SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv | archiv sad | 2019 - XXX ROČNÍK | SAD 2/2019

SAD 2/2019

Miroslav Petříček: PRAXE SVOBODY
               Michel Foucault: Etika starosti o sebe jako praxe svobody a Co je kritika?

Karel Haloun: …TO JE NAŠE AGITACE (Politický plakát v naší zemi od konce 2. světové války po současnost – 2/6)

Anni-Frid Ulvaeus: Konspirační teorie vědy

Pjotr Skałnik: Hráč pokeru, který nevyhrál

Karolina Plicková: KAMNA, KREDENC, ŠTOKRLATA (aneb Přijdu včera - rodinná sága mezi loutkami)
(Přijdu včera, scénář, režie, dramaturgie, hrají Tereza Volánková a Sára Arnsteinová, 2017)

Marie Zdeňková: SNĚNÍ V DLOUHÉ (Sen v červeném domě a Dopisy Olze)
(SKUTR a kol.: Sen v červeném domě, režie SKUTR, Divadlo v Dlouhé, 2018; Václav Havel – Martin Kukučka – Lukáš Trpišovský: Dopisy Olze, režie SKUTR, Divadlo v Dlouhé, 2018)

Barbora Kašparová: NA PROVÁZKU O EMANCIPACI A KAPITALISMU (Vitka a Hráč)
(Kateřina Tučková: Vitka, režie Anna Davidová, Divadlo Husa na provázku, 2018; Michal Hába: Hráč, podle Dostojevského, režie M.Hába, Divadlo Husa na provázku, 2018)

Karel Král: POSEDLOST BOHEM (těkavá fejetonistická esej na téma dejvického Absolutna)
(Karel Čapek, Egon Tobiáš a kol.: Absolutno – kabaret o konci světa, režie Anna Davidová, Dejvické divadlo, 2018)

Alena Skálová: V ROLI VINÍKŮ (britská Válka s mloky)
(Karel Čapek: Válka s mloky, dramatizace a režie Tyrrell Jones, Knaïve Theatre, 2018)

Ester Žantovská: BRITNEY NEVÍ, KUDY KAM (londýnské Národní divadlo na téma brexit)
(My Country; A Work in Progress, National Theatre a Cuba Pictures pro BBC, cénář C.A.Duffyová a Rufus Norris, režie R.Norris, 2018)

Karolina Plicková: JÁ NEVĚDĚL, ŽE MŮJ HLAS SE POČÍTÁ (Shakespearovo souborné dílo dle Forced Entertainment)
(Forced Entertainment: Complete Works: Table Top Shakespeare, režieTim Etchells, Forced Entertainment, 2015)

Vladimír Mikulka: JE PODZIM, PŘIJELI HERCI (německy v Praze)
(Krzysztof Kieślowsky: Desatero přikázání, režie Stephan Kimmig, Volkstheater Vien, 2017; Odyssea, režie Antú Romero Nunes, Thalia Theater Hamburg, 2017; David Foster Wallace: Nekonečný žert, režie Thorsten Lensing, 2018; Five Easy Pieces, scénář a režie Milo Rau, International Institute of Political Murder a CAMPO Gent, 2016)

Rudo Leška: JANÁČEK V BRNE (Mundruczó – van Hove – Pountney)
(Leoš Janáček: Věc Makropulos, dirigent Tomáš Netopil, režie Kornél Mundruczó, Opera Vlaanderen, 2016; L.Janáček a Annelies Van Parys: Zápisník zmizelého, režie Ivo van Hove, Muziektheater Transparant v koprodukcii s Toneelgroep Amsterdam, 2017; l.Janáček: Z mrtvého domu, dirigent Tomáš Hanus, režie David Poutney, Walsh National Opera a Scottish Opera, 1982/2017)

Kateřina Veselovská: POLSKÉ DIVADLO INDIVIDUÁLNÍ ZODPOVĚDNOSTI (Můj boj a Spravedlnost)
(Můj boj, podle knihy Karl Ove Knausgårda, režie Michal Borczuch, TR Warszawa, 2018; Spravedlnost, scénář Michał Zadara a Nawojka Gruczyńska, režie M.Zadara, Teatr Powszechny Warszawa, 2018)

