SAD 6/2021

Miroslav Petříček
FATÁLNÍ POKUŠENÍ EXISTOVAT

        Emil Cioran: Orgie prázdnoty

Karel Haloun
V ZEMI, KDE DNES ZNAMENÁ VČERA I ZÍTRA

pravda a lež na cestách – díl jedenáctý

Petr Fischer
PRAVDA OČITÉHO SVĚDKA

listy dokumentární – díl jedenáctý

STOPPING SOON
Pet Gessle a jeho úvaha

EWALD MURRER
RADY

z připravované sbírky Traumonium
NOVÉ NÁVODY K UPOTŘEBENÍ 6/2021


Martin J. ŠVEJDA
FAKT DOST HUSTEJ

Zlý jelen Depresivních dětí

Václav Kliment Klicpera: Zlý jelen, adaptace a režie Jakub Čermák, Depresivní děti touží po penězích, 2021

Ester Žantovská
ŽENY V POLOČASE ROZPADU

Do tmy a Smrtholka

Anna Bolavá, Magdaléna Borová: Do tmy, režie Anna Klimešová, Jatka78, 2021; Dagmar Fričová, Lucie Faulerová: Smrtholka, režie Lucie Ferenzová, A Studio Rubín, 2021

Vladimír Mikulka
PANEBOŽE, CO TEĎ BUDE?

Vassa Železnovová v Národní divadle

Maxim Gorkij: Vassa Železnovová, režie Jan Frič, Národní divadlo, 2021

Josef Rubeš
DOČEKALŮV HORROR VACUI

Hamlet v ABC

William Shakespeare: Hamlet, režie Michal Dočekal, Městská divadla Pražská – ABC, 2021

Michaela MOJŽIŠOVÁ
KTO SI, PETER GRIMES?
v Brne a vo Viedni
Benjamin Britten: Peter Grimes, dirigent Marko Ivanović, režie David Radok, Národní divadlo Brno, 2021; Benjamin Britten: Peter Grimes, dirigent Thomas Giggeis, režie Christof Loy, Theater an der Wien, 2021

Vladimír Mikulka
OPUSTÍ-LI TĚ NADHLED, ZAHYNEŠ

100 nejkrásnějších českých básní

Jiří Adámek a Klára Hutečková: 100 nejkrásnějších českých básní, režie J.Adámek, Městská divadla pražská – Komedie, 2021

Kateřina Lesch
ČEKÁNÍ NA ZVUK

Lidé chodí sem a tam

Lidé chodí sem a tam pro klavír a několik interpretů, režie Jiří Austerlitz, Boca Loca Lab, 2021

Jana Návratová
NEVIDITELNÁ

Invisible II .

Invisible II. Barbora Kaufmannová, koncept a režie Miřenka Čechová, Tantehorse, 2021

Barbora Etlíková
TAKTILNÍ SOUVISLOSTI – HAPTICKÉ PONORY

PYL: ČBRŠK a Reality Surfing

PYL: ČBRŠK, režie a scénografie Maria Komarova, PYL, 2018; PYL: Reality Surfing, připravily Světlana Silič, Maria Komarova, PYL, 2021

DIVADLO JAKO KOGNITIVNÍ DISONANCE
rozhovor Tomáše Procházky s Petrem Gondou

Hana Pavelková
KLIMATICKÁ KRIZE NA VLASTNÍ KŮŽI

dramatika původních obyvatel Severní Ameriky


STRACH
Barbora ETLÍKOVÁ a Karel KRÁL – přicházející redaktorka a odcházející šéfredaktor časopisu Svět a divadlo – v mezigeneračním rozhovoru

Karel Král

„KAUZA CELETNÁ“ A MŮJ ODCHOD Z ČASOPISU SVĚT A DIVADLO

JIŘÍ POKORNÝ
ROUEN 44

LEON OSPALD
PAVEL A ÚŘAD

Z EVOLUCE REVOLUCE A NAOPAK: PRO SAD PSANÉ MALÉ KOMEDIE 6/2021

POD DOHLEDEM STRÁŽCŮ
rozhovor s Leonem Ospaldem


S.d.Ch.
STRUČNÁ ANATOMIE NEOPODSTATNĚNÝCH OBAV  (aneb Upíří hrad aneb Paranoia stárnoucí herečky)

KLIMÁČEK DANGLÁR
DVOJČA 12 LEDERHOSE
(fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete)



