SAD 5/2021
Miroslav Petříček
NIKDY JSME NEBYLI REVOLUČNÍ
Bruno Latour: Politika jako vyjednávání
Karel Haloun:
L´CHAIM!
pravda a lež na cestách – díl desátý
Petr Fischer
PODÍVEJ SE SMRTI DO OČÍ!
listy dokumentární – díl desátý
O ČEM SNÍ INTELIGENTNÍ STROJE
MŮJ MISTŘE
vládcův dopis velkému filosofovi
Barbora Etlíková
KAPKY DIVADLA PRO STAROU ĽUBOVŇU
o festivalu Um Um
Marika Smerková a kol.: Sámsvoj, režie M.Smerková, 2016; David Zelinka a kol.: Strategie růže, režie D.Zelinka, 2021; Michal Kindernay: Phonotropic Blindness, 2020; Ivan Buraj, Pavel Sterec a Bohdan Karásek: Naši (Studie rozhovorů o klimatické krizi), režie M.Smerková, 2021
Vladimír Mikulka
MÁME RÁDI POP
Letní Letná 2021
Deer in the Headlights, režie Charlotte Saliou, Cirque Le Roux; Don’t Feed the Alligators, režie Lorca Renoux ve spolupráci s Cyril Pernot a Louison Lelarge, Compagnie 101 Issues; L'Avis Bidon, režijní dohled Alain Francoeur, hudba A.Francoeur, Cirque La Compagnie, 2017; Résiste, kolektivní kreace pod vedením Johanne Humblet, Les Filles du Renard Pâle, 2019
ZUZANA LAZAROVÁ / PETR VÁŠA
NOVÉ NÁVODY K UPOTŘEBENÍ 5/2021
Iva Heribanová
BRAVE NEW PROVÁZEK
Setkání spiklenců – Čerwuiš – Raději zešílet v divočině
Petr Erbes, Boris Jedinák a kol.: Setkání spiklenců (konspirační praxe), režie a dramaturgie P.Erbes, B.Jedinák a kol., Divadlo Husa na provázku, 2021; David Jařab, Alberto Vojtěch Frič: Čerwuiš, scéna, režie D.Jařab, Divadlo Husa na provázku, 2021; Aleš Palán, H.D. Thoreau, Martin Sládeček: Raději zešílet v divočině, režie Anna Davidová, Divadlo Husa na provázku, 2021
Kateřina Lesch
DIALOGY S ČAPKEM
Artefakt – Robot Radius – R.U.R.
Artefakt, scénář a režie Joris Mathieu, Théâtre Nouvelle Génération – Centre dramatique national de Lyon, 2017; Robot Radius, koncept Radim Vizváry, scénář a režie Miřenka Čechová, Národní divadlo – Laterna magika, 2021; R.U.R., režie Radek Beran, Buchty a loutky, 2020
Karel Král
ZPOVĚĎ KOLONIALISTY
Vzpomínky na Togoland
Vzpomínky na Togoland, připravili a spolupracovali Havlová, Housková, Nwagbo, Švábová, Brejcha, Búřil, Dörner, Hybler, Chmelař, Jedinák, Jiřička, Jakeš, Ježek, Kopřiva, Krupanský, Kyšperský, Mennsdorf-Pouilly, Mikyska, Nyass, Poláková, Procházka, Procházka, Svatoš, Švejda, Tarnovski, Vitvar, Wajsar a Zika, Handa Gote research & development, 2021
Ewald Murrer
NÁROD BOKO
Barbora Sedláková
BÝT VLASTNÍKEM SVÉ SMRTI
Osobní Fudži a Zlatý řez
Jiří Ondra a Lucie Ferenzová: Osobní Fudži, režie J.Ondra, A studio Rubín, 2021; Jan Horák, Jukio Mišima: Zlatý řez, režie J.Horák, Studio Hrdinů, 2021
Vladimír Mikulka
CO Z BALZACA ZŮSTALO (A CO SE ZTRATILO)
Ztracené iluze v Divadle Na zábradlí
Honoré de Balzac: Ztracené iluze, dramatizace a režie Jan Mikulášek, Divadlo Na zábradlí, 2021
Josef Rubeš
BRECHTŮV MUZIKÁL Z DIVOKÉHO ZÁPADU
Matka Kuráž v ABC
Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti, režie Michal Hába, Divadlo ABC, 2021
Ester Žantovská
VZORCE A GENY ANEB JAK JE TO S TĚMI RODIČI
Nothing Else, Mothers a Papagen
Dominika Špalková, Anna Klimešová: Nothing Else, Mothers, námět a režie D.Špalková a A.Klimešová, choreografie Cécile da Costa, Palác Akropolis, 2021; Zuzana Šklíbová, Antonie Formanová, Karin Vápeníčková Bílíková: Papagen, Divadlo Vzlet, 2021
Tomáš Blatný
PRVNÍ VZLETY VRŠOVICKÉHO KULTURÁKU
Sentimental
Sentimental: Noc, kdy na Kavčím plácku umřel Michael Jackson a Orestés se na to jenom díval, scénář Jiří Havelka, René Levínský a Vosto5, režie J.Havelka, Vosto5, 2021
euripylevinés
ORESTÉS NA KAVČÍM PLÁCKU
fragment
Jakub Škorpil
PLZEŇSKÉ ČASY
Lupa, Rau, Perceval a Brutovský
W.G.Sebald – Krystian Lupa: Austerlitz, režie a scéna K.Lupa, Valstybinis Jaunimo Teatras, Vilnius, 2020; Milo Rau: Rodina, režie M.Rau, NT Gent, 2020; Anton Pavlovič Čechov – Luk Perceval: 3SESTRY, režie L.Perceval, TR Warszawa a Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Krakov, 2021; Lukáš Brutovský: D1 (pracovný názov), režie a hudba (výběr a koláž) L.Brutovský, Slovenské komorné divadlo Martin, 2021
Vladimír Mikulka
OSTRAVSKÉ SNĚNÍ
dvanáctý ročník festivalu Dream Factory
Tomáš Svoboda: Goldoni po ostravsku aneb Sluha dvou pánů, režie T.Svoboda, Národní divadlo moravskoslezské, 2021; Eugen Gindl: Karpatský thriller, režie Roman Polák, Komorní scéna Aréna, 2021; Marek David: Planu, režie a výprava M.David, Studio G, 2021; Tomáš Dianiška: Špinarka, režie T.Dianiška, Divadlo Petra Bezruče, 2021
KATEŘINA ČERNÁ
GOYA
loutková feministická a vlastenecká fraška
JAKUB ČERMÁK
NĚŽNÁ!
