SAD 2/2021
Miroslav Petříček
PLASTIČNOST REALITY
Catherine Malabou: Co dělat s našim mozkem?
Karel Haloun
CESTA DO SVATÉHO HAVLA A ZASE ZPÁTKY
pravda a lež na cestách – díl sedmý
Petr Fischer
SURREALISMUS NORMALITY
listy dokumentární - díl sedmý
Marie Reslová
DVA, KTERÝM NÁHODA PŘEJE
What’s the Frequency? Jakuba Roztočila a Květy, ryby, štíři Petra Nikla
Ricerca sulla ultrarealtà fisica
PŘÍZRAČNÁ AURA PERSONY
O BUDOUCNOSTI… BUDE-LI
z chatové diskuse skupiny „národ je umění“ – podskupiny skupiny „návod na háčkování“
Blanka Křivánková
JAK ZRUŠIT KOUZLO ZÁPORÁKŮ
Badman
Badman, Nela H.Kornetová a T.I.T.S., 2020/2021
Eliška Raiterová
DOTKNOUT SE HOUELLEBECQA
Serotonin v MeetFactory
Michel Houellebecq, Matěj Samec: Serotonin, režie Natália Deáková, MeetFactory, 2020
Blanka Křivánková
V TROCHU JINÉM SVĚTĚ
taneční filmy souboru 420PEOPLE
Orígí, choreografie Václav Kuneš, režie a kamera Tomáš Vlček, 420People, 2021; Ohně stroje – Konkurs, choreografie V.Kuneš, režie a kamera Jaroslav Brabec, 420People, 2020; Through Glass, choreografie Sylva Šafková, režie Marek Partyš, kamera Filip Marek, 420People, 2020
Vladimír Mikulka
ZPRÁVA O JEDNOM MASAKRU
Národní divadlo: Očitý svědek
Očitý svědek, scénář a režie Jiří Havelka, kamera a obrazová postprodukce Martin Bražina, Národní divadlo, 2021
Miroslav Paulíček
DIVADLO JAKO SPOLEČENSTVÍ
několik poznámek sociologických
Ester Žantovská
AČ VZDÁLENI, TAK POSPOLU
ZOO motel
ZOO Motel, autor a performer Thaddeus Phillips, 2021
Martina Mašlárová
ŽIVÁ VODA NAŽIVO
Eau de vie
Eau de vie, koncept a tanec Lucie Kašiarová a Peter Šavel, Studio ALTA, 2021
Barbora Etlíková
MEZI MNOU, JULIÍ A VÁMI
Distant Thoughts
Distant Thoughts, koncept a scénář Building Conversations, 2021
Iva Heribanová
SOCIÁLNÍ TÉMATA DNEŠNÍCH DNŮ
Nové sady 6
Nove sady 6: Hladová zeď, autorka projektu Bára Bažantová, platforma Terén, 2021 - Dveře, autorka projektu Zuzana Janečková, platforma Terén, 2021 – Jupiter, autor projektu Matyáš Zeman, podcast na webu platformy Terén, 2021
Pavlína Morganová
CO DĚLAT, KDYŽ SE NEDÁ NIC DĚLAT?
české akční umění I.
MICHAL ŠANDA
Sedm poct(ivých) návodů pro nepoctivce
NOVÉ NÁVODY K UPOTŘEBENÍ 2/2021
Matúš Marcinčin
NIELEN O SVINIACH A DÁŽĎOVKIACH
Mazúchove divadelné bájky
F.M.Dostojevskij: Posadnutí, režie Braňo Mazúch, Divadlo Alexandra Duchnoviča, 2016; Alfred Jarry: Král Ubu, režie B.Mazúch, Divadlo Alexandra Duchnoviča, 2017; Michał Wałczak: Pískoviště, režie B.Mazúch, Divadlo Alexandra Duchnoviča, 2019; B.Mazúch-Marek Turošík: O pejskovi a kočičce, režie B.Mazúch, Bábkové divadlo v Košiciach, 2020; Roland Schimmelpfennig: Černá voda, režie B.Mazúch, Štátne divadlo Košice, 2020
V NEKONEČNÉM LOCKDOWNU
třetí SADařská anketa z karantény – tentokrát slovenská
odpovídají Blaho Uhlár, Michaela Zakuťanská, Andrej Kalinka, Gejza Dezorz, Viliam Klimáček, Ľubomír Burgr, Júlia Rázusová a Sláva Daubnerová
Michaela Mojžišová
OPERNÁ PANDEMICKÁ SEZÓNA
v Bratislave a Košiciach
Gregorij Fried: Denník Anny Frankové, režie G.Fried, dirigent Ondrej Olos, Operné štúdio SND, 2020; Roland Khern-Tóth, Anton Korenči, Ondrej Šoth: Alma a Gustav Mahler: Manželstvo v piesňach, réžia A. Korenči, klavírny sprievod a dirigent Peter Valentovič, Štátne divadlo Košice, 2020
MILAN UHDE
NANEBEVZETÍ DOKTORA F.
