SAD 4/2021
Miroslav Petříček
NEPRAVDĚPODOBNOST DĚJIN
Jurij M. Lotman: Božský úradek, anebo hazardní hra?
Karel Haloun
TYPO KUCHA: TLAČIAREŇ, VINÁREŇ A PIVÁREŇ
pravda a lež na cestách – díl devátý
Petr Fischer
VYSVLÉKNOUT REALITU Z LIDSKÉHO
listy dokumentární – díl devátý
ZPOVĚĎ PARAZITA
HOVORY STARÝCH PARUK
Jan Mlčoch odpovídá na otázky Karla Krále
PAVEL NOVOTNÝ
zÁZNAMY
NOVÉ NÁVODY K UPOTŘEBENÍ 4/2021
Karel Král
ZVESELA NA BITEVNÍ POLE
Manželská historie
Lucie Trmíková: Manželská historie, režie Jan Nebeský, spolek JEDL, 2021
Vladimír Mikulka
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ PRODUKT TVOŘIVÉHO MOZKU
Tesla
Jakub Maksymov: Tesla, režie J.Maksymov, Městská divadla pražská – Komedie, 2021
S.d.Ch.
MOJE ŘÍŠE JE V TOMTO STUDIU
Moje říše je z tohoto světa
Wolfgang Borchert, Miroslav Bambušek: Moje říše je z tohoto světa, režie M.Bambušek, Studio Hrdinů, 2021
Josef Rubeš
POTÍŽE V KOMEDII
Roberto Zucco
Bernard-Marie Koltès: Roberto Zucco, režie Atilla Vidnyánszky ml., Městská divadla pražská – Komedie, 2021
Marek Lollok
MEZI MINULOSTÍ A DNEŠKEM
Majitelé klíčů a Doktorka v brněnském Národním
Milan Kundera: Majitelé klíčů, režie Martin Glaser, Národní divadlo Brno, 2021; Robert Icke: Doktorka, režie Lukáš Brutovský, Národní divadlo Brno, 2021
David Drozd
STOPPARDOVA „VÍDEŇSKÁ“ HRA V BRNĚ
Leopoldstadt
Tom Stoppard: Leopoldstadt, režie Radovan Lipus, Národní divadlo Brno, 2021
Vladimír Mikulka
POMALU A RYCHLE
Obývací pokoj a Runners
Lukáš Karásek: Obývací pokoje, režie Lukáš Karásek, tYhle, 2021; Runners, režie Rosťa Novák ml. a Vít Nezval, Cirk La Putyka, 2021
Barbora Etlíková
SEVERSKÁ TAJEMSTVÍ DUŠE
Ať vejde ten pravý a Adamova jablka
John Ajvide Lindquist, Jack Thorne: Ať vejde ten pravý, režie Jan Holec, Švandovo divadlo na Smíchově, 2021; Anders Thomas Jensen: Adamova jablka, režie Jiří Pokorný, Švandovo divadlo na Smíchově, 2021
Jakub Škorpil
HODINOVÁ RUČIČKA SE ŠINE
Dr. Johann Faust, Praha II, Karlovo nám. 40
Jiří Suchý, Ferdinand Havlík: Dr. Johann Faust, Praha II, Karlovo nám. 40, režie Vladimír Morávek, Městská divadla pražská – Rokoko, 2021
Josef Rubeš
HIPÍCI A ASTRONAUTÉ
Shakespearova Bouře v Disku s na Hradě
William Shakespeare: Bouře, režie Viktorie Čermáková, DAMU, 2021; William Shakespeare: Bouře, režie SKUTR, Letní shakespearovské slavnosti, 2021
KAREL Král
EMERZIVNÍ DIVADLO
Kleopatra – Ahoj vesmíre!
Kleopatra, režie 8lidí, Divadlo Na zábradlí, 2021; Jan Mikulášek, Boris Jedinák a kol.: Ahoj vesmíre!, režie J.Mikulášek, Divadlo Na zábradlí v Planetáriu Praha, 2021
Vladimír Mikulka
MEZI PILOTY A MEDVĚDY
hradecké Regiony
Georg Büchner, Laurynas Adomaitis: Vojcek, režie Antanas Obcarskas, Lietuvos nacionalinis teatras, 2018; Kde budeme bydlet, Alžběta Vitvarová, René Vitvar, Stěpán Lustyk a Patrik Hradecký, vi.TVOR, 2019
Blanka Křivánková
PODIVUHODNÁ TĚLA V ITALSKÉM A ŘECKÉM STYLU
Tanec Praha 2021
Graces, choreografie Silvia Gribaudi, Nuovo Teatro Comunale Gorizia, 2018; Dimitris Papaioannau: Transverse Orientation, režie D. Papaioannau, Onassis Stegi, 2021
Martina Ulmanová
S LOUTKAMI VÁLEČNÉ DRAMA DIVNO HRÁT…
Dukla: údolie smrti
Agda Bavi Pain & Gejza Dezorz: Dukla: údolie smrti, režie G.Dezorz, Dezorzovo lútkové divadlo, 2021
Matúš Marcinčin
SKÚŠKA Z RAKA
Dospelosť
Michaela Zakuťanská: Dospelosť, režie Jiří Pokorný, Prešovské národné divadlo – Centrum nezávislej kultury WAVE Prešov, 2021
DAVID FINNIGAN
44 SEXUÁLNÍCH zážitků V JEDINÉM TÝDNU
ŠOKY BUDOU ČÍM DÁL VĚTŠÍ A ČASTĚJŠÍ
druhý rozhovor s Davidem Finniganem
MICHAEL ŽANTOVSKÝ
NOMINACE - Vaňkovka o necelých čtyřech postavách
Z EVOLUCE REVOLUCE A NAOPAK: PRO SAD PSANÉ MALÉ KOMEDIE 4/2021
OD SEBEIRONIE K OSOBNÍ ZODPOVĚDNOSTI
rozhovor s Michaelem Žantovským
KLIMÁČEK DANGLÁR
DVOJČA 10 Revolúcia
fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete
