Miroslav Petříček
SVOBODA V UTOPII
ANDRÉ GLUCKSMANN: MISTŘI MYSLITELÉ
Karel Haloun
NORMALIZACÍ K SAMETU (POLITICKÝ PLAKÁT V NAŠÍ ZEMI OD KONCE 2. SVĚTOVÉ VÁLKY PO SOUČASNOST – 4/6)
Miran Mohar
ZAMILOVANÝ MISANTROP
Jan A
NECHTE MALIČKÝCH
Petr Nikl: Abecední zpěvy, prezentace textů z připravované knihy s názvem Hudebníček, 2019; Zvídavost (Curiosa), koncept a režie Karel Van Ransbeeck, Theater de Spiegel, 2018
Karel Král
ANARCHIE A POŘÁDEK (ŽLUTÁ TMA A RAIN DANCE)
(Petr Nikl: Žlutá tma, koncept a režie P.Nikl, Divadlo Archa, 2018; Rain Dance, připravili Tomáš Procházka, Robert Smolík, Jan Dörner, Handa Gote research & development, 2018)
Pavel Klusák
TEENAGE DREAMS SO HARD TO BEAT (DVA SEŠITY HANDA GOTE)
Dva sešity, připravili Jan Dörner, Jakub Hybler, Jonáš Svatoš, Veronika Švábová a Tomáš Procházka, Handa Gote research & development, 2019
Tomáš Procházka
BYLI JSME A NEBUDEM (ŠEST PŘÍBĚHŮ O VZNIKU A ZÁNIKU)
Šest příběhů o vzniku a zániku, koncept, scénář a režie Petr Gonda, 2019
Martin J. Švejda
PRŮZKUMY INTIMNÍCH TÉMAT (V A STUDIU RUBÍN)
Dagmar radová: Thelma a Selma, režie Jiří Ondra, A studio Rubín, 2018; Ondřej Štefaňák a D.Radová: Lonely Horny Only, režie O.Štefaňák, A studio Rubín, 2018; Jan Frič, D.Radová a kol.: Burnout aneb Vyhoř!, režie J.Frič, A studio Rubín, 2019; Lucie Ferenzová podle románu H.Bölla: Klaunovy názory, režie l:Ferenzová. A studio Rubín. 2019
DOUFÁM, ŽE SI NÁS NAJDOU PŘÍZNIVCI ARTOVĚJŠÍ DRAMATURGIE (ROZHOVOR S DAGMAR RADOVOU – UMĚLECKOU ŠÉFKOU A STUDIA RUBÍN)
Barbora Kašparová
DVĚ RÁNY ZA ZÁCHRANU PLANETY (MALOMĚŠŤÁCI A WOYZECK)
Maxim Gorkij: Maloměšťáci, režie Ivan Buraj, HaDivadlo, 2018; Georg Büchner a Miroslav Bambušek: Woyzeck, režie M.Babmbušek, HaDivadlo, 2019
Marie Zdeňková
MARYŠA (KŘIČÍ) (MARYŠA /MLČÍ/)
Jakub Čermák a kol.: Maryša (mlčí), podle hry Aloise a Viléma Mrštíků Maryša, režie J.Čermák, Depresivní děti touží po penězích, 2019
Josef Rubeš
SLOVA ZTRACENÁ V OBRAZECH (PROUST, PINTER, PITÍNSKÝ)
Marcel Proust: Hledání ztraceného času, adaptace Harold Pinter a Di Trevis, reřie J.A.Pitínský, Národní divadlo Brno, 2019
Lenka Šaldová
OPERA 20.STOLETÍ NA JEVIŠTI NÁRODNÍHO DIVADLA (MOZART – LÁSKA – TRAMVESTIE)
Mozart a ti druzí /Michael Nyman: Dopisy, hádanky a příkazy – Steven Stucky: Klasika/, dirigent David Švec, režie a video Alice Nellis, Národní divadlo Praha, 2019; Sergej Prokofjev: Láska ke třem pomerančům, dirigent Christopher Ward, choreografie a režie Sláva Daubnerová, Národní divadlo Praha, 2019; Petr Wajsar: Tramvestie, dirigent Richard Hein, režie Marek Bureš, Národní divadlo Praha, 2019
Barbora Etlíková
ŽENSKÉ HLASY NAD PŘÍSTAVEM (Z PŘEHLÍDKY LITEVSKÉHO DIVADLA)
Jo Strømgren: Dveře (Durys), režie, scénografie Jo Strømgren, Lietvos nacionalinis dramos teatras, 2018; Saulius Šaltenis: Děti čubky (Kalės vaikai), režie Eimuntas Nekrošius, Klaipėdos dramos teatras, 2018; Kniha Jób (Jobo knyga), režie Eimuntas Nekrošius, Meno Fortas a Teatro Olimpico, 2013; Marius Ivaškevičius: Ruská romance (Rušikas romanas), režie Oskaras Koršunovas, Lieutvos rusų dramos teatras, 2018; Komiksová opera „α“ (Alfa) (Komiksų opera „α“ /„Alfa“/), režie Dr. GoraParasit, skladatel Albertas Navickas, libreto Gabrielė Labanauskaitė, Operomanija a Menų spaustuvės Juodojoje salėje, 2018; Eugène Ionesco: Dokonalý duel/t (Tobula pora), režie Paulius Ignatavičius, Valstybinis Šiaulių dramos teatras, 2018
