava Petříčka, obsahující ukázku z eseje Oto Marquarda „Aplogie polymitičnosti“. Cyklus Karla Halouna „pravda a lež na cestách“ pokračuje dílem „Španělská škola“ a Petr Fischer se v nových “listech dokumentárních“ věnuje tvorbě Karla Vachka („Pravda iluminace – svinsky vykloubená realita“). Úvodní blok „Pravda… na provaze“ uzavírá „Zpověď starého cirkusového umělce“ Léo Smety. V bloku „Marnost a trefy… festivalů“ píše Karel Král („Marnost starého cirkusu a trefy nové operety“) o inscenacích Osel & mrkev Cirque Galapiat a Triumf lásky režiséra Olivera Py v produkci Festival d’Avignon, které se představily na festivalech Letní Letná a Divadlo Plzeň 2020. Barbora Etlíková se v článku Černá příští vlna zabývá vybranými inscenacemi z letošního festivalu alternativního a nezávislého umění …příští vlna/nex wave – Svět v němž žijeme Kariny Kottové, Matěje Samce a Tomáše Pospiszyla; Průvodce_Lido di Dante Petra Krushy; Recyquiem – Pohřeb plastové lahve Spielraum Kollektive a Happy end v Hotelu Chateau Switzerland spolku Depresivní děti touží po penězích. Blok „Instalace… na pomezí jatek“ zahajuje Marie Reslová článkem o výstavě Kryštofa Kintery Neuropolis v Galerii Zdeněk Sklenář a odhalení jeho Public Jukeboxu ve volné přírodě. Současně se věnuje „performativní instalaci“ Diváci bez uměleckého díla Isabely Grosseové a Jespera Alvaera. Podobně imerzivní je i „městská instalace“ My se neznáme spolku Pomezí, o které píší Lukáš Dubský („Mezi divadlem a larpem“) a Vladimír Mikulka („Pár poznámek od Milana“). Blok uzavírá Karel Král („Než všechno znovu zaroste“) článkem o novém audiowalku spolku Pomezí Neviditelná tržnice realizovaném v bývalých pražských jatkách. Blok „Český… národ se vaří“ shrnuje recenze premiér, které se objevily před druhou vlnou epidemie: Josef Rubeš („Zápas na bitevním poli a v oprýskaném činžáku“) píše o inscenacích Zločin a trest (režie Jakub Šmíd, Divadlo D21) a Vojna a mír (režie Michal Dočekal, Městská divadla pražská) i o inscenaci Jeskyně slov uvedené Štěpánem Gajdošem v Divadle X10 („Romeo a Julie si nerozumí“). Jakub Škorpil („Pacienti nula“) recenzuje angažované inscenace Greta (režie Marián Amsler, Divadlo Letí) a Hrdinové kapitalistické práce (režie Michal Hába, Divadlo Komedie). Iva Heribanová („Bezúčelné jako strom“) se věnuje Vnímání, který se souborem napsal a zrežíroval v brněnském HaDivadle Ivan Buraj. Poslední premiérovanou hrou Tomáše Dianišky 294 statečných (Divadlo pod Palmovkou) se zabývá Ester Žantovská v článku „O hrdinech za scénou“. Vladimír Mikulka („Z českých luhů a hájů“) recenzuje inscenace dvou dalších nových českých her, Zlatá pláž Jaroslava Žváčka (režie Jan Prušinovský, Divadlo Na zábradlí) a Dortel Kryštofa Pavelky (režie Adam Skala, Divadlo J.K.Tyla Plzeň). Blok „Zlatý věk… s Frackem“ obsahuje další studii Marie Zdeňkové. Jmenuje se „Ve dvou (i ve třech) se to lépe táhne“ a je o „režijně-scénografických tandemech v současném českém divadle“. Navazující článek S.d.Ch. „Kafkocola“ (čili Sežrat to spolku Jedl i s navijákem a rovnou vydávit)“ je specifickou recenzi inscenace kafkovské variace Egona Tobiáše Malý stvořitel (Der Kleine Fratz), kterou otiskujeme v plné verzi. Současně publikujeme též český překlad hry běloruského autora Andreje Kurejčika Uražení. Bělo(R)usko, která zpracovává první měsíc běloruských opozičních protestů. Hru doplňuje rozhovor s autorem nazvaný „Diktátor a láska“. Cyklus krátkých her „Pravda, láska a ty druhé“ pokračuje hrou Víta Peřiny Zazvonil konec a „fantasy komiks o posledním zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete“ dua Klimáček Danglár Dvojča nese název Eschte Satankugeln.