KALENDÁŘ KRIZE - CENY ALFRÉDA RADOKA 2013 a 2014
Většinu bodů jsem původně formuloval jako vyjádření pro ty, kteří se ptali na důvod mé neúčasti na tiskové konferenci k udělení Cen Alfréda Radoka za rok 2013. Zbylé body mapují události od března do června 2014.
Karel Král
■ 4.10.2013 zveřejnil Nadační fond Cen Alfréda Radoka (NFCAR) rozhodnutí své správní rady, že nebude udílet Ceny Alfréda Radoka za rok 2013. Ve vysvětlení bylo uvedeno:
„K tomuto rozhodnutí jej vedl fakt, že jak samotné kategorie, tak způsob rozhodování o jejich laureátech jsou již dlouhou dobu neměnné, což na jednu stranu sice posiluje jejich hodnotu, na druhou stranu je ale také důvodem kritiky. Nadační fond již v loňském roce začal pracovat na přípravách změn, kterými by chtěl posílit váhu cen, proto se rozhodl přerušit kontinuitu udělování inscenačních cen na jeden rok a využít toto období tak, aby mohl se změnami důkladně seznámit jak kritiky, tak divadelníky samotné.“
Téhož dne k tomu publikoval časopis Svět a divadlo (SAD) své vyjádření:
„Rozhodnutí správní rady NFCAR bereme na vědomí, ale nesouhlasíme s ním.
Trváme i na některých pravidlech, která léta platila pro rozhodování o Cenách Alfréda Radoka (dříve Cenách SAD a Schering-Plough):
1) o ceně se rozhoduje anketním způsobem, tedy prostým součtem hlasů v anketě zúčastněných kritiků
2) k účasti na anketě jsou vyzvání všichni v Čechách nyní píšící kritici, o nichž víme, přičemž má každý z nich možnost udělit v každé z kategorií hlasy třem inscenacím, respektive uměleckým výkonům
3) kategorie, ve kterých se hlasuje, lze měnit jen na základě důvodů pádných a takových, které nezpochybní dřívější udílení Cen (na vysvětlenou: např. k zrušení anketní kategorie Hra roku nestačí názor, že tato kategorie konkuruje anonymní soutěži dramatiků).
Rozhodnutí správní rady NFCAR respektujeme, netýká se ale ankety časopisu Svět a divadlo. Tu vypíšeme i za rok 2013. Pakliže to půjde, vítěze též oceníme.“
Tentýž den proběhla na toto téma i diskuze na stránkách Nadivadlo.cz, kterou inicioval Vladimír Mikulka článkem „Radoci letos nebudou“: viz. http://nadivadlo.blogspot.cz/2013/10/mikulka-radoci-letos-nebudou.html
■ 30.10.2013 bylo předsedkyni správní rady NFCAR, paní Ingeborg Radok Žádné, mailem oznámeno, že Karel Král, respektive SAD vystupují z NFCAR (SAD byl jednou z institucí, které založily Nadaci, respektive Nadační fond Cen Alfréda Radoka, a Karel Král byl od počátku členem její správní rady a také jediným, který se zrušením inscenačních Cen Alfréda Radoka za rok 2013 nesouhlasil).
■ 17.11.2013 oslovil Karla Krále Milan Šimáček, managing partner agentury CCL, že by rád spolupracoval na uspořádání slavnostního večera pro udělení cen za inscenaci a umělecké výkony 2013. Od té doby o tom zástupci SAD a CCL jednali.
■ Polovina prosince 2013: Karel Král se obrátil na Davida Radoka, zda by časopisu SAD dovolil užívat i za tento rok název Cena Alfréda Radoka pro inscenační ceny. Ten to po konzultaci s manželkou, předsedkyní správní rady Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka, zamítl z důvodu, že by se název pletl s cenami za soutěž o nejlepší českou a slovenskou hru.
■ Zástupci SAD a CCL následně jednali o jiných možných názvech a nakonec se dohodli na názvu ALFRÉD, cena divadelní kritiky.
■ Začátkem ledna 2014 se pan Milan Šimáček obrátil na Tomáše Mottla, výkonného ředitele ČT art, s dotazem, zda by předávání této Ceny televize přenášela. Tomáš Mottl to po konzultaci s Ondřejem Šrámkem odmítl.
■ 12.1.2014 poskytl SAD agentuře CCL výsledky ankety, tedy soupis nominovaných a vítězů v jednotlivých kategorií.
■ 15.1.2014 se pan Milan Šimáček sešel s paní Ingeborg Radok Žádnou a paní Petrou Markovou, tedy s předsedkyní a místopředsedkyní správní rady NFCAR. Z této schůzky vzešlo usnesení NFCAR a CCL, obsahující tyto body:
1. Ceny uděluje NFCAR na základě ankety SAD
2. Slavnostní předání bude společné pro dramatické a inscenační ceny
3. Organizátorem slavnostního předání je CCL
4. Scénář večera zpracuje společně CCL a NFCAR.
■ SAD, který nebyl s CCL předem domluven na tom, co bude zástupce CCL s NFCAR dojednávat, navrhl, aby byla uzavřena trojstranná dohoda mezi NFCAR, CCL a SAD.