Soňa Šimková: UMENIE JE AUTONÓMNE (Robert Lepage v Théâtre du Soleil)
(Robert Lepage a Théâtre du Soleil: Kanata – I. Epizoda – Kontroverze, režie R.Lepage, Théâtre du Soleil, 2018)

Natálie Preslová: NAŠE SPOLEČNOST OČIMA LOUTEK (výběr z loutkového divadla pro dospělé ve Francii)
(Temný pokoj, režie Yngvild Aspeli a Paola Rizza, Compagnie Plexus Polaire, 2017; Ústav Benjamenta, podle románu R.Musila, režie Bérangère Vantusso, Compagnie Trois six trente, 2016; Dennis Cooper: Kongres břichomluvců, režie Gisèle Vienne, Compagnie Gisèle Vienne, 2015)

Jakub Škorpil: VZPOMÍNKY NA DIVADLO (17. Evropské divadelní ceny)
(Hamlet, úprava a režie Lev Dodin, Malyj dramatičeskij těatr, 2016; Gubernátor, podle povídek Leonida Andrejeva, režie Andrej Mogučij, Bolšoj dramatičeskij těatr, 2016; Maškaráda. Vzpomínání na budoucnost, režie Valerij Fokin, Alexandrinskij těatr, 2014; Taťjana Rachmanová: Švejk.Návrat, režie V.Fokin, Alexandrinskij těatr, 2018; Pálení vlajky, work in progress Tiago Rodriguese, 2018; T.Rodrigues: Dech, režie T.Rodrigues, Teatro Nacional D.Maria II., 2017; Puz/zle, choreografie Sidi Larbi Cherkaoui, Eastman Company, 2012)

Martina Ulmanová: OPITÍ. OBJETÍ. VĚČNOST. TMA.
(Ivan Vyrypajev: Opilí, režie Eduard Kudláč, Mestké divadlo Žilina, 2014; I.Vyrypajev: Nesnesitelné dlouhá objetí, režie E.Kudláč, Mestské divadlo Žilina, 2017)

Tvořím v nové epoše (rozhovor s IVANEM VYRYPAJEVEM vedl Karel Král, přeložila Tereza Krčálová)

IVAN VYRYPAJEV: Nesnesitelně dlouhá objetí (přeložila Tereza Krčálová, ilustrovala Nikola Hoření)

Hazel Brugger: PROČ ŽENY NEJSOU TAK SRANDOVNÍ? / A co vy?

EGON TOBIÁŠ: STÉBLA Z TITANU VIII

 



