SAD 3/2021

Miroslav Petříček
I REVOLUCE MÁ SVŮJ ČAS DLOUHÉHO TRVÁNÍ

            Gernot Böhme: Perspektivy ekologicky orientované filosofie přírody

Karel Haloun
RHODSKÁ IDYLKA

pravda a lež na cestách – díl osmý

Petr Fischer
PRAVDIVÉ ZÁZRAKY PSEUDOREALITY

listy dokumentární – díl osmý

Marie Reslová
VE VÝLOZE

od Malých dějin fotopastí Pod větev

APOCALYPSE NOW
Karl Schreber: Svět v troskách aneb Aniž křičte že vám stavbu bořím Jenž by sama v krátkém padla čase

Vladimír Mikulka
PŘEJI PŘÍJEMNOU ZÁBAVU, POKUD JE TO VŮBEC MOŽNÉ

fenomén zvaný Televize Estráda

LÍBÍ SE NÁM VÝRAZ „LABEL“
rozhovor s protagonisty Televize Estráda…
                                                              
Jakub Škorpil
HLEDAT PRAVDU

Ten druhý Tomáše Vůjtka
Tomáš Vůjtek: Ten druhý, režie T.Vůjtek, Komorní scéna Aréna, 2021.

Kateřina Lesch
LÉPE POZNAT SVÉ BINÁRNÍ JÁ

AI: když robot píše hru
AI: Když robot píše hru, režie Daniel Hrbek, Švandovo divadlo na Smíchově, 2021.

Michaela Mojžišová
PRENOS NAMIESTO PREMIÉRY

Evžen Oněgin
Piotr Iljič Čajkovskij: Evžen Oněgin, režie Martin Glaser, dirigent Robert Kružník, Národní divadlo Brno, 2021.

Iva Heribanová
FYZICKÁ PŘÍTOMNOST A JINÉ ZÁVISLOSTI

SELF
Self, režie Alexandra Bolfová, BuranTeatr, 2021.

Karel Král
BREJLANDO – SIMULACE DIVADLA

Hamleti
Hamleti, Divadlo Na zábradlí – původní inscenace tvůrčího týmu Mikulášek-Viceníková o životě herců natočená pro 360° kameru a zvuk, Brejlando, 2021.

Vladimír Mikulka
ZA KULISAMI VŠEDNOSTI

na Zábradlí a ve Venuši
Dora Viceníková: Schůze, koncepce D.Viceníková a Jan Mikulášek, Divadlo Na zábradlí, 2021.; Komentovaná prohlídka Venuše ve Švehlovce s Depresivními dětmi, námět, scénář a režie Jakub Čermák, Depresivní děti touží po penězích, 2021.

Barbora Etlíková
V ÚTERÝ VEČER TANČÍME HLASEM

VOICES Temporary Collective
Voices, námět a koncept Petra Tejnorová a Sodja Lotker, Temporary Collective, 2021.

Vladimír Mikulka
BUDEME SI HRÁT NA OPRAVDOVOST

Ty v mém domě
Jiří Austerlitz: Ty v mém domě (audio představení pro dva diváky a jeden byt), režie J.Austerlitz, Národní divadlo, 2021.

Kateřina Rudčenková
AUDIOSTOPA SLEPÁ A HLUCHÁ

Ty v mém domě
Jiří Austerlitz: Ty v mém domě (audio představení pro dva diváky a jeden byt), režie J.Austerlitz, Národní divadlo, 2021.

Ester Žantovská
JEDNOU TO MOŽNÁ SROSTE

metaBALETKY Miřenky Čechové
Miřenka Čechová: metaBALETKY, koncept, text a performance M.Čechová, Spitfire Company, 2021.

Karel Král
NĚŽNÁ HRŮZA

Bílý obraz z Pomezí
Bílý obraz, scénář a režie Kateřina Součková, Pomezí a Winternitzova vila, 2021.

Pavlína Morganová
CO DĚLAT, KDYŽ SE NEDÁ NIC DĚLAT?

české akční umění II.

JAKUB ŠOFAR
KDYŽ JSEM ZAČAL CHODIT DO SLAVIE, UŽ TAM BYLO PUSTO...