K tomu SAD 17.1.2014 dodal soupis vzájemných závazků, v němž byl i základní požadavek SAD, aby se uvádělo, že ceny uděluje NFCAR a časopis Svět a divadlo, protože to odpovídá nové situaci, kdy časopis již není zastoupen v NFCAR. S tímto soupisem pan Milan Šimáček souhlasil.
■ 20.1.2014 došlo k dalšímu jednání mezi NFCAR a CCL, z něhož vyplynul závěr, který nebral ohled na návrh SAD, aby šlo o trojstrannou dohodu, ani na požadavky vyjádřené ve vzájemných závazcích odsouhlasených CCL.
Dle informace od Milana Šimáčka se CCL a NFCAR dohodly na formulaci, že „Ceny uděluje NFCAR na základě ankety SAD“ a vyhlásily, že „ani jedna ze stran nebude komunikovat dosavadní (ne)spolupráci na CAR 2013“.
■ K těmto dohodám nebyl časopis Svět a divadlo přizván a necítil se jimi tedy ani vázán. Na druhou stranu ale nechtěl zrušit možnost, aby inscenace a umělci, kteří získali nejvíc hlasů v anketě kritiků vypisované časopisem SAD, dostali jako v minulých desetiletích Cenu Alfréda Radoka. Proto SAD navrhl CCL, dosud jedinému partnerovi v těchto jednáních, eliminovaný soupis vzájemných závazků, který CCL odsouhlasil. Ten uváděl, že ostatní domluvy mezi CCL a NFCAR se netýkají SADu a že „časopis Svět a divadlo ale umožní NFCAR a CCL komunikaci s médii podle jejich dohod tím, že se nezúčastní tiskové konference, a že se bude snažit vyhnout i jiným vystoupením v médiích.“
■ 8.3.2014 proběhlo ve Studiu Hrdinů předávání Cen Alfréda Radoka za rok 2013.
■ 13.3.2014 Karla Krále mailem oslovila předsedkyně správní rady NFCAR, a to s dotazem za jakých podmínek si dovede SAD představit další spolupráci s NF CAR.
■ 18.3.2014 poslal SAD odpověď s naší představou, formulovanou jako návrh vzájemné smlouvy.
Jako obecná pravidla uváděl náš návrh body, které do značné míry opakovaly již dříve formulované stanovisko:
- Cena Alfréda Radoka za inscenační výkony je udílena na základě písemné smlouvy, kterou mezi sebou uzavřou minimálně Nadační fond Cen Alfréda Radoka (NFCAR) a časopis Svět a divadlo (SAD). Pakliže se na udílení podílí další smluvní partner (typu agentury CCL), jde o smlouvu troj či vícestrannou. Součástí smlouvy je i soupis vzájemných závazků.
- O ceně za inscenační výkony se rozhoduje anketním způsobem, tedy prostým součtem hlasů kritiků zúčastněných v anketě časopisu Svět a divadlo (SAD).
- K účasti na anketě jsou SADem vyzvání v Čechách nyní píšící kritici, o nichž redakce ví (nikoli všichni, kteří píší a blogují do internetových médií), přičemž má každý z nich možnost udělit v každé z kategorií hlasy třem inscenacím, respektive uměleckým výkonům.
- Kategorie, ve kterých se hlasuje, lze měnit jen na základě dohody mezi NFCAR a SAD, a to z důvodů pádných a takových, které nezpochybní dřívější udílení Cen (na vysvětlenou: např. k zrušení anketní kategorie Hra roku nestačí názor, že tato kategorie konkuruje anonymní soutěži dramatiků).
■ Téhož dne předsedkyně správní rady NFCAR odpověděla, že náš návrh bude projednán na správní radě NFCAR, a to pravděpodobně 4.4.2014. Na odpověď, která nedocházela, jsme se optali 16.4.2014. O šest dní později jsme byli předsedkyní správní rady informováni, že se správní rada ještě nedohodla a nerozhodla. Výsledek jsme se měli dozvědět cca za dva týdny. Nestalo se tak v tomto termínu ani později.
■ 30.6.2014 – místo jakékoliv odpovědi na náš návrh - zveřejnila správní rada NF CAR toto stanovisko:
„Správní rada se rozhodla po 22 letech nepokračovat v udílení Cen Alfréda Radoka.
Cena Alfréda Radoka vznikla v roce 1992 z iniciativy Václava Havla na podporu dramatické tvorby. Později k této ceně přibyly ceny inscenační jako uznání kvality různých inscenačních výkonů. Hodnota každé ceny je v kvalitě udělující poroty, v osobnostech, které cenu zaštiťují a (nebo) ve finanční odměně, kterou cena skýtá, protože samotné kritérium umělecké kvality je relativní. Důležitější než finanční odměna bylo odborné a početné složení hlasujících kritiků. Významní představitelé kulturního světa propůjčovali ceně její význam. Předávací večer byl milým neformálním setkáváním a slavností pro "lidi od divadla". Rozdílné názory organizátora soutěžní ankety časopisu Svět a divadlo a Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka na podobu inscenačních cen vyústily v obtížně řešitelnou situaci. Přes dvě dekády měla Cena Alfréda Radoka svůj význam, který se ale postupně vytrácí. Václav Havel svou přítomností už bohužel nemůže pozvednout toleranci a prchající význam ceny. A proto je čas tuto cenu uzavřít a dát prostor pro případný vznik ceny nové.“