SUMMARY
Číslo otevírá Miroslav Petříček článkem „Praxe svobody“, který tentokrát provází ukázky z přednášek Michela Foucaulta „Etika starosti o sebe jako praxe svobody“ a „Co je kritika?“. Seriál Karla Halouna o politickém plakátu pokračuje dílem nazvaným „…to je naše agitace“. Úvodní blok „Svoboda a… poker“ uzavírají eseje Ann-Frid Uvlaeus „Konspirační teorie vědy“ a Pjotra Skałnika „Hráč pokeru, který nevyhrál“. V bloku „Rodinné i jiné… paměti“ píše Karolina Plicková v článku „Kamna, kredenc, štokerlata“ o inscenaci Přijdu včera za níž stojí Tereza Volánková a Sára Arnsteinová. Marie Zdeňková („Snění v Dlouhé“) píše o inscenacích Sen v červeném domě a Dopisy Olze, které v Divadle v Dlouhé připravil tandem SKUTR. Barbora Kašparová v článku „Na Provázku o emancipaci a kapitalismu“ píše o dvou premiérách v Divadle na provázku: Vitce Kateřiny Tučkové (režie Anna Petrželková) a Gogolových Hráčích v režii Michala Háby. Blok „Vizionářovy… války“ obsahuje „těkavou fejetonistickou esej na téma dejvického Absolutna“, kterou Karel Král nazval Posedlost Bohem a článek Aleny Skálové V roli viníků o inscenaci Čapkovy Války s mloky v britském Knaïve Theatre. V Británii zůstává i blok „Britské… zábavy“, kde Ester Žantovská („Britney neví, kudy kam“) reflektuje mezinárodní tour inscenace My Country: A Work in Progress londýnského National Theatre a Karolina Plicková („Já nevěděl, že můj hlas se počítá“) píše o „durational perfromance“ Forced Entertainment Complete Works: Table Top Shakespeare. V bloku „Svět… z festivalových výloh“ se Vladimír Mikulka („Je podzim, přijeli herci“) vrací k Pražskému divadelnímu festivalu německého jazyka a inscenacím Die Zehn Gebote (režie Stephan Kimmig, Volkstheater Vien), Die Odyssee (režie Antú Romero Nunes, Thalia Theater Hamburg), Unendlicher Spaß (režie Throsten Lensing) a Five Easy Pieces (režie Milo Rau, Campo Gent). Rudo Leška píše o mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 a operách Věc Makropulos (režie Kornél Mundruczó, dirigent Tomáš Netopil, Opera Vlaanderen), The Diary of One Who Dissapeared (režie Ivo van Hove, Muziektheater Transparant a Toneelgroep Amsterdam) a Z mrtvého domu (režie David Puntney, dirigent Tomáš Hanus, Welsh National Opera a Scottish Opera). Kateřina Veselovská píše v článku „Polské divadlo individuální zodpovědnosti“ o inscenacích Můj boj (režie Michał Borczuch, TR Warszawa) a Spravedlnost (režie Michal Zadara, Teatr Powszechny Warszawa). V bloku „Francie… indiánů i břichomluvců píše Soňa Šimková v článku Umenie je autonómne o inscenaci Roberta Lepage a Théâtre du Soleil Kanata – Epizoda 1 – Kontroverze a Natálie Preslová představuje v článku „Naše společnost očima loutek“ francouzské loutkové divadlo pro dospělé a zastavuje se u inscenací Chambre Noir  (režie Yngvild Aspeli, Compagnie Plexus Polaire), Institut Benjamenta (režie Bérangère Vantusso, Compagnie Trois Six trente) a The ventriloquists convention (režie Giséle Vienne, Compagnie G.Vienne). V bloku „Evropské oceňování… v Rusku“ referuje Jakub Škorpil článkem „Vzpomínky na divadlo“ o 17. ročníku Premio Europa per il Teatro a zmiňuje inscenace Lva Dodina (Hamlet), Andreje Mogučého (Gubernátor), Valerije Fokina (Maškaráda a Švejk), Tiago Rodriguese (Burning The Flag a Dech) a Sidi Larbi Cherkauiho (Puzzle). Blok „Na věčnost… s Ivanem Vyrypajevem“ předznamenává hru tohoto čísla, kterou jsou Vyrypajevova Nesnesitelně dlouhá objetí. Martina Ulmanová („Opití. Objetí. Věčnost. Tma“) píše o slovenských inscenacích her Opilí a Nesnesitelně dlouhá objetí, které v Mestském divadle Žilina režíroval Eduard Kudláč. Nabízíme též rozhovor s Ivanem Vyrypajevem nazvaný Tvořím v nové epoše. Rubrika Comedy Mix texty Proč ženy nejsou tak srandovní? a A co vy? představuje německou autorku Hazel Brugger a komiks Egona Tobiáše Stébla z titanu pokračuje svou osmou částí.
 

2019 - XXX. ROČNÍK
2018 - XXIX. ROČNÍK
2017 - XXVIII. ROČNÍK
2016 - XXVII. ROČNÍK
2015 - XXVI. ROČNÍK
2014 - XXV. ROČNÍK
2013 - XXIV. ROČNÍK
2012 - XXIII. ROČNÍK
2011 - XXII. ROČNÍK
STARŠÍ ROČNÍKY
PŘÍLOHY SADU
DRAMATICKÉ TEXTY

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.