hra o dvou dílech a dvaceti sedmi obrazech
Milan UHDE
CO SE STALO, KDYŽ SI DOROTKA VZALA ŠVANDU
Z EVOLUCE REVOLUCE A NAOPAK: PRO SAD PSANÉ MALÉ KOMEDIE 2/2021
Marie Zdeňková
ČLOVĚK DĚLÁ ŠATY
kostým a jeho herec
KLIMÁČEK DANGLÁR: DVOJČA 8 VZBURA
fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete
Číslo otevírá Miroslav Petříček, jehož „Plastičnost reality“ provází ukázku z eseje Catherine Malabou „Co dělat s naším mozkem“. Série Karla Halouna „pravda a lež na cestách“ pokračuje švýcarským dílem „Cesta do Svatého Havla a zase zpátky“ a v dalších „listech dokumentárních“ píše Petr Fischer o „direct cinema“ Fredericka Wisemana („Surrealismus normality“). Marie Reslová („Dva, kterým náhoda přeje“) píše o karanténních výstavách What’s the Frequency? Jakuba Roztočila (Trafo Gallery) a Květy, ryby, štíři Petra Nikla (internet Galerie Art for Good). Úvodní blok „Pochyby …o budoucnosti“ uzavírá esej „Přízračná aura persony“ a „O budoucnosti… bude-li“, další „zápis“ z chatové diskuse skupiny „národ je umění“ – podskupiny skupiny „návod na háčkování“. Blok „Malé inventurní… vzorky Cen“ se vrací jak k festivalu Malá inventura, tak Cenám divadelní kritiky za rok 2020: Blanka Křivánková („Jak zrušit kouzlo záporáků“) recenzuje sólové představení Nely H.Kornetové a T.I.T.S. Badman (2. místo v kategorii ženský herecký výkon roku) a Eliška Raiterová („Dotknout se Houellebecqa“) píše o inscenaci Serotonin (režie Natália Deáková, MeetFactory), v níž exceluje Jan Hájek (2. místo v kategorii Mužský herecký výkon roku). O případech, kdy divadla experimentovala s filmovým médiem, píše v bloku „Divadlo… na kameru“ Blanka Křivánková („V trochu jiném světě – taneční filmy souboru 420PEOPLE“) a Vladimír Mikulka („Zpráva o jednom masakru“), který recenzuje dokument Očitý svědek, který Jiří Havelka natočil s herci Národního divadla místo plánované inscenace. Cestami jak i v karanténě oslovit diváky se zabývá blok „Tudy… za lidmi“. Úvodních „několik poznámek sociologických“ Miroslava Paulíčka má titul „Divadlo jako společenství“. Ester Žantovská („Ač vzdáleni, tak pospolu“) píše o online verzi performance ZOO Motel Thaddeuse Phillipse, Martina Mašlárová („Živá voda naživo“) o interaktivním online projektu Eau de Vie Lucie Kašiarové, Petera Šavela a Tomáše Vtípila a Barbora Etlíková („Mezi mnou, Julií a vámi“) o Distant Thoughts skupiny Building Conversations, která telefonicky spojuje neznámé lidi. Blok uzavírá Iva Heribanová („Sociální téma dnešních dnů“) článkem o třech nových paradivadelních projektech z cyklu Nové Sady brněnské platformy Terén. Další díl „nových návodů k upotřebení“, neboli Sedm poct(ivých) návodů pro nepoctivce básníka Michala Šandy, předchází první část studie Pavlíny Morganové („Co dělat, když se nedá nic dělat“) o českém akčním umění především 70. a 80. let minulého století. Slovenský blok „Nejen lockdown… na Slovensku“ obsahuje „třetí SADařskou anketu z karantény“ v níž odpovídají Blaho Uhlár, Michaela Zakuťanská, Andrej Kalinka, Gejza Dezorz, Viliam Klimáček, Ľubomír Burgr, Júlia Rázusová a Sláva Daubnerová. Dále zde Matúš Marcinčin píše v článku „Nielen o sviniach a daždiovkách“ o slovenských inscenacích režiséra Braňo Mazúcha (Běsi, Král Ubu a Pískoviště v Divadle Alexandra Duchnoviča, O pejskovi a kočičce v košickém Bábkovém divadle a Černá voda ve Štátném divadle Košice). Blok uzavírá „Operná pandemická sezona“ Michaely Mojžišové, která píše o Denníku Anny Frankovej Georgije Frieda v Operném štúdiu Slovenského národního divadla (režie Marek Mokoš, dirigent Ondrej Olos) a vícežánrovém online projektu Alma a Gustav Mahler: Manželstvo v piesňach Štátného divadla Košice (režie Anton Korenči). Součástí slovenského bloku je i fotoreportáž z Happeningu Antigen sochaře Viliama Loviška a jeho přátel. Blok „Mix… i komiks“ přináší ještě studii Marie Zdeňkové „Člověk dělá šaty – kostým a jeho herec“ věnovanou české kostýmní tvorbě. Dvěma hrami přispěl do tohoto čísla Milan Uhde: série malých her psaných pro SAD „Z evoluce revoluce a naopak“ přináší jeho apokryf Co se stalo, když si Dorotka vzala Švandu a hrou tohoto čísla je moderní faustovská variace Nanebevzetí doktora F. Fantasy komiks „o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete“ Dvojča dua Klimáček Danglár Dvojča pokračuje dílem Vzbura.