SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv | archiv sad | 2012 - XXIII. ROČNÍK | SAD 1/2012

SAD 1/2012

SAD 1/2012

summary 1/2012

Prvnímu číslu letošního ročníku dominují výsledky Cen Alfréda Radoka a každoroční anketa kritiků, na jejímž základě jsou udělovány. Článek Miroslava Petříčka „Komiks mezi filosofy“ je komentářem k překladu ukázek z eseje Rona Novyho „Jaké to je být Batmanem?“. V bloku „Ruské naděje u ledu“ píše Marie Reslová („Boží jiskra“) o inscenaci Čechovova Strýčka Váni v režii Rimase Tuminase a Pavel Trenský představuje dystopickou Trilogii Led Vladimíra Sorokina, která byla předlohou inscenace Led režiséra Kornéla Mundruczó a maďarského Národního divadla. Blok „Život vesmír a tak vůbec“ je věnován dvěma inscenacím Alvise Hermanise: autorské Ziedonis a vesmír z Jaunais Rigas teātris (Mikulová: „Zidedonis a vesmír“) a Čechovovu Platonovi uvedenému v Burgtheateru (Lollok: „Míša Platonov nestárne“). Další Hermanisova inscenace, mnichovské Volání divočiny, hostovalo na loňském Pražském divadelním festivalu německého jazyka. K němu se v článku „Ztracené téma“ vrací Zuzana Augustová. Ta píše i o Kriegenburgově inscenaci Zlodějů Dey Loher, Temně lákavém světě Händla Klause ze Schauspielhaus Zürich a zvláště pochvalně o „adaptaci“ Tolstého Vojny a míru inscenovaného v Burgtheateru Matthiasem Hartmannem. Blok „Samota a peníze“ uzavírá Ester Žantovska recenzí („Láska za časů kapitalismu“) inscenace hry Dennise Kellyho Láska a peníze v Divadle v Dlouhé a režii Jana Mikuláška. V bloku „Z bazénu do lázní“ píše Jakub Škorpil o Králi Learovi režírovaném Janem Nebeským v pražském Národním divadle („Tajenka bez hádanky“) a Dana Silbiger-Sliuková („Kúpeľná klasika“) o inscenacích evropské klasiky v Theatre Royal Bath: Calderonův Fénix z Madridu, Marivauxovo Překvapení láskyJindřichovi IV. Williama Shakespeara. Blok „Zmrtvýchvstání a vzkříšení“ je operní a přináší recenzi Heřmanovy inscenace Dvořákova Jakobína od Elišky Aguirre („Heřmanův Jakobín (Dvořákovo scénické zmrtvýchvstání“) a dvojrecenzi Rudo Lešky na inscenace oper Jána Cikkera: Coriolana ve Štátnom divadle Košice a Mister Scrooge ve Slovenském národném divadle. Martina Černá píše v bloku „Králové s babičkami“ o inscenacích představených v rámci Korejské Showcase během soulského Performing Arts Market („Vyhraný zápas o místo“). Závěrečný blok „Konec & Loutky“ přináší esej Jacksona Curtise „Překonání konce“, zprávu Kateřiny Fojtíkové („Únos diváka“) o projektu ruského „inženýrského divadla AKHE“ a finských studentů nazvaném Abduction of Europe, a Lenka Dombrovská píše v článku „Večerníčky pro nebojácné dospělé“ o sérii inscenací souboru Buchty a loutky, které jsou specifickými poctami známým filmům. Jeden ze scénářů Radka Berana, Moucha Reloaded, je také hrou tohoto čísla. Závěrečný oddíl obsahuje kromě tradičního kaleidoskopu i obsah minulého ročníku SADu. Comedy Mix se skečem Mini Drama loučí s Peterem Cookem a číslo uzavírá první díl (nazvaný Před premiérou) nového komiksového seriálu Lucie Lomové Na odstřel.

