Miroslav Petříček
JE VŮBEC SVOBODA MOŽNÁ?
RONALD D. LAING: MY A TAMTI
Karel Haloun
OD ČEHO A KAM ŽE TO VLASTNĚ?
Politický plakát v naší zemi od konce 2. světové války po současnost – 6/6
LECTURE ON ALL FACTS
z rozhovoru s Emppu Vuorinenem
CHCE TO NOVOU REVOLUCI…
17. listopad 2019 v hospodě
Milan Uhde
„ŽIVOTNÍMU TEMPU OLTECU NEMÁ SMYSL VZDOROVAT“ (PRAVIDLA BINCÁRNY)
KKRD Boys a kol.: Pravidla bincárny, režie Anna Davidová, Divadlo Husa na provázku, 2019
Ester Žantovská
O MUŽI, KTERÝ BYL SAMÁ NOHA (PŘÍBĚH BEZRUKÉHO FRANTÍKA À LA TOMÁŠ DIANIŠKA)
Tomáš Dianiška, Igor Orozovič: Bezruký Frantík, režie F.X.Kalba, Studio PALM OFF, 2019
Vladimír Mikulka
PÁR SLOV O VLASTNICTVÍ A PŘÍBĚZÍCH (HÁBŮV LAKOMEC A KRÁL OTAKAR)
Molière: Lakomec, režie Michal Hába, Klicperovo divadlo Hradec Králové, 2019; Franz Grillparzer: Sláva a pád krále Otakara, režie M.Hába, Městská divadla pražská – Divadlo Komedie, 2019
Eliška Raiterová
U BANKOMATU CIZINEC S VLČÍ HLAVOU (GOB SQUAD V BRNĚNSKÉM TERÉNU)
Super Night Shot, koncept a režie Gob Squad, 2003
Karel Král
SVĚTOVÝ VELETRH KLIŠÉ (JARZYNA – MUNDRUCZÓ – KRYMOV)
Dorota Masłowska: Jiní lidé, režie Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa, 2019; Kornél Mundruczó a Yvette Biró: Je těžké být bohem, režie K.Mundruczó, Proton Színház, 2010; A.N.Ostrovskij: Bez věna, režie Dmitrij Krymov, Škola dramatičeskogo iskusstva i Laboratorija D.Krymova, 2017
Marie Zdeňková
ČTYŘI VE ČTYŘECH (OD BEZRADNÉHO KRITIKA PO PUSTÝ OSTROV)
Bezradný kritik, performativní přednáška Viktora Čecha; Lucie Ferenzová: Můj hood, režie L.Ferenzová; Landing, koncept Lukáš Bouzek, Tereza Hradilková, Apolena Vanišová; Prime Figures, koncept Viktor Černický; Pustý ostrov chrání 15.000 obyvatel, koncept Zuzana Sceranková a Natálie Rajnišová
Marek Lollok
DVAKRÁT O NE/SVOBODĚ V NITŘE (UGAROV – SMOCZYŃSKA)
Dmitrij Danilov: Člověk z Podolska, režie Michail Ugarov a Igor Stam, Teatr.doc, 2017; Roberto Bolesto: Svatá Špagetka, režie Agnieszka Smoczyńska, Komuna Warszawa, 2018
Dana Silbiger Sliuková
V EDINBURGHU… (…SYDNEY, GENT, BRUSEL, BERLÍN, AMSTERODAM I LONDÝN)
Kate Grenwille: Tajemná řeka, režie Neil Armfield, Sydney Theatre Compyny, 2013; Milo Rau a kol.: La Reprise: Histoire(s) du theatre (I), režie M.Rau, NTGent, 2018; P.I.Čajkovskij: Eugen Onegin, režie Barrie Kosky, dirigent Ainars Rubikis, Komische Oper Berlin, 2016; Robert Icke: Oedipus, režie R.Icke, Internationaal Theater Amsterdam, 2018; David Hare: Peter Gynt, režie Jonathan Kent, National Theatre, 2019
Michaela Mojžišová
OPERNÉ PSYCHOANALÝZY: V SALZBURGU A PESARE (ALCINA A SEMIRAMIDE)
(Georg Friedrich Händel: Alcina, režie Damiano Michieletto, dirigent Gianluca Capuano, Salzburger Festspiele, 2019; Gioachino Rossini: Semiramide, režie Graham Vick, dirigent Michele Mariotti, Rossini Opera Festival 2019)