Barbora Schnelle
KONČÍ V NĚMECKU POLITICKÉ DIVADLO? (KOMENTÁŘ K THEATERTREFFEN 2019)
Simon Stone (podle Augusta Strindberga): Hotel Strindberg, režie S.Stone, Burgtheater Wien a Theater Basel, 2018; Uražení a ponížení (podle románu Fjodora M.Dostojevského a Hamburských poetických přednášek Wolframa Lotze, režie Sebastian Hartmann, Staatsschauspiel Dresden, 2018; Dionýsovo město (Dionysos Stadt), režie Christopher Rüping, Münchner Kammerspiele, 2018; Ingmar Bergman: Persona, režie Anna Bergmann, Deutsches Theater Berlin a Malmö Stadsteater, 2018
Zuzana Timčíková
SKAZA PAPIEROVÉHO MESTEČKA (REVOLT ATHENS)
Elli Papakonstantinou: Revolt Athens, text ODC Ensemble a Tsimaras Tzanatos, režie E. Papakonstantinou, OCD Ensemble, 2015
Tomáš Blatný
NEKLID V ZENOVÉ ZAHRADĚ (ZNOVUZJEDNOTENIE KÓREÍ)
Joël Pommerat: Znovuzjednotenie Kóreí, režie Júlia Rázusová, Štátne divadlo Košice, 2018
Eliška Raiterová
ULICE DLOUHÉ TAK, ŽE NENÍ VIDĚT KONCE (AMERICKÝ CISÁR)
Americký cisár, podle stejnojmenné knihy Martina Pollacka, divadelní adaptace Michal Ditte, režie a výtvarný koncept Iveta Ditte Jurčová, Štúdio 12 a Divadlo Pôtoň, 2018
MORAL INSANITY JE V PODSTATE DEBUT (ODPOVÍDÁ PETER BRAJERČÍK)
ZÁMEROM BOLA ČO NAJAUTENTICKEJŠIA VÝPOVEĎ (ODPOVÍDÁ JÚLIA RÁZUSOVÁ)
PETER BRAJERČÍK – JÚLIA RÁZUSOVÁ
MORAL INSANITY
Jan Böhmermann: VŠE, VŠE O NĚMECKU (POLOVIČATÉ VĚDOMOSTI V KOSTCE)
EGON TOBIÁŠ
STÉBLA Z TITANU X
SUMMARY
Číslo otevírá Miroslav Petříček esejem „Svoboda v utopii“, provázejícím ukázku z práce André Glucksmanna „Mistři myslitelé“. Čtvrtou částí s názvem „Normalizací k sametu“ pokračuje seriál Karla Halouna o „Politickému plakátu v naší zemi…“ a úvodní blok „Svoboda s… misantropem“ uzavírají články Jana A („Nechte maličkých“) a Mirana Mohara („Zamilovaný misantrop“). Českému alternativnímu divadlo se věnuje blok „Žlutá pájka“, kde Karel Král („Řád chaosu“) píše o inscenacích Žlutá tma Petra Nikla a Rain Dance souboru Handa Gote research & development. Ti připravili i inscenaci Dva sešity, o níž v článku „Teenage Dreams So Hard To Beat“ píše Pavel Klusák. Jeden z představitelů souboru Handa Gote, Tomáš Procházka, blok uzavírá článkem „Byli jsme a nebudem“, v němž píše o inscenaci Petra Gondy Šest příběhů o vzniku a zániku uvedené v Prostoru Petrohradská kolektiv. Blok „Intimní Rubín“ je věnovaný pražskému A studiu Rubín, kde svou první sezonu zakončila nová umělecká šéfka Dagmar Radová. Martin Švejda v článku „Průzkumy intimních témat“ tuto sezonu shrnuje a recenzuje inscenace Thelma a Selma v režii Jiřího Ondry, Lonely Horny Only v režii Ondřeje Štefaňáka, Burnout aneb Vyhoř! v režii Jana Friče a Klaunovy názory, adaptaci románu