archiv II. > texty 522 > Bypass v Záhřebské ulici (staré a nové podoby Divadla D21)
Barbora Sedláková

Bypass v Záhřebské ulici (staré a nové podoby Divadla D21)

O Divadle D21 sídlícím na pražských Vinohradech se na konci minulé sezony hovořilo ze dvou zásadních důvodů. V dubnu se po zveřejnění výsledků na webu Ministerstva kultury dozvěděli, že jim nebyl přidělen grant, o nějž předtím každý rok úspěšně žádali. Po finančním propadu, který napříč kulturním sektorem způsobila covidová pandemie, se tak přidala další nesnáze. Na facebookových stránkách se k tomu vedení divadla vyjádřilo pod příspěvkem DIVADLO (D21) JAKO OHROŽENÝ DRUH takto: „Pomyslným vrcholem sezony v duchu INFUZE POEZIE tedy zjevně nebude nejnovější poetická inscenace (pozn. redakce – Máchův Máj v režii Jakuba Šmída), ale patová situace, kterou odstartovalo neudělení veřejné podpory ve spojení se současným trendem dlouhodobě snížené návštěvnosti. Tento stav může být pro naše divadlo likvidační.“ Připravovaná premiéra Máchova Máje byla přesunuta na neurčito a zásadním způsobem se proměnila i skladba repertoáru divadla. Zatímco doposud tu vedle sebe existovaly dvě linie – inscenace pro mateřské školy a rodiny s dětmi a večerní představení cílící kromě dospělého diváka na středoškoláky – v současné době zůstávají v nabídce už jen inscenace pro náctileté a starší diváky. Důvod k těmto změnám vysvětluje ředitelka divadla Hana Mathauserová takto: „Od začátku naší existence rozvíjíme projekt Divadlo školám. Naším cílem není dělat dětské divadlo, ale divadlo pro mladého diváka, kterému dáváme prostor pro sebereflexi a formování vlastních názorů v bezpečném prostředí, kde jsme mu parťákem a průvodcem. Jde nám o cílenou «iniciaci a doprovázení» na cestě k přijetí divadla jako přirozené součásti života. Od nové sezóny se tudíž budeme věnovat mladým divákům od druhého stupně základních škol, teenagerům a divákům dospělým – ty nejmladší přenecháváme těm, kteří se jim budou věnovat naplno a na té nejvyšší úrovni.“ Druhým, o poznání pozitivnějším důvodem zvýšeného zájmu o Divadlo D21, je červnové vítězství v soutěži o Cenu Marka Ravenhilla s inscenací Emil čili O Háchovi, která měla premiéru ještě v době covidové – v březnu 2021. Hácha získal mimo jiné i nominaci na Cenu divadelní kritiky v kategorii Nejlepší poprvé uvedená česká hra (kde se umístil na děleném 3.- 5. místě). Kromě této autorské inscenace tandemu Jakub Vašíček a Tomáš Jarkovský se pozitivních ohlasů dočkala i adaptace Kafkovy Ameriky režiséra Ondřeje Štefaňáka (premiéra v dubnu 2021), jež byla na podzim 2021 oceněna za celosouborovou souhru na mezinárodním festivalu v Živinici v Bosně a Hercegovině.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.