archiv II. > texty422 > Sázka na naivitu pohádky (SKUTR se rozloučil s Divadlem v Dlouhé kouzelnou flétnou)
Radmila Hrdinová

Sázka na naivitu pohádky (SKUTR se rozloučil s Divadlem v Dlouhé kouzelnou flétnou)

Režisérský tandem Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka známý pod značkou SKUTR se rozloučil s Divadlem v Dlouhé, kde oba tvůrci od sezony 2016/17 působili jako členové uměleckého vedení. Ke svému rozloučení si zvolili Mozartovu Kouzelnou flétnu. Rozhodnutí, jež bylo v médiích komentováno jako překvapivé, má ale svou logiku vyplývající jak z tvorby Trpišovského a Kukučky, tak i Divadla v Dlouhé.
Skutři se už od počátku své kariéry pohybují mezi různými podobami divadla, od činohry přes operu, muzikál, taneční a pohybové divadlo až po nový cirkus, a zkoumají jejich divadelnost v závislosti na výrazových prostředcích. Režii opery se věnují deset let, v roce 2012 byl jejich debutem Mozartův Don Giovanni, a to hned na tvůrcem posvěcené půdě Stavovského divadla.
(poznámka redakce: O inscenaci psala v SADu 6/2012 Eliška Aguirre: Don Giovanni a mozartovské mýty) I když za svou inscenaci od kritické obce sklidili výtky za povrchnost a absenci tragičtější roviny příběhu, naznačili už tehdy, kudy se jejich cesta operou bude ubírat: skrze hravost, výtvarnou obrazivost a domýšlení možných souvislostí příběhu.
V Národním divadle moravskoslezském v Ostravě poté nastudovali Janáčkovy Výlety páně Broučkovy (2014), Mozartovu operu La clemenza di Tito (2016) a Martinů Juliettu aneb Snář (2019), se souborem Jihočeského divadla v Českých Budějovicích Ravelovu operu-balet Dítě a kouzla (2016) a pro Otáčivé hlediště v Českém Krumlově Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky (2016)
(poznámka redakce: O inscenaci psal v SADu 4/2016 Karel Král - Práce nešlechtí! A co láska?), v Aalto-Musiktheater v německém Essenu nastudovali Smetanovu Prodanou nevěstu (2017) a v Národním divadle v Brně Offenbachovy Hoffmannovy povídky (2019). (O Offenbachových povídkách psal v SADu 4/2020 Jozef Červenka (Hľadanie, nachádzanie a nevydarená oslava). Do úplného výčtu aktivit SKUTRu v hudebním divadle patří ještě zmínka o tom, že s orchestrem Berg realizovali pro festival Struny podzimu hudební divadlo Schwarz auf Weiss Heinera Goebbelse (2009; o inscenaci psal v SADu 6/2009 Petr Ferenc v článku Jak SKUTR s Bergem vařili dort) a Honeggerova Krále Davida (2010). A na samém počátku své kariéry ve Studiu Švandova divadla uvedli dvě jednoaktové opery – Adama a Evu Michala Rataje a Rodíme! Miroslava Srnky, 2003.) Již z tohoto výčtu je patrné, že (snad s výjimkou Prodané nevěsty a do jisté míry i Tita) si Skutři volí látky pohádkové, fantaskní a snové, které vyhovují jejich fantazii. Kouzelná flétna do tohoto vymezení docela dobře zapadá.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.