SAD 1/2021

Miroslav Petříček
POCHYBUJI, TEDY MUSÍM MYSLET JINAK
        Charles Sanders Peirce: Myšlení, věření a zvyk

Karel Haloun
HASTA LA VISTA
pravda a lež na cestách – díl šestý
 
Petr Fischer
OSTŘELOVÁNÍ JINAKOSTÍ
listy dokumentární – díly šestý

Marie Reslová
Z NEMOCNIČNÍ DVORANY NA „DVOREK“ GALERIE
zrcadlení Mateje Al-Aliho – český rybník Kurta Gebauera
Matej Al-Ali: Cizinec IV., Čtyři dny a Fakultní nemocnice Motol, 2020; Kurt Gebauer, Národní galerie Praha – Veletržní palác, 2020

POLITIKA VE VIRÁLNÍM SVĚTĚ

CENY DIVADELNÍ KRITIKY

inscenace, herecké výkony, divadlo, česká hra, scénografie, hudba a talent roku 2020

ANKETA KRITIKŮ
ve všech kategoriích včetně největšího zážitku ze zahraničního divadla

DIVADLO POTŘEBUJE DIVÁKA!
první výzva časopisu Svět a divadlo

PLÁNY NA SVOBODU
třetí anketa z karantény
odpovídají Jiří Havelka, Lukáš Brychta a Kateřina Součková, 8lidí, Michal Hába, Jiří Honzírek, Vojta Švejda, Petr Boháč a Matyáš Dlab

NOVÝ NÁVOD K UPOTŘEBENÍ
druhá výzva časopisu Svět a divadlo

EWALD MURRER
HRY
z připravované sbírky Traumonium
NOVÉ NÁVODY K UPOTŘEBENÍ 1/2021

Barbora Etlíková
NÍZKÉ INTENZITY, PROMĚNY HMOTY
ohlédnutí za první sezonou platformy Terén
Insider, režie Cristina Maldonaldo, Terén-CED, 2019; outside the box 01, libreto, hudba a výtvarný koncept Andrej Kalinka, Terén-CED, 2020; Za bílou velrybu, režie Petra Tejnorová, Terén-CED, 2020

Veronika Štefanová
NEBEZPEČÍ ZVANÉ STRACH
Hang Out Elišky Brtnické
Hang out, koncept, performance a scénografie Eliška Brtnická, 2020

Jitka Šotkovská
PŘEDVÁNOČNÍ PLAVBA BRNEM
Cesta za královnou Severu
Juliána Vališková: Cesta za královnou Severu, interaktivní procházka vánočním Brnem pro rodiny s dětmi, Divadlo polárka, 2020

Ester Žantovská
JEDEN DEN NA OBRAZOVCE S WARIOT IDEAL
Frame raté 18
Wariot Ideal: Frame raté 18, natočili Vojta Švejda, Jan Kalivoda, Jan Dörner, Lukáš Kalivoda, Šimon Janíček, Milena Dörnerová, 2020

Vladimír Mikulka
FESTIVAL ZA ČASŮ KORONY
Cirkopolis – Zima
Eliška Brtnická: Fish Eye, Festival Cirkopolis, 2021; Lukáš Karásek: Obývací pokoj v kobce, Festival Cirkopolis, 2021; Collection of Sceptical Pleasures, námět, režie a scénografie Filip Zahradnický, Festival Cirkopolis, 2021

S.d.Ch
DIVADLO TESTUJE!
zakonspirovaný site-specific v městě X

S.d.Ch.
CAMPING

slabá chvilka na cestě k moci - ornitologicky fázovaná pětiaktovka - třetí díl havlovské trilogie Z EVOLUCE REVOLUCE A NAOPAK: PRO SAD PSANÉ MALÉ KOMEDIE 1/2021

ŽÁDNÉ HMATATELNÉ VÝSLEDKY
anketa s českými dramaturgy a dramaturgyněmi
odpovídají Dagmar Fričová, Jan Horák, Marta Ljubková, Jana Slouková, Jan Šotkovský, Marie Špalová a Olga Šubrtová 

