SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv | archiv sad | 2013 - XXIV. ROČNÍK | SAD 2/2013

SAD 2/2013

summary 2/2013

 

Cyklus Miroslava Petříčka „Skeptici a podvraceči“ pokračuje dílem „Tělesné půvaby vezdejšího světa“ a přináší komentované překlady ukázek z eseje Pierra Charrona O oblékání těla a románu Charlese Sorela Francion a jeho komický příběh. Následující „trojblok“ nazvaný „S Radoky v zádech“ se vrací k divadlům a tvůrcům bodujícím v Cenách Alfreda Radoka. Petr Horák píše o ostravské Komorní scéně Aréna, Marek Lollok a Zuzana Vantuchová o inscenacích Jana Mikuláška a Kateřina Veselovská o Troilovi a Kressidě v režii Davida Radoka. Blanka Křivánková v článku „(Dvakrát) na okraji propasti“ recenzuje tanečně-pohybové inscenace One step Before The Fall (Markéta Vacovská, Lanka Dusilová a Spitfire Company, režie Petr Boháč) a She/He is Nancy Joe (Miřenka Čechová a Tantehorse). Rakouským inscenacím Pucinniho oper Tryptich a Manon Lescaut a Verdiho Traviaty se věnuje Michalea Mojžišová v článku „Peklo, očistec a raj padlé ženy (italské opery vo Viedni a Grazu)“. V bloku „Anglické pohlednice“ píše Eva Kyselová o slavné inscenaci War Horse („WarhorseMachine“), Jana Wild o inscenacích Richard III. s Markem Rylancem v titulní roli a Rudý samet s Adrianem Lesterem („Shakespeare out of joint“), Dana Silbiger-Sliuková o adaptaci Dostojevského Dvojníka v Theatre Royal Bath a Martina Schlegelová o V Republice Štěstí Martina Crimpa v Royal Court Theatre („Znepokojivá «vánoční hra»“). Tereza Krčálová píše o politických dokumentárních hrách moskevského Teatr.doc z posledních let („Zkoumání občanské pozice“) a politickému divadlu, tentokrát latinskoamerickému, se věnuje i Martina Černá v článku „Politické divadlo nejen k výročím“. Blok „Hry a Rolling Pú“ obsahuje kromě eseje Franka Thorogooda „Play The Game“ i esej Karla Krále a rozhovor s režisérem a dramatikem Miroslavem Krobotem, které uvádějí hru tohoto čísla, Krobotova Briane, nositele Ceny Alfréda Radoka v kategorii Hra roku. Tradiční Comedy Mix přináší první díl výběru z polského kabaretu Michała Walczaka Požár v bordelu. Další pokračování detektivního komiksu Lucie Lomové „Na odstřel“ nese název Podezření.

 

s Radoky v zádech Sérii uvádí článek Petra Horáka „Made in Aréna 2012“, věnovaný čtyřem inscenacím ostravské Komorní scény Aréna v roce 2012. Nejoceňovanější z nich je S nadějí, i bez ní, jejímž autorem je „domácí“ dramaturg Tomáš Vůjtek. Režisér Ivan Krejčí dal dokumentární hře o osudech Josefy Slánské (manželky jednoho z komunistických pohlavárů popravených vlastní stranou a zároveň až do smrti přesvědčené komunistky) podobu brechtovského kabaretu, v němž exceluje zejména Alena Sasínová-Polarczyk v hlavní roli (nominace na Cenu Alfréda Radoka). Ve všech loňských inscenacích (kromě zmíněné ještě Chlív/Paternoster Helmuta Kajzara, Amigo Nikolaje Koljady a Ionescova Plešatá zpěvačka) oceňuje Horák originální dramaturgii, důslednou režii a kultivované a přesné herectví. Marek Lollok vyzdvihuje v článku „Jan Mikulášek a jeho dnešní klasika“ zejména adaptaci Na Větrné hůrce (druhé místo v kategorii Inscenace roku), kterou uvedl v ostravském Divadle Petra Bezruče. Navzdory tradičně výrazné herecké i režijní stylizaci a použití zcizovacích postupů se tu podařilo zachovat jasné kontury a charakter původního příběhu. Což už není případ adaptace Mannova komplikovanějšího a rozsáhlejšího románu Doktor Faustus, kterého Mikulášek uvedl v brněnské Huse na provázku. Zde se výrazně dekonstruovaná (a redukovaná) předloha rozpadá do nestrukturované řady motivických linií. Třetím z klasických titulů je Čechovovův Višňový sad, kterého Mikulášek uvedl v Divadle Husa na Provázku. Text je značně redukován a zesoučasněn. Jestliže se podle Lolloka Mikuláškovi přesto daří zachytit podstatu Čechovových postav, Zuzana Vantuchová v článku „Husy, višně, chlast, slast?“ naopak soudí, že nám režisér předkládá pouze obskurní perverzní mejdan s nesympatickými hosty. Kateřina Veselovská píše o Troilovi a Kressidě, které ve výrazné úpravě a redukci inscenoval v Národním divadle David Radok. Autorka oceňuje práci s prostorem i atmosférickou scénografii a svícení, tvrdí však, že přílišné soustředění se na předvedení prázdnoty politických řečí a opakování marných a dutých gest inscenaci svázalo a zatěžkalo, takže je nakonec úmorná jak trójská válka.

 

Miroslav Krobot a jeho Brian Karel Král v článku „Poslední expedice nevinného prevíta (Odcházení na dejvický způsob čili Řečí už bylo dost, teď si zazpíváme)“ píše o charakteristických rysech Miroslava Krobota-dramatika a zejména o jeho hře a inscenaci Brian, kterou uvedl v Dejvickém divadle, kde je uměleckým šéfem. Vznik této hry by mohl sloužit za exemplární příklad podílu náhody na umění. Ta náhoda se jevila napřed nešťastnou, když k uvedení dramatizace Medvídka Pú nedostalo divadlo povolení, jenže se ukázala být šťastnou, neboť příběh Briana Jonese z Rolling Stones představuje ideální pandán příběhu Milneho Kryštůfka Robina. Brian-Kryštůfek žije ve dvou světech, v reálném a narkomanském, v jednom s Anitou a Rolling Stones, ve druhém s Medvědem, Oslíkem a Králíčkem. Zdánlivě střízlivou realitu představuje Frank… než se z něj stane Brianův vrah. Omezení, které zabránilo realizaci původních autorových představ, je charakteristické i pro Krobotův autorsko-režijní styl: jevištní události, repliky svých postav i herecký projev osekává na úsečný tvar. Ten svou neokázalostí připomíná dramatiku Václava Havla. Od kafkovské či existenciální absurdity se dostáváme k zábavnému nonsensu britského střihu. Žádná deprese. A přesto – jak ukazuje Brian - může být v pozadí smrtelná úzkost. Nyní se chystá Miroslav Krobot na natáčení televizního seriálu a dílem sitcomu Čtvrtá hvězda z prostředí malého pražského hotelu. Krobot je spoluautorem scénáře a spolurežisérem. V seriálu bude hrát především soubor Dejvického divadla a zkoušet se bude divadelním způsobem. Když se to povede, vznikne z toho po odvysílání i divadelní inscenace. I o tom mluví Miroslav Krobot v rozhovoru nazvaném „Spisovatelská osamělost fanouška Sigmy“. 

2014 - XXV. ROČNÍK
2013 - XXIV. ROČNÍK
2012 - XXIII. ROČNÍK
2011 - XXII. ROČNÍK
STARŠÍ ROČNÍKY
PŘÍLOHY SADU
DRAMATICKÉ TEXTY

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.