SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv | archiv sad | 2013 - XXIV. ROČNÍK | SAD 5/2013

SAD 5/2013

summary 5/2013
Cyklus Miroslava Petříčka „Skeptici a podvraceči“ pokračuje dalším dílem nazvaným „Moralisté, kteří nemoralizují“ a doplněným výběrem z díla, které Jean de La Bruyère nazval „Charaktery – o společnosti a o konverzaci“. Českému divadlu se věnuje blok „Here Are Czechs“, kde Jan Kerbr píše o divadle Cabaret Calembour („Hrající si spolužáci“), Michal Zahálka přináší „úvahy z cest za regionálním divadlem“ („Kde žijí lvi“), Nartin Švejda recenzuje poslední premiéru v Divadle v Dlouhé („Slečna Jairová: návraty a opakování Hany Burešové“) a Pavlína Pacáková v článku „Jak na Havla“ se věnuje Žebrácké opeře režiséra Daniela Špinara v Klicperově divadle v Hradci Králové a Zahradní slavnosti uvedené Dušanem D. Pařízkem v Národním divadle. V bloku „A na Moravě Burani“ mapuje Vladimír Mikulka poslední dvě sezony brněnského Buranteatru (Divadlo, které se nebojí být obyčejné“) a v následujícím „Slovenské Rusko“ píše Martina Ulmanová o ruské dramaturgii na Slovensku („Syndrom bílých břízek“). Celý blok „Svět ve Vídni“ se vrací k letošním Wiener Festwochen. Soňa Šimková zde píše o inscenacích Koncept tváře, která hledí na Syna božího („Romeo Castellucci a epifánia“), Celé nebe nad zemí: syndróm Wendy („Liddell performuje Petra Pana“)a Tartuffe („Bondyho rakúsky pokrytec“), Michaela Mojžišová o Written on Skin („Autonarácia by Benjamin, Crimp & Nagano“)Il Trovatore („Komiks pánov Wellbera a Stölzla“), Marek Lollok referuje o inscenaci Playing Cards 1: Spades („Lepage a bojovníci na poušti“) a Jana Machalická o Poslední dny. Předvečer. („Marthaler v Parlamentu“). Také následující blok je festivalový: o poznańském festivalu Malta píší Vladimír Mikulka („O lidech a strojích“ – o inscenacích Romea Castellucciho, Marty Gornické a Geumhyong Jeong) s Táňou Švehlovou („Needcompany: příběh nekončí“). Jana Návratová („Bomby, trochu nevybuchlé“) píše o inscenacích 32 rue Vandenbranden skupiny Peeping Tom a DASH Akrama Khana, které byly k vidění na letošním Tanci Praha. Blok „Great Drama“ obsahuje esej Angely Marley „Bezešvé trubky“ a článek Alekse Sierze „Caryl Churchill“, uvádějící její hru Láska a informace. Comedy Mix tentokrát představuje komika Louise C.K. (nabízí ukázku z jeho show Bože můj) a komiks Lucie Lomové pokračuje 11. dílem nazvaným Rukojmí.