KLIMÁČEK DANGLÁR: DVOJČA 7 PLAMENE WODKY
 (fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete)


obsah ročníku Svět a divadlo 2020


První číslo nového ročníku obsahuje tradiční anketu kritiků na jejímž základě jsou udělovány Ceny divadelní kritiky (q.v.). Esej Miroslava Petříčka „Pochybuji, tedy musím myslet jinak“ provází ukázku z esejů Charlese Sanderse Pierce „Myšlení, věření a zvyk“ a zároveň uvádí jedno z ročníkových témat jímž jsou převratné až revoluční změny. I v roce 2021 budou pokračovat seriály Karla Halouna „pravda a lež na cestách“ (v čísle mexická „Hasta la vista“) a Petra Fischera filmové „listy dokumentární“ o kulturních střetech Východu se Západem („Ostřelování jinakostí“). První příspěvek z cyklu zaměřeného na výtvarné umění věnuje Marie Reslová instalaci Mateje Al-Aliho a výstavě Kurta Gebauera („Z nemocniční dvorany na «dvorek» galerie“). Úvodní blok „Pochyby… nad převratnými pohyby“ pak uzavírá překlad podstatných částí článku Politika ve virálním světě. V následujících oddíle „Kudy… ze zamčeného divadla“ publikujeme tzv. „první výzvu časopisu Svět a divadlo“ s názvem „Divadlo potřebuje diváka!“ akcentující nutnou interakci s divákem a následně přinášíme „Plány na svobodu“, třetí „anketu z karantény“, ve které na otázky odpovídají současní čeští divadelní experimentátoři. Druhá výzva Světa a divadla se jmenuje „Nový návod k upotřebení“ a inspiruje se recesistickými akcemi a zejména příbuznou „destatickou poezií“ Jiřího Koláře (od nějž si půjčuje i titul). V bloku „Česká… škola osvobození“ ji provází první „nové návody“, Hry Ewalda Murrera z připravované sbírky Traumonium. V bloku „Terén… pro testování“ mapuje Barbora Etlíková („Nízké intenzity, proměny hmoty“) první sezonu brněnské platformy Terén fungující po záštitou Centra experimentálního divadla, Veronika Štefanová („Nebezpečí zvané strach“) píše o novocirkusové „procházce“ Hang Out Elišky Brtnické, Jitka Šotkovská („Předvánoční plavba Brnem“) popisuje městskou hru pro děti Cesta za královnou Severu Divadla Polárka a Ester Žantovská píše o film Frame Raté 18 skupiny Wariot Ideal. Vladimír Mikulka („Festival za časů corony“) zde zároveň recenzuje inscenace letošního, únorového festivalu Cirkopolis 2021, krátkých produkcí hraných za sklem, a blok uzavírá reportáž S.d.Ch. nazvaná „Divadlo testuje“. Od téhož autora je i hra Camping, „třetí díl havlovské trilogie“ a zároveň první z cyklu pro SAD psaných malých komedií „Z evoluce revoluce a naopak“. Sedmý díl komiksu Dvojča dua Klimáček Danglár má název Plamene Wodky a číslo uzavírá Obsah ročníku 2020.

Ceny divadelní kritiky jsou pokračováním Cen Alfreda Radoka. Udělovány jsou na základě prostého součtu hlasů odevzdaných v anketě časopisu Svět a divadlo (letos se jí zúčastnilo 66 kritiků). Inscenací roku 2020 je dle kritiků Zahradníček / Vše mé je tvé, který s Divadelním spolkem JEDL připravil Jan Nebeský. Autorkou scénáře je Lucie Trmíková, která si navíc za svůj výkon v inscenaci odnesla ocenění Herečka roku. Mužskou cenu za herecký výkon získal Karel Dobrý za roli Franze v kafkovské variaci Egona Tobiáše Malý stvořitel / Der kleine Fratz. I tuto hru režíroval Jan Nebeský a uvedl Divadelní spolek JEDL. Divadlem roku 2020 je Cirk La Putyka, a to především díky svým aktivitám v čase koronakrize. Cenu za Hru roku 2020 si – stejně jako vloni – odnesl Tomáš Dianiška, tentokrát za text 294 statečných, tradičně osobitou poctu všem, kteří pomáhali protinacistickému odboji (uvedlo Divadlo pod Palmovkou v autorově režii). O cenu za Scénografii roku se dělí Hza Bažant, autor výpravy k inscenaci Kabinet zázraků nebo Orbis Pictus Naivního divadla Liberec (režie Michaela Homolová), a Zuzana Krejzková, která připravila výpravu k inscenaci Kacířské eseje pražského Studia Hrdinů (režie Miroslav Bambušek). Také Hudba roku 2020 má dva, respektive tři laureáty: Marko Ivanoviće za operu Monument uvedenou v režii autora libreta Davida Radoka Národním divadlem Brno a duo PΛST (Ivo Sedláček a Dan Kranich) za hudbu k inscenaci Šílený Herkules (režie Tomáš Loužný, Tygr v tísni). Talentem roku je režisér Jakub Maksymov.