SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty122 | Co zaručuje poutavost (Austerlitzova demontáž v HaDivadle)
Iva Heribanová

Co zaručuje poutavost (Austerlitzova demontáž v HaDivadle)

Anotace na nějaký čas poslední premiéry HaDivadla Po celou dobu představení probíhá představení ne náhodou naznačuje spojitost s dřívějšími divadelními projekty režiséra Jiřího Austerlitze (Výběr nového jména režisér osvětlil v pořadu Českého rozhlasu Vltava Večer na téma: Co s námi dělají zvuky kolem nás? (vysíláno živě 27.10. 2021): Austerlitz je původním příjmením jeho dědečka, komunisty s židovskými kořeny, který se na požadavek KSČ přejmenoval na Adámka. Užívání pseudonymu Austerlitz je tak podle režiséra návratem k autentickému rodovému jménu a zároveň pokusem o veřejné přijetí rodinné historie, která před ním byla v dětství tajena.), v nichž ve spolupráci s Klárou Hutečkovou ohledává principy divácké percepce: skončí to ústa (z experimentální poezie šedesátých let) (DISK, 2016), Oči v sloup (Studio Hrdinů, 2019), 100 nejkrásnějších českých básní (Divadlo Komedie, 2021) nebo Lidé chodí sem a tam / pro klavír a několik interpretů (Alfred ve dvoře, 2021). (poznámka redakce: O inscenaci Lidé chodí sem a tam psala Kateřina Lesch v SADu 6/2021 /Čekání na zvuk/, o 100 nejkrásnějších českých básních Vladimír Mikulka /Opustí-li tě nadhled, zahyneš, SAD 6/2021/, o Oči v sloup Tomáš Procházka /Elegantní nepatřičnost, SAD 2/2020/, o skončí to ústa Kateřina Veselovská /Fascinace jako forma soustředění, SAD 2/2017/). Obdobným způsobem pracoval Austerlitz také s percepcí posluchačskou v rozhlasové Hře na uši (Český rozhlas Vltava, 2018). Zatímco ve většině zmíněných projektů byly tematizovány smyslové vjemy publika a s nimi související skládání významové mozaiky při vnímání díla, v Po celou dobu představení probíhá představení se pozornost obrací k analýze samotného inscenačního tvaru. Ten Austerlitz důsledně demontuje do zdánlivě náhodného dění. Pod ním se ale skrývá důkladně promyšlená struktura, v níž je vše pečlivě orchestrováno. Pro tyto účely režisér do HaDivadla přivedl některé ze svých dřívějších spolupracovníků – vedle Kláry Hutečkové také Anežku Kalivodovou, Ladislava Železného, Pavla Havrdu a Zuzanu Sýkorovou. Že se na výsledném díle s výjimkou herců (Cyril Drozda, Mark Kristián Hochman, Magdalena Straková, Jiří Svoboda, Jiří Miroslav Valůšek a herec-inspicient Miroslav Ukul Kumhala) nikdo jiný z kolektivu divadla nepodílel, je v HaDivadle v posledních letech poměrně neobvyklé. Například dramaturgem inscenací hostujících režisérů většinou bývá někdo z uměleckého vedení divadla, a to alespoň formou částečné spolupráce. Už jen toto ponechání volného pole působnosti předznamenává jevištní tvar, který se záměrně vymyká tomu, co by se dalo nazvat běžným typem inscenace, a to nejen v kontextu HaDivadla.

demontování tvaru Po celou dobu představení probíhá představení se skládá z řady výstupů navzájem oddělených různými akustickými prvky, např. gongem, laděním orchestru, mužským výkřikem nebo psím vytím. Napříč obrazy ale ani v nejmenším nedochází k ucelenému a jasně interpretovatelnému vývoji dění, typickému pro „tradiční“ jevištní tvary. Tvůrcům nejde o zprostředkování konkrétního příběhu nebo tématu, spíše publiku nabízí směs nepředvídatelných situací, které se mohou stát podkladem pro utváření naprosto individuálních diváckých výkladů. Zároveň jejich zdánlivá nahodilost poukazuje na to, že nalezení interpretace je pouze možností, nikoli nutným cílem, že herci a rekvizity nemusí něco znamenat ani reprezentovat.

 

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA
ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.