 

Ceny Alfréda Radoka Každoroční ankety pořádané časopisem Svět a divadlo se letos zúčastnilo 82 kritiků. Na základě prostého součtu jejich hlasů jsou Nadačním fondem CAR udělovány Ceny Alfréda Radoka. Inscenací roku 2011 se stal Polední úděl Paula Claudela, který v Divadle v Dlouhé režírovala Hana Burešová. Za roli Ysé v této inscenaci získala Helena Dvořáková cenu za Ženský herecký výkon a kritici ocenili i scénografii Martina Černého. Nejlepší Mužský herecký výkon podal Martin Pechlát v roli Adrease Kartáka v inscenaci Legenda o svatém pijanovi, adaptaci románu Josepha Rotha v režii Davida Jařaba. Uvedlo ji Pražské komorní divadlo-Divadlo Komedie, které se také stalo Divadlem roku. Za Nejlepší poprvé uvedenou českou hru označila kritika Jedlíky čokolády Davida Drábka, které sám uvedl v Klicperově divadle Hradec Králové. Hudbu roku napsal Miloš Štědroň k Uhdeho janáčkovské inscenaci Leoš aneb Tvá nejvěrnější, inscenované Vladimírem Morávkem v Divadle Husa na provázku. Talentem roku je herec Michal Isteník, spojený především s brněnským Buranteatrem. Největším zážitkem ze zahraničního divadla byla pak pro většinu hlasujících Vojna a mír v podání Burgtheateru a režii Matthiase Hartmanna.

 

hádanka bez tajenky Jakub Škorpil píše ve svém článku o inscenaci Shakespearova Krále Leara, kterou v Národním divadle připravil Jan Nebeský. Spíše než o tradiční inscenaci jde o obrazový a asociativní jevištní esej na téma Lear. Sám Nebeský tvrdí, že hlavní témata jeho inscenace jsou narušení řádu a obecných pořádků a přitažlivost zla. Spolu s dramaturgyní Ivou Klestilovou zredukoval Shakespearův text a to nejen ve smyslu vypuštění některých dějových linek (zejm. válečného konfliktu). I z ponechaných scén ukrajuje tak, že často zbývá jen několik vět. Tuto kostru pak obalují jevištními obrazy a poloimprovizovanou hereckou akcí (titulní roli hraje Nebeského tradiční aktér, David Prachař). Přestože je Edgar kostýmován jako Joker a objevují se zde i odkazy k nacismu a koncentračním táborům, nelze o inscenaci jednoduše říct, že Leara aktualizuje. Nebeského poetika a režijní rukopis jsou vždy působivé především svou obrazivostí a interpretační nejednoznačností. V jeho nejlepších inscenacích se tyto dvě „složky“ ideálně snoubí, V Learovi je několik vizuálně velmi působivých scén, nicméně interpretačních a asociačních možností nabízí tolik, že se u diváka snadno může dostavit pocit jistého zahlcení. Více než jindy je vyžadována rozumová, intelektuální recepce díla a výsledkem je pocit „chladné inscenace“, která nedokáže jasně poutat a strhnout. Nabízí řadu tajenek, ale hádanku – která by měla k luštění tajenky přilákat – jen slabou.

 

večerníčky pro nebojácné dospělé a Moucha Reloaded Ve svém nejnovějším projektu se dnes již loutkářská legenda, soubor Buchty a loutky vrací k jednomu ze svých tradičních inspiračních zdrojů a v tetralogii „Reloaded“ vzdává hold kultovním hororovým a sci-fi filmům Psycho, Barbarella, Čelisti a Moucha. Podle autora projektu Radka Berana se tím vrací k prazákladům loutkového divadla, které stavělo právě na zobrazování „efektní hrůzy a strašení“ se „špetkou dobrého laciného humoru“. Zejména toho druhého si diváci užijí, protože „Buchty“ své laskavé parodie staví především na slovních hříčkách a asociacích spojených s tělesnosti. Když se tento sice pokleslý, nikoli však laciný humor spojí s odkazy na jiná díla a s vynalézavou scénografií a hravým podáním, vzniká velice zábavné představení. V opačném případě hrozí podle autorky recenze Lenky Dombrovské nuda a neúmyslná trapnost. Do oné „první kategorie“ patří především Moucha Reloaded, jejíž scénář také v čísle otiskujeme. Reprezentantem kategorie druhé je pak podle Dombrovské jakoby „narychlo spíchnutá“ Barbarella Reloaded.

2014 - XXV. ROČNÍK
2013 - XXIV. ROČNÍK
2012 - XXIII. ROČNÍK
2011 - XXII. ROČNÍK
STARŠÍ ROČNÍKY
PŘÍLOHY SADU
DRAMATICKÉ TEXTY

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.