summary 5/2012
Číslo otevírá pokračování cyklu „Filosofie a ikony“, kde Miroslav Petříček komentuje esej Jerolda J. Abramse „Nietzschův nadčlověk jako posthumánní Dítě z hvězd ve 2001: Vesmírná odysea“. Blok „J.A.Orestes“ přináší recenze Pitínského inscenace Aischylovy Orestei v Městském divadle Zlín (Kateřina Veselovská: „J.A.P. trojjediný“ a Eva Stehlíková „Inscenace jako kobliha“). V bloku „Alternativní tělo i kůže“ píše Blanka Křivánková o představení Jakuba Folvarčného V pasti těla a Jana Bohutínská o inscenaci 13. měsíc/Requiem za Bruna Schulze (Spitfire Company a varšavský Teatr Na Woli). Převážně k festivalu Tanec Praha 2012 se vrací blok „S tancem až na věčnost“: Jiří Adámek („Pohled do věčnosti…“) píše o inscenacích Sideways Rain Guilherma Botleho a Alias a Open for Everything Constanzy Macras a Dorky Park; Jana Návratová se věnuje choreografiím Charlotty Öfverholm, Wendy Houston a Saburo Teshigawary („50+“); Aktivitám slavných a již nemladých tanečnic se věnuje i Jitka Pavlišová, která v článku „Pánská návštěva u Modré dámy“ recenzuje novou, pánskou verzi původně ženské choreografie Carolyn Carlson Blue lady. Blok „Cirkus: od ženy k chaosu“ otevírá portrét významné francouzské performerky (Frouin: „Jeanne Mordoj: hrabat pod povrchem“) a dále přináší recenzi představení IETO a m2 (Compagnie Ea EO) z festivalu Cirk-Uff (Mikulka: „Nový cirkus zrozený z ducha starého“) a esej Calvina Cohna „Manifest chaotické tvorby“. Blok „Polsko a peníze“ přináší recenze Klatovy inscenace hry Bożeny Keff Skladba o Matce a Vlasti (Kamila Černá: „O matce a vlasti“) a III. fúrií Sylwie Chutnik, Magdy Fertacz a Małgorzaty Sikorské-Misczuk v režii Marcina Libery (Jan Jiřík: „Kdo to kdy pochopí?), portrét dua Pawel Demirski a Monika Strzępka (Jiřík: „Ve jménu levicového divadla“), nástin nejnovějších projevů polského dokumentárního divadla od Pawła Sztarbowského („Co nejblíže skutečnosti“) a komentář Pawła Płoského k jarním protestům polských divadelníků. Pavel Trenský tradičně recenzuje festival Theatertrffen (od Simonsovy inscenace aktovek Sarah Kane, přes Radio Nenávist připravené Milo Rau, až např. po Španělskou mušku, režírovanou Herbertem Fritschem). Martin Porubjak („O Európe bez ilúzií“) s Arnoštem Goldflamem („A jiné momentky...“) referují v bloku „Wiesbadenské eurodrama“ o produkcích nových her (od Handkeho po Hermanise) předvedených na přehlídce Neue Stuecke aus Europa. O Avignonském festivalu, respektive o jeho anglojazyčných inscenacích (od McBurneyho Mistr a Markétku po 10 miliard Stephena Emmota a Katie Mitchell), píší v následujícím bloku Jana Machalická („McAvignon“) a Jana Wild („Máme vôbec ještě nádej?“). Současné dánské divadlo a drama představuje blok „Pornodánsko s Hamletem“. Lada Halounová píše v článku „Poetické porno v časech novodobé Stasi“ o dramatizaci románu Josefine Klougart Haly a Normální život Christiana Lollikeho v Aarhus Teatret, Táňa Švehlová o site-specific performanci skupiny Signa s názvem Salo („Skutečné rány, ale soulož jenom jako“) a Mette Garfield o Tiger Lillies Perform Hamlet v divadle Republique. Blok doplňuje dramatická miniatura Christiana Lollikeho To. „Comedy Mix“ představuje Nedorozumění (Manželské minutky, část IV.) Jiřího Adámka a pátý díl komiksu Lucie Lomové Na odstřel, nazvaný Bludiště otazníků.
2014 - XXV. ROČNÍK