Číslo otevírá Miroslav Petříček článkem „Fatální pokušení existovat“, který prezentuje ukázku z textu Emila Ciorana „Orgie prázdnoty“. Jedenáctý, poslední díl cyklu Karla Halouna „pravda a lež na cestách“ nazvaný „V zemi, kde dnes znamená včera i zítra“ je věnován Japonsku a taktéž závěrečný „list dokumentární“ Petra Fischera „Pravda očitého svědka“ je o holocaustu a dokumentech od Šoa Clauda Lanzmanna po Ztracené domácí filmy z nacistického Německa. Blok „pochyby… co nevidět skončí“ uzavírá „Stopping soon“, úvaha zmizelého Peta Gessla. V posledním z řady „Nových návodů k upotřebení“ se vrací Ewald Murrer, tentokrát se svým básnickými „Radami“. Blok „činná… činohra“ představuje reflexe Zlého jelena Depresivních dětí (Martin J. Švejda: „Fakt dost hustej“), Do tmy z Jatek 78 a Smrtholky z A Studia Rubín (Ester Žantovská: „Ženy v poločase rozpadu“), Vassy Železnovové z Národního divadla (Vladimír Mikulka: „Panebože, co teď bude?“) a Hamleta z Divadla ABC (Josef Rubeš: „Dočekalův horror vacui“). Michaela Mojžišová se v článku Kto si, Peter Grimes?“ věnuje novým uvedením opery Benjamina Brittena, a to v Národního divadle Brno (režie David Radok) a v Theater an der Wien (Christof Loy). „Divé… podivnosti“ představují dvě nové produkce s divadlem hudby a poezie experimentujícího Jiřího Adámka-Austerlitze, jeho 100 nejkrásnějších českých básní (Mikulka: „Opustí-li tě nadhled, zahyneš“)Lidé chodí sem a tam (Kateřina Lesch: „Čekání na zvuk“). Voyerské nahlédnutí do osudu bývalé primabaleríny Barbory Vašků Kaufmannové nabízí inscenace Miřenky Čechové a Tantehorse Invisible II. (Jana Návratová: „Neviditelná“). Na pomezí výtvarné instalace a hry dětí se pohybují produkce souboru PYL ČBRŠKReality Surfing (Barbora Etlíková: „Taktilní souvislosti – haptické ponory“). Dokumentárnímu divadlu s neherci, kteří vystupují v interakci se stroji a počítači, se věnuje v produkci OK Carbon Peter Gonda (rozmlouvá s ním Tomáš Procházka: Divadlo jako kognitivní disonance“). Na svůj článek o britských dystopických hrách navazuje Hana Pavelková textem Klimatická krize na vlastní kůži“ o dramatice psané původními obyvateli Severní Ameriky. Blok „A kauza… strach“ je věnován odchodu Karla Krále, šéfredaktora časopisu Svět a divadlo (q.v.). „Lederhose“ je název poslední části dvanáctidílného komiksového seriálu „Dvojče“ „o zápase divadla s televizí“ z dílny dvojice Klimáček Danglár. Zatímco hlavní hrou čísla je „Rouen 44“ Jiřího Pokorného o dilematech obyvatel okupované Francie, ve hře „Pavel a úřad“, která uzavírá řadu letošních, pro SAD psaných malých komedií, se Leon Ospald věnuje zcela současnému boji s byrokracií, a ve „Stručné anatomii neopodstatněných obav“ – třetímu dramatickému textu tohoto čísla - od S.d.Ch. vede groteskní korespondenční dialog stárnoucí herečka s počítačovými nadřízeným, kádrujícím kariéristou nového druhu.

Strach, „kauza Celetná“ a odchod Karla Krále „Strach“ je název i téma mezigeneračního rozhovoru Barbory Etlíková a Karla Krále, přicházející redaktorky a odcházejícího šéfredaktora časopisu Svět a divadlo. Je věnován strachu z klimatické změny, překonávání obav z vládnoucích autorit, strachu z přímého pojmenovávání problémů, chaotičnosti a alibismu vládních úředníků i bojácnému patolízalství divadelníků. Strach se projevil i v tzv. „kauze Celetná“, kdy se ukázalo, že stát a hlavní město Praha, nejsou schopni kooperovat, místo toho vedou právní válku o movitý majetek, v tomto případě o sídlo Institutu umění v pražské Celetné ulici. Za rukojmí onoho sporu si bere město Svět a divadlo a redakce dalších divadelních periodik, které jsou v této budově desítky let v nájmu. O tom píše Karel Král ve zprávě nazvané „Kauza Celetná a můj odchod z časopisu Svět a divadlo“. Dosud marná snaha šéfredaktora Světa a divadla, předsedy výboru Českého střediska AICT/IACT a člena výboru Českého střediska ITI, aby se jednání úřadů změnilo, narazila na neserióznost ze strany radnice a na nedostatek solidarity i postrašené mlčení kolegů. „Konformismus a zbabělost, které pamatuji z dob komunismu, jsou pro mě nesnesitelné. Proto jsem se rozhodl opustit všechny své profesní role s koncem roku (a ročníku) opustím po 32 letech šéfredaktorování i časopis Svět a divadlo (i když jde – jak se říká – o moje dítě).“