Heinricha Bölla v úpravě a režii Lucie Ferenzové. Blok uzavírá rozhovor s Dagmar Radovou nazvaný „Doufám, že si nás najdou příznivci artovější dramaturgie“. V bloku „HaDi touží… po Národním“ píše Barbora Kašparová („Dvě rány za záchranu planety“) o dvou inscenacích brněnského HaDivadla – Gorkého Měšťácích, které režisér Ivan Buraj uvádí pod názvem Maloměšťáci a o Büchnerově Woyzeckovi v úpravě a režii Miroslava Bambuška. Další brněnskou inscenací v bloku je Pinterova adaptace Proustova Hledání ztraceného času, kterou v Brněnském národním divadle uvedl Jan Antonín Pitínský (Josef Rubeš: „Slova ztracený v obrazech“). Marie Zdeňková v recenzi s názvem „Maryša (křičí)“ píše o autorské úpravě klasického dramatu bratří Mrštíků Maryša, kterou pod názvem Maryša (mlčí) uvádí režisér Jakub Čermák se svým souborem Depresivní děti touží po penezích v prostoru Venuše ve Švehlovce. Blok „A Národní… po tramvaji“ obsahuje jediný článek, a sice recenzi Lenky Šaldové („Opera 20.století na jevišti Národního divadla“) na tři moderní opery uvedené pražským Národním divadlem: Dopisy, hádanky a příkazy Michaela Nymana a Klasiku Stevena Stuckyho, které pod názvem Mozart a ti druzí režírovala Alice Nellis v hudebním nastudování Davida Švece; Prokofjevovu Lásku ke třem pomerančům v režii Slávy Daubnerové a pod taktovkou Christophera Warda a Tramvestii Petra Wajsara, jejímž režisérem je Marek Bureš a dirigentem Richard Hein. V bloku „Lietuvos teatro… vitrina“ píše Barbora Etlíková („Ženské hlasy nad přístavem“) o inscenacích uvedených na klaipedském festivalu TheATRIUM: Dveře (režie Jo Stromgren), Děti čubky a Kniha Jób (režie Eimuntas Někrošius), Ruská romance (režie Oskaras Koršunovas), Komiksová opera „α“ (Alfa) v režii Dr. GoraParasit a Dokonalý duel/t v režii Pauliuse Ignatavičiuse. V bloku „Berliner Festspiele… Theatertreffen“ píše Barbora Schnelle („Končí v Německu politické divadlo?“) o inscenacích Hotel Strindberg režiséra Simona Stonea, adaptaci Tolstého Uražených a ponížených (režie Sebastian Hartmann), projektu Dionýsovo město Christophera Rüpinga a inscenaci Persony podle filmu Ingmara Bergmana (režie Anna Bergman). Blok „Nová Dráma… s morálním šílenstvím“ obsahuje recenze vybraných inscenací bratislavského festivalu Nová dráma: Revolt Athens řeckého ODC Ensemble (Zuzana Timčíková: „Skaza papierového mestečka“), Znovusjednocení Koreí v režii Júlie Rászusové (Tomáš Blatný: „Neklid v zenové zahradě“) a Americký cisár v režii Ivety Ditte Jurčové (Eliška Raiterová: „Ulice dlouhé tak, že není vidět konce“). Blok uzavírají rozhovory s hercem Peterem Barejčíkem („Moral Insanity je v podstate debut“) a režisérkou Julií Rázusovou („Zámerom bola čo najautentickejšia výpoved), kteří jsou autory hry tohoto čísla – scénáře inscenace Moral Insanity inspirované Pražským hřbitovem Umberta Eca a xenofobními weby. Comedy Mix tentokrát představuje německého komika Jana Böhmermanna („Vše, vše o Německu /Polovičaté vědomosti v kostce/“) a komiks Egona Tobiáše Stébla z titanu pokračuje desátým dílem.