SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty224 | Adaptace, autenticita, aktualizace (trojí dramaturgický přístup v MDP)
Kateřina Lesch

Adaptace, autenticita, aktualizace (trojí dramaturgický přístup v MDP)

„Lila zmizela. Vymazala se.“ Těmito slovy začíná divadelní adaptace dnes již kultovní románové tetralogie Geniální přítelkyně. Inscenace Mariana Amslera v Městských divadlech pražských vyvolává spíše otázku, jak moc se adaptacemi vymazává podstata a atmosféra původního díla. Zda jsou všechny knižní texty vhodné k jevištnímu zpracování, aniž by přišly o svou hodnotu; případně v čem je jevištní perspektiva obohacující. Čtenářský prožitek je individuální a mnohovrstevnatý, redukovaná verze pro divadlo typicky akcentuje nějakou uchopitelnou rovinu nebo naopak najde novou nečekanou interpretaci.
Autorkou literární předlohy je Elena Ferrante – neznámá umělkyně či pravděpodobně manželský pár, který se pod tímto pseudonymem skrývá. Fenoménu Ferrante a pátrání po autorčině totožnosti byla mimo jiné věnována inscenace Ferrante club ve Studiu Hrdinů (Psala jsem o ní v článku Mezi námi ženami v SADu 4/2020.), která propojovala stěžejní pasáže Geniální přítelkyně s otázkou tvorby a důležitosti identity autora i jeho postav. Zatímco u Hrdinů šlo o scénickou koláž s jasným dramaturgickým záměrem, inscenace MDP podrobně vypráví celý složitý děj všech čtyř románů. Nenabízí ale jasný klíč k jeho interpretaci.
To, že se kniha dočkala adaptace, stejně jako její uvedení na českém jevišti nicméně dává dobrý smysl: Geniální přítelkyně je oblíbená ve světě i mezi tuzemskými čtenáři. Pro diváky, kteří se k četbě ještě nedostali, může být naopak přitažlivá možnost vstřebat obsah čtyř objemných svazků za „pouhé“ čtyři a půl hodiny. Adaptace příběhu dvou neapolských kamarádek není původní, v MDP použili scénář anglo-italské dramatičky April De Angelis. Zatímco tetralogie sama o sobě je spletitá, divadelní verze volí přehlednou lineární formu s retrospektivními vstupy, ve kterých je jako vypravěčka přítomna sama autorka. Ta hovoří o přátelství Lenu a Lily: dvě kamarádky vyrůstají ve špinavé a nepřátelské Neapoli ovládané mafií, procházejí spolu dětstvím, ranou pubertou, prožívají odloučení i opětovná setkávání v dospělosti i v pozdním věku. V knihách je mnoho momentů ilustrujících ambivalenci jejich vztahu a napětí, které je v něm přítomno – a právě tyto detaily činí jejich propletené osudy zajímavými. Divadelní adaptace se ale omezuje spíš na převyprávění děje. Činí tak s vervou a pečlivostí. Žádná peripetie pravděpodobně není vynechána. Musím se přiznat, že jsem všechny čtyři díly románové tetralogie nečetla, v MDP ale jistě měli ambici vyprávět příběh Geniální přítelkyně i nepoučenému divákovi. Ten však může mít potíže pochopit, proč je předloha tak ceněná.
Úctyhodná stopáž inscenace je stejně jako kniha vyplněna vzpomínáním jedné z kamarádek, plašší a méně sebevědomé Lenu. Ta má v životě o trochu větší štěstí na sociální poměry než hubatá a průrazná Lily. Může tedy na rozdíl od přítelkyně rozvíjet své talenty v rámci studií a následné akademické a spisovatelské kariéry. O vlastních intelektuálních kvalitách ale Lenu neustále pochybuje a celoživotně se s Lily srovnává. Dílo je vlastně až do konce kronikou jednostranného poměřování se, nízkého sebevědomí a z toho pramenících frustrací. Hlavní hrdinka (potažmo tedy sama Ferrante) si navíc tyto své charakterové vady uvědomuje, což ji sžírá o to víc. Lenu získá v životě vytouženou prestiž, obdiv, intelektuálního manžela (i když v praktickém životě nepoužitelného) a nakonec se jí podaří udělat i svébytné hrdinské gesto, když v místním plátku uveřejní protimafiánský text – a přesto to nikdy není dost. Břemeno je o to těžší, že vztah obou děvčat je v tomto ohledu asymetrický. Lily, která je okolnostmi soužená objektivně víc, nemá o trápení své kamarádky ani tušení. Ačkoliv se jí v životě dějí zlé věci (někdy v důsledku lehkomyslných osobních rozhodnutí), vždy je překonává se vztyčenou hlavou. Lenu se jí hodí jako důvěrnice, často ale taky jako hromosvod jejích vlastních záští a frustrací. Zároveň ale tohle jednání přehlíží a nikdy se nedozvíme proč – jako by se to dělo jen z úcty k historii vztahu.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU


DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.