Miroslav Petříček
SVOBODA V NESVOBODĚ
Henri Atlan: Esej o svobodné nutnosti
Karel Haloun
DOBŘÍ SLUHOVÉ ŠPATNÝCH PÁNŮ (POLITICKÝ PLAKÁT V NAŠÍ ZEMI OD KONCE 2. SVĚTOVÉ VÁLKY PO SOUČASNOST – 1/6)
CENY DIVADELNÍ KRITIKY: inscenace, herecké výkony, divadlo, česká hra, scénografie, hudba a talent roku
ANKETA KRITIKŮ ve všech kategoriích včetně největšího zážitku ze zahraničního divadla
Ester Žantovská
POSTRITUÁLNÍ WARIOT IDEAL (ALKOHOLY A HLUBINY)
Alkoholy, uvedeno v rámci festivalu 4+4 dny, 2018; Hlubiny, Jan Dörner, Jan Kalivoda, Vojtěch Švejda, Milena Dörnerová, 2018
Vladimír Mikulka
TEMNÁ PUTOVÁNÍ JANA KAČENY
Andrej Platonov: Čevengur, režie Jan Kačena, HaDivadlo, 2018; Jakub Deml, J.Kačena: stojím ve tmě abych viděl světlo dělám zlo aby dobro kvetlo MIRIAM, režie J.Kačena, A studio Rubín, 2018; Daisy Mrázková, J.Kačena: Jacek staví dům, režie J.Kačena, Divadlo Bufet, 2018
Karolina Plicková
MAGNETICKÉ TANCE V NANOMETRECH (ANEB TELESKOP TIMA SPOONERA)
Tim Spooner: Teleskop, režie T.Spooner, 2012
Petr Boháč
VRAŤME UMĚNÍ JEHO LESK (AUTOMATICKÝ ODSTŘELOVAČ)
Julian Hetzel: Automatický odstřelovač, režie J.Hetzel, Frascati Theater Amsterdam, 2017
Tereza Pavelková
PRODANKA A ZBYHOŇ ANEB O ČEŠÍCH
Petr Erbes, Boris Jedinák a kol.: Prodaná nevěsta na prknech Prozatímního, Stavovského a Národního divadla v letech 1868 až 2018, režie P.Erbes a B.Jedinák, KALD DAMU, 2018; Jan Frič, Milan Šotek a kol.: Zbyhoň, režie J.Frič, Národní divadlo, 2018
Jakub Škorpil
CO S HRDINOU? (OPLETAL A PLUKOVNÍK ŠVEC)
Michal Hába a kol.: Opletal, režie M.Hába, Divadlo na cucky Olomouc, 2018; Rudolf Medek, Jiří Havelka, Marta Ljubková: Plukovník Švec, režie J.Havelka, Národní divadlo, 2018
Petra Zachatá
POUČÍME SE VŮBEC NĚKDY? (KONEC MASOPUSTU)
Josef Topol: Konec masopustu, režie Martin Františák, Divadlo na Vinohradech, 2018
Josef Dubský:
OD SVATÉHO VÁCLAVA K TGM
Peter Pavlac: Masaryk/Štefánik, režie Patrik Lančarič, Městské divadlo Zlín a Divadlo Aréna Bratislava, 2018; Marie Nováková, Zuzana Burianová: Republika Králové, režie Z.Burianová, Klicperovo divadlo, 2018; Lenka Lagronová: Svatý Václav, režie Rastislav Ballek, Horácké divadlo Jihlava, 2018
Matúš Marcinčin:
LEN NENÁVISŤ HREJE PRI SRDCI (MORAL INSANITY)
Peter Brajerčík: Moral insanity, režie Júlia Rázusová, Prešovské národné divadlo, 2018
Martina Ulmanová
SLOVENSKÉ MÝTY
(Mária Rázusová-Martáková: Jánošík, režie Rastislav Ballek, Divadlo Andreja Bagara Nitra, 2017; Rastislav Ballek: Tiso, režie R.Ballek, Divadlo Aréna Bratislava, 2017; Agda Bavi Pain: Ján Ošík a pomstiteľ s fujarú, režie Gejza Bezorz, Dezorzovo lútkové divadlo, 2015; Viliam Klimáček: #dubček. O člověku a době, režie Michal Skočovský, Divadlo Aréna Bratislava, 2018; Eva Borušovičová: Štefánik – slnko v zatmení, režie E.Borušovičová, Divadlo Andreja Bagara Nitra, 2017; Peter Pavlac: Masaryk/Štefánik, režie Patrik Lančarič, Městské divadlo Zlín a Divadlo Aréna Bratislava, 2018; Valeria Schulczová – Roman Olekšák: Rodáci, režie Tilmann Köhler, Slovenské národné divadlo Bratislava, 2017
RENÉ LEVINSKÝ
POD OKNY TGM
Horst Evers
TAJEMSTVÍ TANEČNÍHO DIVADLA
Egon Tobiáš
STÉBLA Z TITANU VII
obsah časopisu Svět a divadlo 2018
SUMMARY
První číslo nového ročníku obsahuje tradiční anketu kritiků, na jejímž základě jsou udělovány Ceny divadelní kritiky (q.v.). Esej Miroslava Petříčka „Svoboda v nesvobodě“ otevírá nový cyklus na téma „svoboda“ a provází jej ukázka z „Eseje o svobodné nutnosti“ Henri Altana. S tématem volně souvisí i letošní seriál Karla Halouna, který se tentokrát bude zabývat „Politickým plakátem v naší zemi od konce 2. světové války po současnost“. V bloku „Wariot Bufet… v hlubinách a temnotě“ píše Ester Žantovská („Postindustriální Wariot Ideal“) o inscenacích Alkoholy a Hlubiny divadla Wariot Ideal. Vladimír Mikulka („Temná putování Jana Kačeny“) píše o třech inscenacích Jana Kačeny: Platonovově Čevenguru v HaDivadle, Miriam na motivy