Nezávislý soubor „nově-barokního“, tedy barokem inspirovaného divadla Geisslers Hofcomoedianten (zkráceně Geissleři) působí na české scéně od roku 2002. Od počátku stojí v jeho čele současný umělecký vedoucí a kmenový režisér Petr Hašek a ředitelka a překladatelka Kateřina Bohadlová. Ti spolu se souborem založili i multižánrový festival THEATRUM KUKS každoročně pořádaný v areálu barokního hospitálu. Během sezony spolek přesidluje z Kuksu do pražské VILY Štvanice a nyní vstupuje do své třetí provozní dekády.
Tři poslední uvedené inscenace v režii Petra Haška jsou pro Geisslery každá něčím přelomová. Muzikálový Pudl a pudr aneb Fantastické počátky barokního divadla v Čechách (premiéra v Kuksu 24. srpna 2022) si soubor nadělil ke dvaceti letům působení a odkazuje v něm na svá předchozí díla. Poprvé také představuje skvělou souhru herecké dvojice Franců-Šmíd, která vévodí i dobrodružné inscenaci Simply Simplicius aneb Svatá prostoto! (premiéra ve VILE Štvanice 29. a 30. dubna 2023). Režisér a dramaturgyně zde zpracovali nejznámější beletristické barokní dílo spisovatele Hanse Jakoba Christoffela von Grimmelshausena (mimochodem autora první verze Matky Kuráž) Dobrodružný Simplicius Simplicissimus, jehož hlavní postava je úspěšný žoldnéř, později poustevník, jednou žebrák, podruhé statkář. Stejně jako baroko přeskakuje z extrému do extrému a metaforicky prochází všemi válečnými konflikty od vynálezu střelného prachu. Kabaret o popravě dvaceti sedmi českých pánů (nebo lépe tří pánů, sedmi rytířů a sedmnácti měšťanů) 27 (premiéra ve VILE Štvanice 31. října 2021) vytvořený v koprodukci s Národním divadlem Brno se věnuje počátku války na příkladu českého stavovského povstání.
Poslední dvě zmíněné inscenace v kontextu dnešní doby vhodně tematizují válečný konflikt a jsou součástí plánované trilogie o začátku, průběhu a konci války. Soubor ale neodbočuje od svého nově-barokního zaměření, a tak se jedná o válku třicetiletou, která – řečeno parafrází z 27 – dala baroku vzniknout.
„přesto se nám to líbí, i když má to svý chyby“ Toto spojení zaznívá ve zhudebněné lekci o opeře, již autor hudby Tomáš Hanzlík vytvořil za pomoci odpovědí členů souboru na otázku „Co je to opera?“. Autorská disko-opera Pudl a pudr sumarizuje tvorbu prvních dvou desetiletí. Na půdorysu šarvátek a milostných pletek bratrů Carla a Francesca Cantanelliů (Petr Šmíd a Vojtěch Franců), potomků zakladatele italské trupy commedie dell’arte působící na českém území, odkazuje na předchozí tvorbu souboru. Od Simplyho a 27 se tak zásadně liší, zároveň se z ní ale dá vyextrahovat to nejpodstatnější z tvorby Geisslers Hofcomoedianten. V úvodu muzikálu odehrávajícího se v sedmnáctém století totiž přijmou Francesco a Carlo, novic jezuitského kláštera a koželuh, role učitelů dramatické výchovy bohaté Marie, protože její „máti má, co dáti“ a oni splácejí dluhy po nezvedeném otci. Ten jim zanechal pouze dva předměty – paruku připomínající pudlí kožich, která lidi nutí veršovat, a pudr, tedy lacině blikající plastovou krabičku, jež inspiruje k tanci.
Už tím se v inscenaci Petra Haška a Heleny Koblischkové zjevuje pro Geisslery typická práce s nadsázkou a kýčem, tak těsně propojeným s barokní estetikou. Pohybové kreace hašteřivé company, cvičení s aerobikovými kruhy, sportovní kostýmy s potiskem barokních obrazů, ale i loutkové etudy s kostrami zvířat – to vše se odehrává v kontrastu bílé, honosně štukované stěny.
Také hudba Tomáše Hanzlíka a Davida Hlaváče čerpá z mnohých žánrů: opery, diska nebo rapu. Pěvecky dobře disponovaný ansámbl je doprovázen reprodukovaným – a někdy zřejmě nezáměrně – lacině znějícím podkladem. Muzikálová čísla se vyjadřují k banalitám, třeba (ne)placení účtů. Choreografie přitom spočívá v obalování se rolí papíru a balancování na sloupcích, jež připomínají kotouče účtenek. Opakované využívání rekvizity nebo části scénografie (v tomto případě bílých sloupků, jindy houpaček) přispívá k tvorbě jakési minimalistické jevištní magie, v níž se jeden předmět může stát čímkoliv dalším a zprostředkovává podněty k novým situacím (jistě se tak dělo především během zkoušecího procesu).
Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde
Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.
ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU