Sudetské výlety za mentální hranice (Fuga 89 a Zóny kontaktu dua VerRich)
Veronika Kyrianová a Richard Němec tvoří od roku 2015 uměleckou dvojici VerRich, jejíž působení zastřešuje spolek GOGLMOGL produktion. Jedná se o „nezávislou produkční jednotku“ působící především na území Ústeckého a Libereckého kraje, ale jejich jevištní adaptaci filmu Rainera Wernera Fassbindera Proč posedl amok pana R.? bylo možné v roce 2017 vidět v pražské Meetfactory. Velmi mě tenkrát zaujala atmosféra, kterou jeden z diváků nazval na serveru i-divadlo „sympaticky workshopovou“. Scény zachycující všední rozhovory mezi postavami měly náběh na hyperrealistickou stylizaci, ale účinkovali v nich amatéři (třeba Janusz Hummel či Tereza Konrádová ze souboru Depresivní děti touží po penězích), performeři (např. BioMasha a tvůrci ze spolku Mezery), či profesionálové, leč s charismatem neherců (Diana Toniková či Dana Marková). Pokud mě paměť neklame, mezi dvacítkou účinkujících figurovali i čísi rodiče, kteří se na jevišti ocitli výjimečně. V hlavní roli vystoupil Richard Němec, jenž vždy balancuje na hranici profesionality a otevřeného amatérství, což je jedna ze hlavních charakteristik, díky nimž ho lze označit za jedinečnou a výraznou osobnost české divadelní scény. Inscenace vyznívala jako vyhraněný levicový manifest a divadelní kritika ji tenkrát nevzala vážně, nevyšla ani jedna reflexe. V pražském prostředí, kde se každý večer odehraje kvantum přestavení, to byla pro většinu kolegů od divadla, kteří ji viděli a s nimiž jsem o ní mluvila, spíš jenom jedna z mnoha činoherních inscenací hodných jisté pozornosti, leč žádný zázrak. Podle mě si zasloužila větší ocenění, ale uznávám, že ve srovnání s pozdějšími severočeskými projekty působila méně vyzrále i méně výrazně.