SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv | archiv sad | 2012 - XXIII. ROČNÍK | SAD 4/2012

SAD 4/2012

SAD 4/2012

summary 4/2012

V cyklu „Filosofie a ikony“ se Miroslav Petříček v eseji Život je fotbal“ věnuje úvaze, jejímž autorem je Paul Hoyningen-Huene. Blok „Politické druhy… a Figaro“ obsahuje článek Josefa Hermana „Národní politické divadlo“ o několika inscenacích činohry Národního divadla, na což navazuje „politické dotazování“ šéfa této scény, Michala Dočekala a článek Michala Zahálky „Figaro tu, Figaro tam“ o nových českých inscenacích Beaumarchaisovy hry. Blok „Pražské… Komorní Strašnice“ je věnován dvojici souborů, z nichž druhý (Strašnické divadlo) střídá první (Pražské komorní divadlo) na jevišti Divadla Komedie (články Jakuba Škorpila „This is the End“ a Michala Zahálky „Nejasná zpráva o věcech příštích“). Soubor „Labyrintem… za dětmi“ spojuje dva texty. Lance Hackett je podepsán pod esej „Negativní ikona v post-industrialistické době“ (míněn je umělec-neurotik, který uniká ze současných sociálních sítí). Ester Žantovská v článku „Očima teenagerů“ píše o dvou produkcích, v nichž vystupují děti (Before Your Very Eyes souborů Campo a Gob Squad a Jižák město snů pražského Street for Art festivalu). V bloku „Vstali noví… lotyšští“ najde čtenář článek „V pohybu“, v němž Inga Sindi představuje mladou generaci tamnější režisérů. Lenka Šaldová v článku „Než se vše změní“ (blok „Komická opera… 2012“) hodnotí čtyři inscenace uvedené na přelomu Homokiho a Koskyho éry. „Amerika… v Bath“ obsahuje článek Dany Silbiger-Sliukové „Zima v zahradě“, reflektující inscenace amerických her v Theatre Royal Bath. Blok „Pohlednice… z Vídně“ přináší články od Soni Šimkové, Michaely Mojžišové, Martiny Ulmanové, Dany Silbiger-Sliukové, Jany Wild a Marka Lolloka o osmi inscenacích z letošního festivalu Wiener Festwochen. „Dramaticky… na Kriváň“ je blok věnovaný slovenskému divadlu. Jakub Škorpil v článku „U nás je to fajn?“ přibližuje inscenace předvedené na festivalu Nová dráma. Nové inscenaci autorského bratislavského divadla GUnaGU se věnuje Milo Juráni v článku „Kľukatá cesta na hotel Kriváň“, přičemž její text – „Mutanti“ je zde otištěn. V Comedy Mixu najdou čtenáři scénář inscenace zvané Politický kabaret aneb Seber si to hovno!,  o níž v úvodu píše Jakub Škorpil ). I v tomto čísle je také Kaleidoskop zvěstí ze světa a další díl komiksu Lucie Lomové „Na Odstřel“.

 

This is the End! Jakub Škorpil ve svém článku mapuje poslední sezonu Pražského komorního divadla. V šesti inscenacích uvedených 2011/2012 se hledá prvky a tendence obecně platné pro tento soubor, který k 31. červenci 2012 končí po deseti letech svoji činnost v Divadle Komedie. Pražské komorní divadlo patřilo ke špičce českého divadla. Oceňována byla zejména jeho intelektuálně náročná a nekompromisní dramaturgie zaměřující se především na uvádění textů z neměckojazyčné oblasti (ve sledované sezoně Fassbinder, Handke, Katharina Schmitt a Peter Stamm), případně původní adaptace významných světových i domácích literárních děl (Conradovo Srdce temnoty). Pod vedením režisérů Dušana Davida Pařízka a Davida Jařaba se divadlu podařilo kolem sebe soustředit unikátní skupinu spolupracovníků, přičemž zejména de facto stálý herecký soubor vynikal v Čechách málokdy vídanou souhrou a schopností na první pohled minimálními a jakoby přirozenými hereckými prostředky. Paradoxem Škorpilova článku ovšem je, že nejpovedenější inscenaci sezony považuje Koltésovo V samotě bavlníkových polí, které režíroval výtvarník a stále častěji i režisér Michal Pěchouček a která se tradiční torbě Pražského komorního divadla vymyká svou artistností a upřednostněním obrazivosti nad slovem.

 

Politický kabaret aneb Seber si to hovno! V rámci tradiční rubriky Comed Mix, otiskujeme tentokrát text „politického kabaretu“ Seber si to hovno!, který v pražské MeetFactory připravil režisér Braňo Holiček s dramaturgem Janem Tošovským. Podle Jakuba Škorpila, jehož krátký článek otištění uvádí, je tento kabaret zajímavý především tím, jak nekompromisně a bez servítků popisuje „zkorumpovanost“ celé společnosti, aniž by zároveň nabízel „útěchu“ tím, že za viníky označí jednoznačně politiky.

 

Viliam Klimáček: Mutanti Hra má podtitul Poslední valčík v hotelu Kriváň – hotel má v názvu proslulý vrchol slovenských Vysokých Tater. O výstup nahoru jde i ve hře. Viktor je gay, má rakovinu, a když unaven usne, zdá se mu, že je v jakémsi hotelu Kriváň na záchodcích, kde mu klidu nedopřeje Hajzlbába, z níž se vyklube Panenka Marie, a kde objeví i agresivní Skin a Smrt z Bergmanovy Sedmé pečeti. Skin i Smrt mají tvář Viktorova partnera Reného. René chce Viktorovi vylepšit náladu i apetit kulinářskými specialitami různých národů. Viktor má ale dojem, že jejich vztah trpí, což René „potvrdí“, když se přizná k nevěře, totiž k tomu, že ho sexuálně vzrušuje jeho domácí mazlíček, pavouk. Viktor má ale plán: měli by mít dítě. Z internetu zjistí, že si na to lze objednat slečnu. Až v dialogu s „eskortovanou“ Lilou zjistí svůj omyl: míněna byla sexuální hra („výprask, dětský pudr, plenka“). Ani k ní nedojde. Jsou tu jen ti dva. A Smrt, která hraje o Viktorův život. 

 

2014 - XXV. ROČNÍK
2013 - XXIV. ROČNÍK
2012 - XXIII. ROČNÍK
2011 - XXII. ROČNÍK
STARŠÍ ROČNÍKY
PŘÍLOHY SADU
DRAMATICKÉ TEXTY

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.