SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty 523 | Kdo (si) hraje a kdo se dívá? (o hranicích diváctví na festivalu Mateřinka 2023)
Tereza Konývková Frýbertová

Kdo (si) hraje a kdo se dívá? (o hranicích diváctví na festivalu Mateřinka 2023)


Každý druhý rok v červnu zaplaví ulice Liberce stádo slonů. Létajících i stojících. Údiv v tomto případě není třeba – pro Liberec je to běžná záležitost opakující se s železnou pravidelností. Jak podotkla ředitelka festivalu Kateřina Pavlů k půlstoletému výročí Mateřinky: „Jedná se tedy o přehlídku ve vyšším středním věku, ale ve výborné festivalové kondici.“
Dramaturgická rada (Stanislav Doubrava, Michaela Homolová a Vít Peřina) pozvala na festival 4 zahraniční divadla z Dánska, Německa, z Belgie a ze Slovenska a 15 souborů domácích, které představily celkem 23 soutěžních i nesou- těžních inscenací. Program nabízel obecenstvu pozoruhodný vzorek současné divadelní tvorby od tradičních řemeslně bezchybných loutkáren Buchet a loutek či Divadla Alfa, přes batolária různých vizuálních stylů až po pohybové a na situačním humoru založené inscenace Divadla DRAK, německého divadla Florschutz & Dohnert či taneční skupiny Eli a kol.
Festival Mateřinka je výjimečný tím, že se v něm potkávají dva kreativní světy plné fantazie: autentický herní svět dětského obecenstva se střetává s uměleckou tvořivostí dospělých. Jak interakce mezi nimi, respektive mezi jevištěm a hledištěm, funguje? Jaké v divadle pro děti existují hranice diváctví a jak s nimi dospělí tvůrci pracují? Kdy je interakce mezi aktéry a diváky respektující, otevřená či extenzivně egoistická a případně manipulativní? A je právě způsob umělecké komunikace herců a hereček s dětským obecenstvem tím stěžejním obecně platným kritériem určujícím elementární kvalitu dané inscenace? To jsou některé z mnoha otázek, na které po uplynulých mateřinkových dnech můžeme hledat odpověď.

jsem na Návštěvě, nerušte prosím Přesně uprostřed festivalového dění pozvala performativní platforma Terén diváky na tichou Návštěvu do truhlářské dílny Naivního divadla. Uprostřed nevelké místnosti provoněné dřevem a lepidlem stál kulatý nízký stůl s několika židlemi a lavicemi. Na něj navazovala hrubě opracovaná dřevěná deska obdélníkového tvaru se starým elektrickým dvouplotýnkovým vařičem, s nespočtem keramic
kých glazovaných a porcelánových různě velkých mističek a s několikerými skleněnými dózami skrývajícími sušené plody, šípky, modrou skalici či sypké, blíže neidentifikovatelné směsi bílé barvy. Na stole i vedle něj na zemi ledabyle postávalo pět antropomorfních loutek ve lněných a bavlněných hadříkách, s hlavou ve tvaru vejce či jakési neurčité hroudy z keramické hlíny s naznačeným nosem. O podobu loutek a celou výpravu se postarali Robert Smolík a Veronika Vlková, která se ujala role hostitelky, jejíž dílnu nebo možná dům (?) obecenstvo v rámci festivalu navštívilo.
Veronika Vlková, oblečená v bílé zástěře zamazané barvami, během příchodu diváků rozvěšovala po stěnách místnosti obrazce organických tvarů, často připomínající kvetoucí rostliny. Pohybovala se klidně, soustředěně a bez rozptýlení přítomností nově příchozích diváků. Jako by tam ani nebyli. Nohy jí zahřívaly ručně pletené vlněné ponožky – tlumily náraz chodidel o podlahu a nutily performerku našlapovat zlehka a pomalu, jak to v „pleteňácích“ od babičky děláme všichni – nechceme přece uklouznout. Nikam nespěchala, byla doma.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do čtvrtka, 2. listopadu 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.