Buranteatr vznikl v Brně jako generační divadlo složené z absolventů JAMU a postupně se vypracoval na uznávaný soubor, vyznávající tradiční činoherní divadelní poetiku – což je přístup u mladých českých divadel spíše výjimečný. Buranteatr hledá vzor v anglosaském přístupu k divadlu, dává přednost inscenování pravidelných divadelních textů, programově respektuje dramatika a vyhýbá se tzv. „režisérskému“ divadlu. Výraznou osobností souboru je vedle dramaturga Jana Šotkovského a uměleckého šéfa Zetela především herec Michal Isteník, jenž byl v roce 2012 v anketě o cenu Alfréda Radoka oceněn jako „talent roku“. Článek se věnuje pěti klíčovým inscenacím v sezonách 2011/12 a 2012/13. Amazonii (Michal Wałczak) a Vyhnance (James Joyce) režíroval Michal Tyc, jenž se od podzimu 2013 stává novým uměleckým šéfem Buranteatru, jako záměrně strohé herecké divadlo. V komediálně laděné Amazonii je klíčovou otázkou, do jaké míry si mohou divadelníci a obecněji umělci udržet nezávislost a zdravý rozum v situaci, kdy jsou z jedné strany lákáni finančně výhodným angažmá v umělecky nicotné komerční tvorbě a ze strany druhé k velkohubým, přitom ale zcela zplanělým „alternativním“ projektům. Vyhnanci jsou výrazně komorní inscenací, která se zbavuje původní ibsenovské rétoriky a velmi soustředěně se zabývá otázkou mezí lidské svobody a nutností respektovat ve vzájemných vztazích určité konvence. Vypjaté komediální herecké divadlo naopak nabízí Mametův Listopad, pojatý jako téměř feyedauovská fraška z nejvyššího patra světové politiky. Pán s Kaméliemi je hravá variace slavného románu Alexandra Dumase ml. Ústřední postavou se stává rozervaný milenec Duval a inscenátoři ironicky porovnávají romanticky melodramatické Dumasovo pojetí s moderní věcností a nedůvěrou k okázalým citovým hnutím. Klíčovou figurou je Michal Isteník v titulní roli, stejně jako Dziadech – dosud vůbec nejambicióznější inscenaci Buranteatru. Zetel a Šotkovský si z Mickiewiczova opusu vybrali část, pojednávající o slavnosti dziady a na příběhu zemřelého milence Gustava konfrontují důstojnost smrti v tradiční společnosti s její současnou zbanalizovanou podobu. Inscenace je přitom pojatá jako hudební melodram a dění na scéně doprovází dvanáctičlenný orchestr, umístěný přímo v hledišti.

Slovenské Rusko V obsáhlé studii „Syndrom bílých břízek“ píše Martina Ulmanová o inscenacích klasických děl ruské literatury, které se hrály v sezoně 2012/2013 na jevištích slovenských profesionálních divadel. Přináší popis a hodnocení třinácti inscenací z divadel od Prešova po Bratislavu; jsou mezi nimi jak divadelní hry, tak dramatizace románů. Z inscenovaných autorů početně vede Dostojevskij, který jakoby měl v loňské sezoně na Slovensku malý festival: Hrál se Idiot, Karamazovi, Zločin a trestVěčný manžel. Ostatní zastoupení jsou Puškin, Gogol, Ostrovskij, Čechov, Turgeněv a Gorkij. Kromě recenzentských charakteristik jednotlivých inscenací se autorka snaží propojovat a porovnávat je prostřednictvím jejich společných rysů – například přístupu divadelníků k adaptacím Dostojevského próz. Nejvíce ji však zajímá, jak jednotlivé inscenační týmy pracovaly s naší ustálenou představou „ruskosti“ – všímá si rekvizit typu ikon a samovarů, zpěvu ruských romancí, ale i složitějších inscenačních postupů, které někdy sentimentálně, jindy se snahou o odstup či ironii vykreslují „širokou ruskou duši“. Snaží se respektovat oba přístupy a hodnotit inscenace jako estetické celky, a tak přijímá i díla, která v „klasické ruskosti“ našla jisté zalíbení (Sprušanského Vassa, Brutovského Výnosné miesto). Nejvíce však nakonec vyzdvihuje inscenaci, která programově ruská klišé popírá a paroduje: Drábkova verze Racka ve Slovenském národní divadle je podle ní „inscenace intelektuálně provokativní, zábavná i mimořádně dojímavá, to vše podpořené excelentním herectvím.“ Důvod, že se i přes výjimečné kvality a inscenační odvahu nestala divácky úspěšnou, vidí Ulmanová v tom, že „tato inscenace v rozrušení politury ruskosti dosáhla vrcholu. Nezní v ní ruština, neburácí pravoslavný chorál, nejsou tu ikony ani samovar, bodře otravní pijáci vodky nepřednášejí svá životní moudra. Odolala i pokušení využít v ironickém komentáři velikášství a jisté bytostné komediantství ruské povahy, se kterou si pohrává například jinak velmi nezávislý Krobotův přepis Dostojevského Idiota v bratislavské Astorce: «Čím viac ma zbiješ, tým viac sa zblížime – to je ruské príslovie, však? Vyskúšame, či platí…»“.

2014 - XXV. ROČNÍK
2013 - XXIV. ROČNÍK
2012 - XXIII. ROČNÍK
2011 - XXII. ROČNÍK
STARŠÍ ROČNÍKY
PŘÍLOHY SADU
DRAMATICKÉ TEXTY

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.