Karel Král

Náš holandský mistr

Původně jsem chtěl článek nazvat Náš starý holandský mistr, leč přeškrtnuté slovo by nejspíš mátlo. Bylo by však na místě. Jiří Kylián (ročník 1947) má svůj věk a zároveň vypadá faustovsky mladistvě. Navíc inklinuje k účtování, které je patřičné právě u starých mistrů, pěstuje je ovšem nepatřičně dlouho. Bilancoval totiž už před dvaceti lety v pražském Arcimboldovi 2000. Ne že by neměl důvod: rok před tím uzavřel své dlouholeté šéfování Nederlands Dans Theater. Určitě však nešlo o důvod jediný. Ne náhodou opatřil Michal Lázňovský své tehdejší povídání s Kyliánem titulkem Rozhovor nad hrobem (SAD 5/2000). Ten název byl míněn ironicky: jak kdyby bylo slovo hrob škrtnuté. Ironie a smysl pro grotesknost jsou Kyliánovi stále vlastní. Bylo to znát i při uvedení též účtujících MOSTŮ ČASU, a to v obou verzích, první z roku 2018 (tu připravil na objednávku oslav sta let  od vzniku Československa), druhou o rok později. V Mostech času překlenul třicet let své práce (1978-2008), když v jedno spojil vždy čtyři choreografie, které měly původně premiéru v Nederlands Dans Theater. Obě verze byly odlišné v jediné položce, která ale poměrně výrazně měnila celkový charakter představení. Zatímco první Mosty času, jejichž premiéru přímým přenosem přenášela i Česká televize, byly v mých očích fascinujícím průřezem tvorby velkého umělce v běhu času, druhá na mě působila zcela kompaktně; duchem jde o ryze současné, přesněji nadčasové a – pánbůh mi odpusť superlativy – skvělé dílo. /…/

celý text ke stažení

KYLIÁN-MOSTY ČASU
, choreografie Jiří Kylián, hudební nastudování Jaroslav Kyzlink, dirigent J.Kyzlink a David Švec, Národní divadlo, 2018/2019