dokumentární veršovaná freska o listopadové revoluci pro mladého diváka
Z EVOLUCE REVOLUCE A NAOPAK: PRO SAD PSANÉ MALÉ KOMEDIE 5/2021
Alice Koubová
UŽITEČNÁ NEBO SUVERÉNNÍ?
k pozici kultury v současném společenském kontextu
KLIMÁČEK DANGLÁR: DVOJČA 11 VÍŤAZSTVO
fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete
Číslo otevírá Miroslav Petříček článkem „Nikdy jsme nebyli revoluční“, který provází ukázku z eseje Bruno Latoura „Politika jako vyjednávání“. Desátý díl cyklu Karla Halouna „pravda a lež na cestách“ nás zavádí do Izraele a další „list dokumentární“ Petra Fischera se věnuje dokumentům o umírání. Blok „Pochyby… Mistře!“ uzavírají krátké články „O čem sní inteligentní stroje“ a „vládcův dopis velkému filosofovi“ nadepsaný „Můj Mistře“. K letním festivalům se vrací blok „Letní svátky… s Maličkostmi“, kde Barbora Etlíková píše o slovenském festivalu Um Um („Kapky divadla pro Starou Ľubovnu“) a Vladimír Mikulka o zahraničních produkcích na novocirkusovém festivalu Letní Letná 2021 („Máme rádi pop“). Blok doplňuje tabló fotografií z festivalu Ohromné Maličkosti pořádaného časopisem Svět a divadlo a „Nové návody k upotřebení“ z pera Zuzany Lazarové a Petra Váši. V bloku „Konspirace… kolonialistů“ píše Iva Heribanová („Brawe new Provázek“) o inscenacích brněnského Divadla Husa na provázku: Setkání spiklenců, Čerwuiš a Raději zešílet v divočině. Kateřina Lesch se v článku „Dialogy s Čapkem“ věnuje třem inscenacím inspirovaným roboty a robotikou: Artefakt (Théâtre Nouvelle Génération), Robot Radius (Národní Divadlo – Laterna Magika) a R.U.R. (Buchty a loutky). Karel Král v článku „Zpověď kolonialisty“ píše o inscenaci Vzpomínky na Togoland souboru Handa Gote research & development a ve fiktivní českém kolonii se odehrává i báseň Jeden den Simona Bona Tawaty od Ewalda Murrera. V bloku „Smrt… a jiné vzory“ píše Barbora Sedláková („Být vlastníkem své smrti“) o „japonských“inscenacích Osobní Fudži (A studio Rubín) a Zlatý řez (Studio Hrdinů). Vladimír Mikulka („Co z Balzaca zůstalo /a co se ztratilo/“) píše o adaptaci Ztracených iluzí v Divadle Na zábradlí a Josef Rubeš („Brechtův muzikál z Divokého západu“) o Matce Kuráži a jejích dětech v Divadle ABC. Blok uzavírá Ester Žantovská článkem „Vzorce a geny…“ o inscenacích Nothing Else, Mothers Dominiky Špalkové a Anny Klimešové a Papagen Zuzany Šklíbové, Antonie Formanové a Karin Vápeníčkové Bílíkové. Navazuje blok „Vzlet… Sentimental“, kde Tomáš Blatný („První vzlety vršovického kulturáku“) píše o otevření nového kulturního centra a zároveň recenzuje inscenaci Sentimental: Noc, kdy na Kavčím plácku umřel Michael Jackson a Orestés se na to jenom díval souboru VOSTO5. Blok uzavírá „fragment“ euripylevinése (René Levínského) Orestés na Kavčím plácku, který je součástí inscenace Sentimental. Blok „Festivalová… snění“ se věnuje podzimním festivalům: plzeňskému Divadlu a ostravské Dream Factory. Jakub Škorpil („Plzeňské časy“) píše o inscenacích Austerlitz Krystiana Lupy, Rodina Milo Raua, 3SESTRY Luka Percevala a D1 (pracovný názov) Lukáše Brutovského. Vladimír Mikulka („Ostravské snění“) se věnuje ostravským inscenacím Goldoni po Ostravsku Tomáše Svobody, Karpatský thriller Romana Poláka, Planu Marka Davida a Špinarka Tomáše Dianišky. Blok „Mix… i komiks“ přináší esej Alice Koubové „Užitečná nebo suverénní? (k pozici kultury v současném společenském kontextu)“ a Víťazstvo, čili jedenácté pokračování komiksu dua Klimáček Danglár Dvojča. Hrou tohoto čísla je Goya (loutková feministická a vlastenecká fraška) výtvarnice Kateřiny Černé. Další z pro SAD psaných her v cyklu „Z evoluce revoluce a naopak“ je od Jakuba Čermáka, nese název NĚŽNÁ! a jde o „dokumentární veršovanou fresku o listopadové revoluci pro mladého diváka“.