SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty 623 | Tanec tváří v tvář válce (palestinský současný tanec a reminiscence na premiéru Yany Reutové)
Lucie Kocourková

Tanec tváří v tvář válce (palestinský současný tanec a reminiscence na premiéru Yany Reutové)

Choreografie palestinské tanečnice a herečky Samay Wakim, kterou uvedl festival 4+4 dny v pohybu, neplánovaně mrazivě rozechvěla hlediště divadla PONEC. Právě ve chvílích, kdy se pohled diváků i umělců upírá k dalšímu eskalovanému konfliktu a kdy každé veřejné vystoupení má potenciál změnit se už ze své podstaty v politikum. Losing It je však především scénický obraz těla jako archivu, který do sebe pojímá zážitky, reflexy, naučené zvyky propojuje s instinkty nejhlubší touhy přežít. Když do něj jako diváci smíme nahlédnout, spatříme v něm otisk života ne jedné, ale několika generací, pohybový rejstřík zažitý do té míry, že se stává přirozeným. A tak choreografie pozbývá spojení s jedním konkrétním válečným konfliktem, ale stává se zprávou o evoluci.
Je přinejmenším zajímavé sledovat, jak umělci různého regionálního zakotvení odlišným způsobem pojímají své zkušenosti s životem, kterého se dotkla válka, jak se hmatatelně propisují do těla, jeho stavu i reakcí. Nedávno jsme viděli téměř akademický triptych choreografky a tanečnice Yany Reutové Together Alone v divadle PONEC. Zážitky z okupace a války na Ukrajině i z útěku do Prahy, kde našla zázemí jako rezidentka Tance Praha, kompenzuje Reutova ve své tvorbě právě důrazem na to, co v životě zůstává pozitivní. A popisuje to převážně tradiční čistou estetikou pohybového jazyka moderny, která respektuje linii fyzické přirozenosti a krásy zdravého těla. Její rukopis pak autorsky rozvolňují interpreti, kteří se ve druhé a třetí části triptychu stali jejími spolutvůrci (tři čeští tanečníci, respektive hostující performer z Burkiny Faso). V choreografii zdůrazňuje kolektivní sounáležitost, podporu a zapouštění čerstvých kořenů v nové komunitě. Válka v její choreografii tedy nemá konkrétní otisk, kromě pohybového motivu připomínajícího běh, který Reutova rozehrává především pažemi. Je to ale jen střípek, tělesné archivy její, ani mladých ukrajinských tanečnic, které interpretují první část triptychu, neprozrazují, že by měly ve svých neurosvalových drahách již zapsanou kroniku úprku, instinkt boje o přežití, vyrovnávání se s nekonečnou nejistotou, ohrožením a s vědomím konečnosti života.

tělo a jeho zvuk Choreografka Samaa Wakim a její spolupracovnice Samar Haddad King místo technické vytříbenosti v Losing It naopak předkládají bezprostřední fyzický prožitek a jasný, otevřený obraz toho, jak život ve válečné zóně proniká až do DNA a jak se projevuje na úrovni těla a jeho pozměněných instinktů. Zapsáno je i trauma zděděné po předchozích generacích. To se ovšem potenciálně týká každého člověka na této planetě. Dějiny civilizace nejsou ničím jiným než nekonečným koloběhem dobývání a pomsty za ně, v němž se objevují kratší či delší období oddechu, které když v některém regionu překročí epochu několika generací, vytvoří pocit (přiznejme si, že dosti naivní) harmonie a bezpečí. Takový, jaký si užíváme v relativním poklidu ve střední a západní Evropě a v Severní Americe posledních pár desítek let. Iluzorní klid a iluzorní mír uprostřed světa, který nikdy válčit nepřestal a ani se v dohledné době přestat nechystá. Můžeme si dopřát pomalou dynamiku pohybu, naslouchání vnitřnímu hlasu těla, aniž bychom museli být stále ve střehu. Snad jsme trošku vnitřně zlenivěli, na druhou stranu můžeme (konečně) rozpouštět dramata a traumata našich prapředků a trochu si vycídit buněčnou paměť. Proti této naší uvolněnosti však stojí jiný druh fyzična: nepřerušené dědictví neklidu, instinktů přežití, dravčího postřehu, stejně jako násobně rychlejší schopnost přizpůsobení se okamžité změně okolností. To přesně totiž čteme vepsané v těle performerky pocházející z rozervaného blízkovýchodního regionu. Bývá to také znakem fyzického projevu izraelských tanečníků.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do středy, 20. prosince 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.