SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty 522 | Ze severních krajů (Činoherní studio Ústí nad Labem v sezoně 2021/2022
Vladimír Mikulka

Ze severních krajů (Činoherní studio Ústí nad Labem v sezoně 2021/2022

Činoherní studio Ústí nad Labem uvedlo v sezoně 2021/22 šest nových inscenací (pokud nebudeme počítat titul Já, Feuerbach, který byl z provozních důvodů stažen hned po premiéře), pod kterými je podepsáno pět různých režisérů (dva tituly nastudoval umělecký šéf David Šiktanc) a šest dramaturgů; obdobně se měnila i jména výtvarníků a hudebních skladatelů. Nové tituly se spravedlivě rozdělily na polovinu tvořenou inscenacemi textů primárně dramatických, zahrnujících klasiku (Višňový sad), moderní klasiku (Americký bizon) i zbrusu nově napsanou hru (Anšlus), a trojici adaptací děl prozaických (Den člověka, Tady je všechno ještě možné, Mluviti pravdu).
Navzdory tomu, že je zdejší herecký soubor stabilní, jen výjimečně doplňovaný hosty, není vzhledem k výše řečenému snadné vysledovat cosi jako „tvář divadla“. Lze snad jen zcela obecně konstatovat, že se v Ústí vyhýbají klasické interpretační činohře a psychologickému realismu: i v těch inscenacích, které vycházejí z formálně zcela tradičně napsaných her, jako Višňový sad nebo Americký bizon, se tvůrci snažili přijít s řešením, které alespoň do jisté míry směřovalo kamsi „mimo“. Patrná je rovněž snaha pracovat s lokálními tématy, respektive vkládat je i do adaptací předloh, které samy o sobě nemají s Ústím nic společného. Otázkou přitom zůstává, jak ústrojné tyto snahy byly.

klasika (trochu) jinak Umělecký šéf ČSÚL je podepsán pod dvojicí titulů, které nejvíce vycházejí vstříc mýtickému „normálnímu divákovi“.
(Činoherní studio je vzhledem ke své tradici studiové scény v trochu jiné situaci než běžná regionální divadla, nemá abonenty, tj. vlivnou, obvykle velmi konzervativní diváckou skupinu,  a míří na mladší a otevřenější – alespoň předpokládatelně – publikum. Naštvaná dáma, která na premiéře Višňového sadu hlasitě komentovala všechny „moderní nepatřičnosti“ Šiktancovy inscenace, je však živoucím důkazem, že to v tomto ohledu nemají snadné ani zde.) V obou případech se totiž vzdor řadě „výstředností“ snažil zachovat základní obrysy her po formální stránce konzervativních, založených na příběhu, jasně daných situacích, realistickém dialogu a prokreslených postavách.
V případě Mametova Amerického bizona se Šiktanc v souladu s výše řečným rozhodl doplnit příběh trojice figurek z blíže neurčeného amerického předměstí sedmdesátých let dvacátého století groteskně symbolickou „indiánskou“ rovinou. Podezřelá zastavárna, v níž se celý děj odehrává, je vyzdobena mohutným totemem a ohništěm, na zadním prospektu září červený šíp. Majitel podniku Don nosí košili s třásněmi a vysoké kovbojské boty, ve volných chvílích koloruje cínové figurky indiánů a ve vypjatém závěru svým druhům vyhrožuje skalpováním.
Vše se ve zjevné absurdní nadsázce neustále střetává se zcela jinou realitou: u ohniště stojí dvě sedmdesátková koženková křesla, mohutná indiánská čelenka se dá „kouzelně“ proměnit v širák, dým z ohně je zcela přiznaně vyráběn pomocí kouřostroje. Když se ve finále totem překvapivě otevře, ukáže se, že v sobě ukrývá ledničku s pivem. Jako vtip to není marné, pokud ale začneme hledat hlubší smysl, moc daleko se nedostaneme: otcovská převaha Dona nad mladým Bobem sice nabírá parodické rysy jakési „přírodní moudrosti“, v průběhu představení se však stále zřetelněji ukazuje, že celá indiánsko-westernová stylizace zůstává u vnějškových ornamentů a do vyznění příběhu jako takového se hlouběji nepromítne. Skeptik si tipne, že se tvůrci odrazili od titulního bizona (je na rubu cenné mince, okolo níž se točí zápletka), pak si ale s poněkud zkratkovitým nápadem nevěděli tak docela rady.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do čtvrtka, 10. listopadu 2022.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA
ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.