SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv | archiv sad | 2019 - XXX ROČNÍK | SAD 3/2019

SAD 3/2019

Miroslav Petříček
SVOBODA JAKO IMAGINACE
          JEAN-PAUL SARTRE: IMAGINÁRNO. FENOMENOLOGICKÁ PSYCHOLOGIE IMAGINACE

Karel Haloun
SLADKÉ NADĚJE, HOŘKÁ KOCOVINA (POLITICKÝ PLAKÁT V NAŠÍ ZEMI OD KONCE 2. SVĚTOVÉ VÁLKY PO SOUČASNOST – 3/6)

Bohuslav Vrbenský
VÝZNAM ŠŤOUCHANCŮ V SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH

Kevin Glendalough
ŽÍT DADA (Z PRAHY PERFORMATIVNÍ)

Blanka Křivánková
ZUŘIVÉ VZPOURY PROTI ZTRÁTĚ SMYSLU (HAKL A TOPOL: DVĚ DRAMATIZACE V NÁRODNÍM)
(Emil Hakl: Návštěva, režie Jan Frič, Národní divadlo, 2018; Jáchym Topol: Kouzelná země, režie Jan Mikulášek, Národní divadlo, 2019)

Marek Lollok
PROVÁZKOVSKÉ ZVĚSTOVÁNÍ (MARIINA VOLBA MILANA UHDEHO)
(Milan Uhde: Mariina volba, režie Juraj Nvota, Divadlo Husa na provázku, 2019)

Jakub Škorpil
SIMULACE SKUTEČNOSTI ANNY KLIMEŠOVÉ (OD BARUNKY PO VLADAŘE)
(Anna Klimešová, Boris Jedinák, Klára Fleková, Mikoláš Zika a kol: Barunka is Leaving, režie A.Klimešová, KALD DAMU, 2017; Zápisky z volných chvil, režie A.Klimešová, KALD DAMU, 2018; Press paradox, 8lidí a KALD DAMU, 2018; Vladař, režie A.Klimešová, Městská divadla pražská, 2019)

NA FAUSTA! (ANKETA SADU O KLATOVĚ INSCENACI FAUSTA V DIVADLE POD PALMOVKOU)
(odpovídají Josef Herman, Radmila Hrdinová, Josef Chuchma, Jana Machalická, Marie Reslová, Ondřej Škrabal a Jakub Škorpil)

Jan Jiřík
ULEVÍ SE VÁM! (DRUHÝ WARLIKOWSKÉHO LEVIN)
(Hannoch Levin: Odjíždíme, režie Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr Warszawa, 2018)

Jan Šotkovský
OLD, SAD TALES (MUZIKÁL V LONDÝNĚ – OD DYLANA PO LLOYD-WEBBERA)
(Connor McPhesrson – Bob Dylan: Dívka ze severu, režie C.McPherson, Old Vic, 2017; Lin-Manuel Miranda: Hamilton, režie Thomas Keil, Victoria Palace Theatre, 2017; Anaïs Mitchell: Hadestown, režie Rachel Chavkinová, National Theatre, 2018; Stephen Sondheim – George Furth: Společnost, režie Marianne Elliottová, Gielgud Theatre, 2018; Andrew Lloyd-Webber – Julian Fellows – Glenn Slater: Škola roCku, Gillian Lynne Theatre, 2016)

Karolina Plicková
BREXIT VS. DROBKY V MEDU
(SPEAK BITTERNESS OD FORCED ENTERTAINMENT)
(Forced Entertainment: Speak Bitterness, režie Tim Etchels, Forced Entertainment, 2014)

Michaela Mojžišová
KATARZIE A HAPPY END (KAIN A RUSALKA – CASTELLUCCI A CARSEN)
(Alessandro Scarlatti: Caino overo Il primo omicidio, dirigent René Jacobs, režie Romeo Castellucci, Opéra national de Paris, 2019; Antonín Dvořák: Rusalka, dirigent Susanna Mälkki, režie Robert Carsen, Opéra national de Paris,2002)

MIROSLAV KROBOT A ONDŘEJ HÜBL
ZKÁZA DEJVICKÉHO DIVADLA


KRIZE, PÝCHA, AIDS… A BRNO (ROZHOVOR S ONDŘEJEM HÜBLEM)

Idil Nuna Baydar a její GLOSA

EGON TOBIÁŠ
STÉBLA Z TITANU IX

 



SUMMARY
Číslo otevírá Miroslav Petříček esejem „Svoboda jako imaginace“, který doprovází ukázku z práce Jean-Paula Sartra „Imaginárno. Fenomenologická psychologie imaginace“. Kapitolou „Sladké naděje, hořká kocovina“ pokračuje cyklus Karla Halouna o „politickém plakátu v naší zemi od konce 2.svetové války po současnost“. Úvodní blok „Svoboda… performativní“ pak uzavírají na sebe navazující články Bohuslava Vrbenského „Význam šťouchanců v sociálních sítích“ a Kevina Glendalougha „Žít dada (z Prahy performativní)“. Blok „Češi… sobě“ zahajuje Blanka Křivánková („Zuřivé vzpoury proti ztrátě smyslu“) recenzí dvou adaptací prozaických textů uvedených nedávno pražským Národním divadlem: Návštěvy podle povídek Emila Hakla (režie Jan Frič) a Kouzelné země podle románu Jáchyma Topola Noční práce (režie Jan Mikulášek). Marek Lollok píše v článku „Provázkovské zvěstování“ o inscenaci hry Milana Uhdeho Mariina volba Divadle Husa na provázku (režie Juraj Nvota) a Jakub Škorpil („Simulace skutečnosti Anny Klimešové“) představuje režisérku Annu Klimešovou na základě inscenací Barunka is Leaving, Zápisky z volných chvil, Press paradox a Vladař. Blok „Poláci… i nám“ se anketou s názvem „Na Fausta!“ (q.v.) vrací k inscenaci Jana Klaty v pražském Divadle pod Palmovkou a nabízí též recenzi Jan Jiříka („Uleví se vám“) na inscenaci Krzysztofa Warlikowského We are Leaving ve varšavském Nowy Teatr. V „britském“ bloku „Staré a smutné… hořké řeči“ píše Jan Šotkovský („Old, Sad Stories“) o londýnských muzikálech Hamilton, Hadestown, Company a School of Rock a Karolina Plicková („Brexit vs. drobky v medu“) o projektu Forced Entertainment Speak Bitternesss. Michaela Mojžišová („Katarzie a happy end“) píše v bloku „Z Národní opery… v Paříži“ o operách Caino overo Il primo omicidio Alessandro Scarlattiho (režie Romeo Castellucci, dirigent René Jacobs) a Rusalka Antonína Dvořáka (režie Robert Carsen, dirigent Susanna Mällki). Hrou tohoto čísla je scénář televizního seriálu Zkáza Dejvického divadla, jehož autory jsou Miroslav Krobot a Ondřej Hübl a provází ji rozhovor s posledně jmenovaným nazvaný „Krize, pýcha, AIDS… a Brno“. Comedy Mix představuje tentokrát německou komičku tureckého původu Idil Nuna Baydar a její alter-ego Jilet Ayşe a komiks Egona Tobiáše Stébla z titanu pokračuje svou devátou částí.
 

Na Fausta! Polský režisér Jan Klata režíroval v Divadle pod Palmovkou Goethova Fausta. Inscenace vzbuzovala očekávání, protože loňská Klatova spolupráce s Divadlem pod Palmovkou (Shakespearovo Něco za něco) se stala dle kritiků Inscenací roku 2018. Do ankety jsme oslovili Josefa Hermana, Radmilu Hrdinovou, Josefa Chuchmu, Janu Machalickou, Marii Reslovou, Ondřeje Škrabala a Jakuba Škorpila. Na otázku zda inscenace přesahuje meze běžného českého repertoáru, se shodli, že ano, přičemž vyzdvihli zejména nekompromisnost Klatova režijního gesta a jeho cit pro stylizaci i výraznou práci s předlohou. Zároveň ale vyjádřili pochybnosti, zda se mu tentokrát podařilo dospět k tak kompaktnímu a uzavřenému tvaru jako minule. Tyto námitky pak naplno zaznívají v odpovědích na otázku, zda se Klatovi podařilo „obhájit“ i zařazení málokdy hraného druhého dílu Fausta. Zde nejčastěji zaznívají výhrady, že toto rozhodnutí inscenaci „fakticky i pocitově“ prodlužuje a že kaleidoskopické řazení výstupů (podmíněné ale již předlohou) nepřispívá celkovému vyznění inscenace. Klata navíc vnáší – zejména prostřednictvím tělesně postižené a fistulí promlouvající Markéty – do textu řadu odkazů, které vycházejí z polských reálií (což se týká i razantní kritiky katolické církve) a jsou pro českého diváka obtížně čitelné. Ve výsledku, a to je i odpovědí většiny na otázku vybízející ke srovnání Něco za něco a Fausta, vzniklo dílo, které je rozbíhavé, působí nekoncentrovaně a místy ve volbě témat a režijních postupů až nahodile. Ve srovnání se shakespearovskou inscenací také Faust postrádá výraznější herecké výkony.

2019 - XXX. ROČNÍK
2018 - XXIX. ROČNÍK
2017 - XXVIII. ROČNÍK
2016 - XXVII. ROČNÍK
2015 - XXVI. ROČNÍK
2014 - XXV. ROČNÍK
2013 - XXIV. ROČNÍK
2012 - XXIII. ROČNÍK
2011 - XXII. ROČNÍK
STARŠÍ ROČNÍKY
PŘÍLOHY SADU
DRAMATICKÉ TEXTY

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.