SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty123 | Sny, dějiny, výzvy (divadelní kritika v Polsku)
Stanisław Godlewski

Sny, dějiny, výzvy (divadelní kritika v Polsku)

Sny jsou krásnější než realita a jen zřídkakdy se splní. To, o čem sníme, vymezuje naše ideály, očekávání a obzory poznání. Může nám to pomoci diagnostikovat problémy a naznačit řešení. Začnu proto právě od snů, abych poukázal na několik problémů a výzev, jimž divadelní kritika v Polsku čelí. Budu se odvolávat i na její dějiny, abych současné jevy představil v pokud možno široké perspektivě. (Více jsem se ke strategiím a dějinám současné polské divadelní kritiky vyjádřil ve své knize: Stanisław Godlewski. Towarzyska broni: Strategie współczesnej polskiej krytyki teatralnej, Warszawa: Liber Pro Arte, 2022.)
Jak tedy vypadá moje vysněná divadelní kritika? Zaprvé je inteligentní a moudrá. Kritici se vyznají v tom, o čem píšou, a umí vstoupit do dialogu s inscenací způsobem, který čtenáři recenze (jímž může být také pracovník inkriminovaného divadla) i divákovi představení obohatí perspektivu. Zadruhé by měla být výrazem individuálních postojů autora, jeho emocí a temperamentu. Kritik by měl mít odvahu říkat názory, které sám pokládá za správné, bez ohledu na módu nebo konjunkturu. Zatřetí by měla být dobrá v literárním smyslu. Používat komunikativní, ale nikoli trivializující jazyk. Začtvrté by kritici měli podporovat umělce v rozvoji, což však neznamená skládat jim komplimenty. Měli by být blízko, ale jen natolik, aby pořád viděli ostře. Last but not least – kritici by měli být také důstojně odměňováni.

profesionalita Požadavky ohledně profesionalizace divadelní kritiky v Polsku zaznívaly nejsilněji krátce před druhou světovou válkou a těsně po ní – je však třeba dodat, že diskuse o stavu a úkolech literární kritiky v Polsku probíhaly po celé dvacáté století. Pokládány byly podobné otázky, objevovaly se podobné odpovědi, na divadelní kritiku se neustále snášely stížnosti – postupně se však měnily kontexty, politická situace, divadlo i samotná kritika (byť pro mnohé byly tyto změny zpočátku nepostřehnutelné).
Nejznámějším textem v dějinách polské divadelní kritiky je stať Konstantyho Puzyny
(Konstanty Puzyna (1929–1989) – pokládaný za jednoho z nejlepších polských divadelních kritiků, esejista, teatrolog a básník, dramaturg několika divadel. Spoluzakladatel měsíčníku Dialog (1956) věnovaného současné dramatice, v němž působil až do své smrti (s přestávkou v letech 1969–1971). Pečlivě sledoval propojení divadla a veřejného života v Polsku, fascinovaly ho nové divadelní formy – v padesátých letech absurdní divadlo a groteska, v sedmdesátých letech hnutí alternativních studentských divadel. V roce 1981 divadelní kritiku opustil, usoudil, že zabývat se divadlem nemá v tehdejší politické situaci valný smysl. Dialog nicméně vedl dál.) Příliš mnoho požadavků (Bardzo dużo postulatów) z roku 1952. Puzyna míní, že recenzenti v Polsku neumí o divadle psát – zaměřují se především na popis děje a inscenaci hodnotí podle nejasných kritérií. Nevnímají ho komplexně se všemi jeho prvky a rozpoznat jejich funkci. Puzyna tedy požaduje, aby se kritici naučili o divadle psát atraktivním způsobem, to znamená popisovat představení tak, aby čtenáři pochopili, jaký význam má nejen děj, ale také scénické prostředky (výprava, herectví atd.).
V sedmdesátých letech, kdy na univerzitách začínaly vznikat první specializace a studijní obory jako divadelní věda, vytvořil Puzyna v měsíčníku Dialog, rubriku Pokusy o záznam (Próby zapisu), kdy dva nebo více kritiků navštívilo opakovaně tutéž inscenaci a každý se pokoušel ji maximálně přesně a pokud možno nestranně popsat. Metody těchto popisů byly rozmanité – jak pokud jde o přesnost, tak používané literární strategie; jejich význam pro dokumentaci divadla a rozvoj divadelní kritiky v Polsku byl každopádně obrovský.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do neděle, 12. března 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

×

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.