Jakuba Demla v A studiu Rubín a Jacek staví dům na motivy Daisy Mrázkové v Divadle Bufet. Karolina Plicková zahajuje blok „Performance… titěrné a vražedné“ recenzí performance Teleskop Tima Spoonera („Magnetické tance v nanometrech“) a Petr Boháč pokračuje v článku „Vraťme umění jeho lesk“ recenzí performance Automated Sniper Juliana Hetzela. Blok „Jeník a Mařenka… s českými hrdiny“ obsahuje články o inscenacích tematizujících, i u příležitosti oslav sta let republiky, významné okamžiky české historie. Tereza Pavelková („Prodanka a Zbyhoň, aneb o Češích“) píše o inscenacích Prodaná nevěsta na prknech Prozatímního, Stavovského a Národního divadla v letech 1868 až 2018 (režie Petr Erbes a Boris Jedinák, KALD DAMU) a Zbyhoň (režie Jan Frič, Národní divadlo). Jakub Škorpil („Co s hrdinou?“) recenzuje inscenace Opletal (režie Michal Hába, Divadlo na cucky Olomouc) a Plukovník Švec (režie Jiří Havelka, Národní divadlo). Petra Zachatá („Poučíme se někdy“) píše o Františákově inscenaci Topolova Konce masopustu v Divadle na Vinohradech a Josef Dubský („Od svatého Václava k TGM“) o inscenacích Masaryk/Štefánik (režie Patrik Lančarič, Městské divadlo Zlín a Divadlo Aréna Bratislava), Republika Králové (režie Zuzana Burianová, Klicperovo divadlo) a Svatý Václav (režie Rastislav Ballek, Horácké Divadlo Jihlava). V bloku „Slovenské hřbitovy… slovenských velikánu“ píše Martin Marcinčin („Len nenávist hreje při srdci“) o adaptaci Ecova Pražského hřbitova uvedené v Prešovském národném divadle pod názvem Moral Insanity a Martina Ulmanová („slovenské mýty“) na příkladu mnoha inscenací sleduje, jak se slovenské divadlo vyrovnání se zobrazení hrdinů své vlastní historie. Hrou tohoto čísla je Pod okny TGM – historická hříčka René Levínského. ComedyMix zahajuje novou řadu věnovanou současnému německému kabaretu a na úvod představuje povídkou Tajemství tanečního divadla Horsta Everse. Jako tradičně přináší první číslo ročníku také obsah ročníku předešlého.'
Ceny divadelní kritiky jsou pokračováním Cen Alfreda Radoka. Tradičně jsou udělovány na základě prostého součtu hlasů odevzdaných v anketě časopisu Svět a divadlo (letos se jí zúčastnilo 80 kritiků). Inscenací roku 2018 se stalo Shakespearovo Něco za něco, které v pražském Divadle pod Palmovkou režíroval polský režisér Jan Klata (viz. SAD 2/2018, Škorpil „Žena za ženu“). Toto hostování, stejně jako dramaturgii a především pořádání mezinárodního festivalu Palm Off Fest zmiňovali hlasující jako nejčastější důvody hodnocení Divadla pod Palmovkou jako Divadla roku 2018. Cenu za Ženský herecký výkon roku 2018 získala Pavla Gajdošíková, představitelka Maryši v inscenaci, kterou v ostravském Divadle Petra Bezruče režírovala Janka Ryšánek Schmiedtová (viz SAD 2/2018, Rubeš: „Maryša - řád zůstává pevný“). V kategorii Mužský herecký výkon zvítězil Saša Rašilov, představitel Mefista v Goethově Faustovi uvedeném Janem Fričem v pražském Národním divadle (viz SAD 5/2018, Rubeš: „Fričova velká jízda“). Nejlepší poprvé uvedenou českou hrou je Elegance molekuly Petra Zelenky, kterou v dramaturgii Olgy Šubrtové a autorově režii uvedlo Dejvické divadlo (celý text viz SAD 6/2018). Scénografii roku vytvořil Marek Cpin pro Mikuláškovu inscenaci Bernhardova Mýcení v Divadle Na zábradlí (viz SAD 4/2018, Zachatá: „Mýcení po česku“). Cenu za hudbu roku získal Ivan Acher, autor operního zpracování románu Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha, uvedeného Operou Národního divadla v režii Michala Dočekala a hudebním nastudování Petra Kofroně (viz. SAD 3/2018, Král: „Velevážené publikum, překvapení!“; CD s nahrávkou opery vydal též SAD spolu s Národním divadlem jako přílohu pro předplatitele). Talentem roku je herečka, zpěvačka a muzikantka Tereza Marečková, představitelka Vitky Kaprálové ve stejnojmenné inscenaci Anny Petrželkové v Divadle Husa na provázku, nebo čarodějnice Kuhmist v Acherově Sternenhochovi.