Jakub Škorpil
ŽENSKÉ HLASY SLYŠETI (PRAŽSKÉ KŘIŽOVATKY 2019)
(Happy New Fear, koncept a režie Rima Najdi, 2017; Anna Karasińska: Fantaza, režie A.Karasińska, TR Warszawa, 2017; All Ears, koncept a režie Kate McIntosh, SPIN, 2013; Muyte Maker, koncept a režie Flora Détraz, Cie PLI, 2018)
Martina Ulmanová
JUCHÁNÍ VE „VĚKU NEVINNOSTI“ (ZEM PAMÄTÁ DLE JIŘÍHO HAVELKY)
(Róbert Mankovecký a Jiří Havelka: Zem pamätá, režie J.Havelka, Slovenské komorné divadlo Martin, 2019)
Karel Král
ZEM NEPAMÄTÁ
VLADIMÍR MIKULKA
BERANIDLA BUDOUCNOSTI
LORIOT: VYHOZENÍ OPERY DO POVĚTŘÍ
EGON TOBIÁŠ
STÉBLA Z TITANU XII
Egon Tobiáš
STÉBLA Z TITANU – REKONSTRUKCE (VERBALIZOVANÝ OBSAH KOMIKSU BEZE SLOV)
Miroslav Petříček uzavírá svůj cyklus věnovaný podobám svobody esejí „Je vůbec svoboda možná?“, který provází ukázku z práce Ronalda D.Lainga „My a tamti“. Také Karel Haloun uzavírá seriál věnovaný „politickému plakátu v naší zemi od konce 2.světové války po současnost“ a to dílem s názvem „Od čeho a kam vlastně?“. Úvodní blok „Svoboda a… revoluce“ obsahuje ještě ukázku z rozhovoru s Emppu Vuorinenem („Lecture On All Facts“) a přepis výroků zaslechnutých v jedné hospodě – „Chce to novou revoluci“. Blok „Z Oltecu… až do Brna“ začíná a končí v Brně: Milan Uhde („Životnímu tempu Oltecu nemá smysl vzdorovat“) píše o inscenaci Anny Davidové Pravidla bincárny v Divadle Husa na provázku a Eliška Raiterová („U bankomatu cizinec s vlčí hlavou“) o performanci Gob Squad Super Night Shop, kterou svůj provoz zahájila brněnská platforma Terén. Ester Žantovská („O muži, který byl samá noha“) píše o inscenaci textu Tomáše Dianišky Bezruký Frantík v pražském Divadle pod Palmovkou a Vladimír Mikulka („Pár slov o vlastnictví a příbězích“) o dvou inscenacích Michala Háby: Molièrově Lakomci v Hradci Králové a Grillparzerově Slávě a pádu krále Otakara v pražské Komedii. V bloku „Fest lidé …se Špagetkou“ píše Karel Král („Světový veletrh klišé“) o třech inscenacích z mezinárodního festivalu Divadlo: Masłowské Jiných lidech (režie Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa), Je těžké být bohem (režie Kornél Mundruczó, Proton Színház) a Ostrovského Bez věna (režie Dimitrij Krymov). Marie Zdeňková („Čtyři ve Čtyřech“) reflektuje vybrané performance z festivalu 4+4 dny v pohybu: Bezradný kritik Viktora Čecha, Můj hood Lucie Ferenzové, Landing Lukáše Bouzka, Terezy Hradilkové a Apoleny Vanišové, Prime Figures Viktora Černického a Pustý ostrov… Zuzany Scerankové a Natálie Rajnišové. Marek Lollok („Dvakrát o /ne/svobodě v Nitře“) píše o inscenacích Teatr.doc Člověk z Podolska a Komuna Warszawa Svatá Špagetka, které viděl na festivalu Divadelná Nitra. Zahraničním festivalům se věnuje i blok „Tajemnou řekou… za