Číslo otevírá Miroslav Petříček článkem „Nepravděpodobnost dějin“, který provází ukázku práce semiologa Jurije M. Lotmana „Božský úradek, anebo hazardní hra?“. Série Karla Halouna „pravda a lež na cestách“ pokračuje slovenským dílem „Typo kucha: tlačiareň, vináreň a piváreň“ a další „listy dokumentární“ Petra Fischera se jmenují „Vysvléknout realitu z lidského“. Blok „Pochyby… parazita“ uzavírá „Zpověď parazita“. Následující „České… vzpomínky“ obsahují rozhovor s akčním umělcem Janem Mlčochem („Hovory starých paruk“) a další z „nových Návodů k upotřebení“, jejichž autorem je tentokrát Pavel Novotný a nesou název Záznamy. První z bloků věnovaných premiérám obnoveného divadelního provozu se jmenuje „Po druhé vlně: Životopisy…“ a Karel Král („Zvesela na bitevní pole“) v něm píše o inscenaci spolku JEDL Manželská historie inspirované životem Augusta Strindberga. O inscenaci vracející se k životu a dílu Nikoly Tesly režírované Jakubem Maksymovem v Divadle Komedie píše Vladimír Mikulka („Nejdůležitější produkt tvořivého mozku“). S.d.Ch recenzuje inscenaci Moje říše je z tohoto světa (režie Miroslav Bambušek, Studio Hrdinů) podle osudů a díla německého spisovatele Wolfganga Brocherta a blok uzavírá Josef Rubeš recenzí Koltèsova Roberta Zucca režírovaného Atillou Vidnyánszkym ml. v Divadle Komedie. Blok „Drama v Brně“ obsahuje recenze tří inscenací Národního divadla Brno: Marek Lollok („Mezi minulostí a dneškem“) píše o Majitelích klíčů Milana Kundery (režie Martin Glaser) a Doktorce Roberta Ickeho (režie Lukáš Brutovský) a David Drozd („Stoppardova «vídeňská» hra v Brně“) recenzuje Leopoldstadt Toma Stopparda v režii Radovana Lipuse. V bloku „Pražský sběr…“ píše Vladimír Mikulka („Pomalu a rychle“) o novocirkusových inscenacích Obývací pokoje Lukáše Karáska a souboru tYhle a Runners Cirku La Putyka a Barbora Etlíková o „severských adaptacích“ Švandova divadla na Smíchově: Ať vejde ten pravý (režie Jan Holec) a Adamova jablka (režie Jiří pokorný). Jakub Škorpil („Hodinová ručička se šine“) recenzuje nastudování muzikálu Jiřího Suchého a Ferdinanda Havlíka Dr.Johann Faust… v režii Vladimíra Morávka a provedení Městských divadel pražských; Josef Rubeš („Hipíci a astronauté“) recenzuje inscenace Shakespearovy Bouře v režii Viktorie Čermákové a podání studentů DAMU a v režii dua SKUTR a souboru sestaveného pro Letní shakespearovské slavnosti. Blok uzavírá Karel Král článkem „Emerzivní divadlo“ o dvou produkcích Divadla Na zábradlí: audiowalku Kleopatra v režii 8lidí a Ahoj vesmíre! v režii Jana Mikuláška. V bloku „a slavnosti s hosty“ píše Vladimír Mikulka („Mezi piloty a medvědy“ o inscenacích z festivalu Regiony v Hradci Králové: Vojcek (režie Antanas Obcarskas, Lietuvos nacionalinis teatras) a Kde budeme bydlet? spolku vi.TVOR. Blanka Křivánková vybírá v článku „Obdivuhodná těla v italském a řeckém stylu“ z letošního festivalu Tanec Praha inscenace Graces Silvie Gribaudi a Transverse Orientation Dimitrise Papaioannau. V bloku „Slovenské… životní zkoušky“ píše Martina Ulmanová („S loutkami válečné drama divno hrát…“) o inscenaci Dukla, údolie smrti Dezorzova lútkového divadla a Martin Marcinčin („Skúška z raka“) o inscenaci hry hry Dospelosť Michaely Zakuťanské, kterou v Prešovském národném divadle režíroval Jiří Pokorný. Hrou tohoto čísla je 44 sexuálních zážitků v jediném týdnu Davida Finnigana v překladu Ester Žantovské a doplňuje ji rozhovor s autorem nazvaný „Šoky budou čím dál větší a častější“. Další pro SAD psanou „malou komedií“ z cyklu „Z evoluce revoluce a naopak“ je Nominace Michaela Žantovského, kterou provází rozhovor s autorem „Od sebeironie k osobní zodpovědnosti“. Komiks Dvojča dua Klimáček Danglár o „posledním zápase divadla s televíziou v našom aj paralelním svete“ pokrčuje epizodou „Revolúcia“.