SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty122 | Kde končí hra a začíná drama (Ostrov! Burki&com)
Lucia Hayashi

Kde končí hra a začíná drama (Ostrov! Burki&com)

Pustina. Samota. Útočiště. Klec.
Ostrov, zvláště ten, za nímž následuje vykřičník, znamená pro každého něco jiného. Je symbolem naděje i strachu, komplikací i řešení. V dnešní době, kdy je lidstvo testováno mnoha zkouškami ztráty dosavadního komfortu, představuje hrozbu i spásu, lidské hříchy i rozhřešení. Uskupení Burki&com před několika lety umně zalepilo pomyslnou mezeru v žánrové rozmanitosti současné taneční scény. Choreografka Jana Burkiewiczová přinesla na jeviště alternativního umění efektní záblesky show, pozlátka, líbivé dramaturgie a chytlavých trendy scénářů. Zatřásla intelektuální estetikou současného tance v Divočině (2015), překvapila odvahou burcovat společenské vědomí v Medvědovi, který plul na kře (2017), utkala se s humorem i klišé v Největším přání (2018). I když ohlasy kritiků na její tvorbu se různily, (od nadšených vítačů komických show po analytiky nenacházející smysl a hloubku), přivedla do hledišť tanečních divadel nové publikum, pro něž byl tanec často jen okrajovým zájmem. Růžový samuraj pátrající po hrdinech dnešní doby z roku 2020 už vykazuje kompaktnější rukopis a propracovanější skupinové taneční akce, které jsou pro choreografku typické, i když niterné téma o hrdinech zasněných dětských duší s veřejností v době pandemie tolik nezacloumalo. Ostrov!, premiérovaný na podzim 2021, mě ale choreografickou koncepcí velmi příjemně překvapil.
Najednou totiž do trendů českého současného tance zapadl jako ozubené kolečko, které roztočí celé soukolí. Burkiewiczová ať vědomě či nevědomě přizpůsobila svůj jazyk očekávání pražského tanečního publika, zůstala však věrna svému dramaturgickému cítění, jež dostane diváky tam, kam ona sama chce. A tak si zde námět, režie i pohybové zpracování podaly ruce a daly vzniknout kompaktní podívané, profesionálně promyšlené a propracované, jak se na jeden z předních českých tanečních souborů patří. Prostor haly La Fabriky je uzpůsoben do kruhového sezení na různě vyvýšených praktikáblech, takže umožňuje divákům pestrý výběr úhlů pro sledování projekce, která je rázem obklopuje a uvádí na Ostrov. Černobílé kresby Jindřicha Janíčka připomínají evropskou džungli nebo prales a jsou animovány po všech stěnách najednou (Tomáš Luňák, Tomáš Hájek). Po celou dobu tak navozují dojem, že jsme součástí spleti lesního porostu, kterou se prodírá smečka vlků. K přepravě našich myslí na ostrůvek uprostřed potoka nedaleko Nymburka, jenž se stal inspirací pro toto dílo, nám pomáhají návodné meditační instrukce pronášené podmanivými hlasy Zuzany Stavné a Miroslava Krobota. Naléhavost hypnotizérů i konkrétnost scénografie působí svou dokonalou nápodobou spíše humorně, než aby nás opravdu naladila na vážnou kontemplaci nad lidským údělem.

 

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA
ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.