Není to tak dávno, kdy Horácké divadlo Jihlava patřilo k nejkonzervativnějším oblastním scénám. V nejmenším krajském městě se ovšem před lety rozhodli pro náročnější dramaturgii a alternativnější pojetí činohry; jako umělecký šéf tento záměr uskutečňoval režisér Michal Skočovský. Před sezonou 2022/2023 nicméně došlo ke změně: z Uherského Hradiště přišel souboru šéfovat Michal Zetel.
Hodnotit první sezonu optikou změny uměleckého vedení je ošidné, jelikož byla naplánována ještě před Zetelovým příchodem a není jisté, nakolik se nový umělecký šéf na podobě dramaturgického plánu podílel. Nicméně lze vypozorovat, že Horácké divadlo se nadále ubírá neprošlapanými stezkami. Z pěti premiér na velké scéně se hned ve třech případech jednalo o autorské divadlo (féerie Klaunova cesta ze Země na Měsíc, trampský muzikál Nad Sázavou a Popel na křídlech Suzanne Renaud rozvíjející lokální dramaturgickou linku). Další dvě inscenace nabídly adaptace textů uváděných v Česku jen vzácně nebo dokonce vůbec: adaptaci Bergmanova filmu Šepoty a výkřiky a dramatizaci románu Ericha Kästnera Fabian.
Za vysloveně divácký titul lze označit jedině hudební komedii Nad Sázavou, ostatní kusy nastolují závažná témata, byť ani jim často nechybí humor. Otázkou je, jak rychle si diváci na takový repertoár zvyknou, tím spíš, že v Jihlavě stále ještě bojují i s postcovidovým odlivem publika; na mnoha reprízách, které jsem navštívil, byl do prořídlého hlediště smutný pohled. Dva první tituly sezony 2022/2023 Klaunova cesta ze Země na Měsíc a Fabian se na repertoáru příliš neohřály a měly derniéru ještě před jejím koncem. Nutno ovšem podotknout, že v Jihlavě bylo stahování inscenací z repertoáru po několika měsících, kdy byly reprízovány pro všechny předplatitelské skupiny, obvyklou praxí i v minulých letech.
Kromě pětice titulů, kterým se věnuje tento článek, uvedlo Horácké divadlo ještě dva menší kusy. V prosinci připravil Zetel na Malé scéně adaptaci dětské knížky Pavla Naumana Pohádky o mašinkách. V lednu vzniklo v divadelním klubu hudební soirée Je naprosto nezbytné..., kde pět herců u piana připomíná život a písně Hany Zagorové. Dílo, které prý vzniklo z uměleckého přetlaku souboru, se trefilo divákům do noty a bývá vždy vyprodané.
vykročení ze škatulky První inscenace sezony představovala na repertoáru regionálních divadel raritu. Jihlavský soubor vykročil z činoherní škatulky a výsledkem se stal kolektivní autorský počin Klaunova cesta ze Země na Měsíc. Klaunskou féerii na námět bývalého uměleckého šéfa Michala Skočovského, jenž je režisérem a zároveň scénografem, ve druhé fázi zkoušení do výsledné podoby dotvořil nastupující umělecký šéf Zetel.
Fantaskní děj se odvíjí v hlavě vysloužilého a nepříliš úspěšného klauna Chica, který se v hotelu na Floridě připravuje na své poslední vystoupení. Bude alespoň závěrečné představení jeho kariéry sukcesem? Jeviště vzdáleně připomíná manéž, obklopují ho ovšem řetězy. Na začátku do manéže vstupuje taneční company, jež představuje klaunovy neurony, které se marně snaží muže probudit a donutit k činorodosti. (Autoři se rozhodli ke spolupráci s externími „specialisty“, akrobaty ze spolku SGYM-Sokol Jihlava a tanečnicemi z jihlavské Nart Dance School, jejichž přednosti se ve vynalézavých choreografiích Anny Korby Vanacké doplňují.) Po nějaké době se neuronům podaří na jeviště dostat a probudit klauna, jehož v trojjediném podání představují domácí herci Jakub Škrdla a František Maňák společně s hostujícím Jiřím Jurášem, kterého tvůrci angažovali pro jeho bohaté zkušenosti s novým cirkusem.
Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde
Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.
Článek bylo možné odemknout do pátku, 1. září 2023.