divy světa“, kde Dana Silbiger Sliuková („V Edinburghu…“) píše o Edinburgh International Festival a inscenacích Secret River Neila Armfielda, La Reprise: Histoire(s) du theatre (I) Milo Raua, Eugen Onegin Barrie Kosky, Oedipus Roberta Ickeho a Peter Gynt Jonathana Kenta. Michaela Mojžišová pak v článku „Operné psychoanalýzy v Salzburgu a Pesare“ píše o Händelově Alcině v režii Damiano Michieletto a Rossiniho Semiramide v režii Grahama Vicka. V bloku nazvaném „Žen… pěvec“ píše Jakub Škorpil („Ženské hlasy slyšeti“) o inscenacích Happy New Fear Rimy Najdi, Fantazja Anny Karasińské a TR Warszawa, All Ears Kate McIntosh a Muyte Maker Flory Détraz z festivalu Pražské křižovatky. Zde byla prezentovaná i inscenace Zem pamatuje (režie Jiří Havelka, SKD Martin) zpracovávající život slovenské normalizační pop-star Karola Duchoně. O ní píší Martina Ulmanová („Juchání ve «věku nevinnosti»“) a Karel Král („Zem nepamätá“). Hrou tohoto čísla jsou Beranidla budoucnosti Vladimíra Mikulky (q.v.), Comedy Mix představuje legendárního německého humoristu Loriota a závěrečný dvanáctý díl komiksu Egona Tobiáše Stébla z titanu doplňuje „verbalizovaný obsah komisku beze slov“ téhož autora.
beranidla budoucnosti Beranidla budoucnosti se odehrávají ve světě, ve kterém se postupně ukazuje, že všechny konspirační teorie skutečně platí. Počínaje těmi nejzákladnějšími („můj tatínek není můj opravdový tatínek“, „výsledky mariášové ligy byly cinknuté“), přes prodanou Sametovou revoluci, až po spiknutí bez nadsázky světodějná. Ilumináti tahají za nitky světového dění a žárlivě si střeží svá privilegia v takzvaném inverzním světě, ve kterém jim je tím lépe, čím je obyčejným lidem v obyčejném světě hůře. Přesto existují síly, které dokáží zdánlivě všemocné zlo zastavit. Nezištní, ale odhodlaní revolucionáři díky svým přísně vědeckým experimentům všechny skryté zákonitosti odhalili, a nyní jsou pevně odhodláni s inverzním světem a vůbec se všemi úspěšnými a mocnými rázně zatočit. Jejich nedobrovolnými spojenci a praktickými vykonavateli plánované Velké inverzní revoluce však paradoxně musí být reprezentanti opačného pólu společnosti: pouze ti se díky své podprůměrností pohybují tak nízko, že unikají pátrání pomyslných radarů privilegovaných elit. Beranidla budoucnosti sledují nezadržitelnou cestu trojice notoricky neúspěšných spolužáků vzhůru dějinami i světem. Ze zaplivané hospody přes moderně zrekonstruovanou školu, Říp až do Klubu iluminátů perverzně ukrytého v Soše svobody. Z té je to časoprostorovou chodbou už jen skok do Lhasy, kde se v pravý okamžik může otevřít nečekaný průchod do jinak nepřístupného inverzního světa. Divadelní hra Vladimíra Mikulky vznikla na základě příběhu, vymyšleného společně s Jakubem Škorpilem a Martinem J. Švejdou.