NOVÉ NÁVODY K UPOTŘEBENÍ 3/2021

Anna Sergijuk
NEVZDAT SE, PŘEŽÍT. VZDÁT SE, NEŽÍT.
Bělorusko 2021

Hana Pavelková
DYSTOPICKÉ VARIACE

nový trend britské dramatiky

MARK RAVENHILL
ANGELA

audio hra

VSTÁT Z POSTELE A DÁT SVĚTU ŘÁD
zoomový rozhovor s Markem Ravenhillem

ROMAN SIKORA
ČESKÁ REVOLUCE

Z EVOLUCE REVOLUCE A NAOPAK: PRO SAD PSANÉ MALÉ KOMEDIE 3/2021

KLIMÁČEK DANGLÁR: DVOJČA 9 RÖNTGEN
fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete)


Úvodní blok „Pochyby… v troskách“ zahajuje esej Miroslava Petříčka „I revoluce má svůj čas dlouhého trvání“, který provází ukázku z práce Gernota Böhme („Perspektivy ekologicky orientované filosofie přírody“). Cyklus Karla Halouna „pravda a lež na cestách“ pokračuje dílem „Rhodská idyla“ a série „listů dokumentárních“ Petra Fischera má tentokrát titul „Pravdivé zázraky pseudoreality“. Marie Reslová píše o výstavách realizovaných ve výkladních skříních („Ve výloze“) a blok uzavírá „Apocalaypse Now“ překlad částí z eseje Karla Schrebera „Svět v troskách…“. Blok „Vize… jiné televize“ je věnován loutkově-filmařskému sdružení Televize Estráda. Vladimír Mikulka nejprve píše o jejich produkcích („Přeji příjemnou zábavu, pokud je to vůbec možné“) a následně zpovídá hlavní představitele v rozhovoru „Líbí se nám výraz «label»“. Dvě dramatické novinky přestavuje blok „Ecce… Robot“: Jakub Škorpil („Hledat pravdu“) píše o premiéře hry Tomáše Vůjtka Ten druhý a Kateřina Lesch („Lépe poznat své binární já“) o unikátním projektu Švandova divadla, Ústavu formální a aplikované lingvistiky MFF UK a DAMU s názvem AI: když robot píše hru, kde autorem textu je umělá inteligence GPT2. Online a virtuální formy divadla jsou obsahem bloku „Když nemáte jeviště… máte obrazovku“. Michaela Mojžišová („Priamy prenos nameisto premiéry“) recenzuje stream Čajkovského Evžena Oněgina z Národního divadla Brno (režie Martin Glaser, dirigent Robert Kružík) a Iva Heribanová („Fyzická přítomnost a jiné závislosti“) píše o streamu premiéry inscenace SELF brněnského Buranteatru v režii Alexandry Bolfové. Karel Král popisuje zkušenost s inscenací Divadla Na zábradlí Hamleti, transformované pro projekt Brejlando, umožňujícím sledovat upravené inscenace v prostředí virtuální reality. Blok uzavírá Vladimír Mikulka („Za kulisami všednosti“) článkem o menších video projektech Schůze Divadla Na zábradlí a Komentovaná prohlídka Venuše ve Švehlovce s Depresivními dětmi. Audio projektům se pak věnuje blok „nebo aspoň… reproduktor“, kde píše Barbora Etlíková („V úterý večer tančíme hlasem“) o projektu VOICES Petry Tejnorové, Sodji Lotker a Temporary Collective a Vladimír Mikulka („Budeme si hrát na opravdovost“) a Kateřina Rudčenko („Audiostopa slepá a hluchá“)Ty v mém domě (audiopředstavení pro dva diváky a jeden byt), které pro pražské Národní divadlo připravil Jiří Austerlitz. V bloku „Máj… vyjdeme v háj“ píše Ester Žantovská („Jednou to možná sroste“) o projektu metaBALETKY Miřenky Čechové, pohybujícím se na pomezí filmu a živé preformace a Karel Král („Něžná hrůza“) o audiowalku Bílý obraz spolku Pomezí a režisérky Kateřiny Součkové. Autorem dalších „nových návodů k upotřebení“ je Jakub Šofar, který svůj výběr nazval Když jsem začal chodit do Slavie, už tam bylo pusto. V bloku „Český… minimalismus“ ho doplňuje Pavlína Morganová pokračováním studie o českém akčním umění „Co dělat, když se nedá nic dělat?“ Blok „Ve stínu moci… Bělorusko“ přináší osobní svědectví Anny Sergijuk o divadelních aktivitách navázaných na protesty proti Lukašenkovu režimu („Nevzdat se, přežít. Vzdát se, nežít.“) a v bloku „Britský… sad end“ píše Hana Pavelková o vlně dystopických her v britské dramatice („Distopické variace“). Hrou tohoto čísla je Angela Marka Ravenhilla, kterou doplňuje „zoomový rozhovor“ s autorem nazvaný „Vstát z postele a dát světu řád“. Další pro SAD napsaná krátká hry z cyklu „z evoluce revoluce a naopak“ se jmenuje Česká revoluce a jejím autorem je Roman Sikora. Číslo uzavírá devátý díl komiksu Dvojča autorského dua Klimáček Danglár, který tentokrát nese název Röntgen a výběr fotografií z projektu „Praha balkonová“, umisťujícího různá pojetí slavné scény z Romea a Julie do veřejného prostoru.