SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty 522 | Bouře na Baltu (Shakespearovský festival v Gdaňsku)
Vladimír Mikulka

Bouře na Baltu (Shakespearovský festival v Gdaňsku)

Desetidenní mezinárodní přehlídka shakespearovských inscenací se vyvinula z gdaňských Shakespearovských dnů, které od poloviny devadesátých let připomínaly, že bohaté a kosmopolitní hanzovní město bylo na začátku 17. století místem, kam pravidelně přijížděly na hostování anglické divadelní skupiny – a to i s populárními shakespearovskými tituly. Podařilo se dokonce doložit existenci speciální budovy, tzv. Šermířské školy, kde se tato představení odehrávala (vedle dalších dobových radovánek typu medvědích nebo kohoutích zápasů). Právě na místě, kde Šermířská škola původně stála, se podařilo prosadit stavbu moderního divadla s otevírací střechou a s interiérem inspirovaným alžbětinskou divadelní architekturou. (Otevřeno bylo v roce 2014, autorem je italský architekt Renato Rizzi. ) Dnes je Gdaňské shakespearovské divadlo jednou z dominant města a samozřejmě i logickým centrem festivalu; jednotlivá představení se však zdaleka nekonala pouze zde, hrálo se i v jiných gdaňských divadlech a také v sousedních Sopotech a Gdyni (které s Gdaňskem tvoří tzv. Trojměstí). Gdaňský Shakespearovský festival se letos konal po dvacáté šesté, poprvé však zcela bez jeho zakladatele a hlavního hybatele. Shakespearolog, dramaturg a organizátor Jerzy Limon zemřel v březnu 2021, loňský jubilejní ročník však ještě proběhl na základě jeho plánů a dramaturgie.

ach, ta láska neromantická Na představení Snu noci svatojánské jsme se z Gdaňsku vypravili do sesterské Gdyně, konkrétně do tamního Městského divadla. Inscenace Rafała Szumaskiho se na festivalu představila jako jeden z finalistů soutěže o Zlatého Yoricka (z nichž pak mezinárodní porota vybere vítěze). Opus divadla relativně méně známého, navíc v nastudování tvůrce, který se profiluje spíš jako loutkář, sváděl k předsudečné opatrnosti, gdyňský Sen se však ukázal být nejpříjemnějším překvapením celého festivalu. Častým problémem shakespearovských komedií bývá, že nejsou tak úplně vtipné nebo že se legrace vytváří stylem ber kde ber víceméně „mimo text“ (někdy se to sejde obojí, konkrétní příklady jistě každý zkušenější divák snadno doplní svépomocí). V tomto případě ale tvůrci dokázali přijít s docela konzistentní interpretací, která dala pevný základ řadě nápadů na první pohled dosti rozbíhavých. Pietní inscenace to rozhodně nebyla, nepůsobila však svévolně a dokázala přijít se směsí erotiky, grotesky i temných tónů, která je pro Sen noci svatojánské tak charakteristická.
Jakkoli se v gdyňském Snu všechno točí kolem lásky, nic není jednoduché nebo idylické. (I když do slavné dusně erotické interpretace polského shakespearologa Jana Kotta je ještě docela daleko). Tón udá hned úvodní „rámcová“ scéna, v níž athénský vládce Théseus přivede do společnosti Hippolytu, zajatkyni královny Amazonek. Oba jsou už postarší a usedle vyhlížející lidé v současných neutrálních oděvech, kteří mluví, jako kdyby pronášeli projevy (Hippolyta hovoří anglicky a s dosti absurdní dikcí; do polštiny její řeč tlumočí otráveně vyhlížející překladatelka, z níž se později vyklube Hermie). Když se ale Thésesus pokusí svou nastávající políbit, Amazonka se na něj zuřivě vrhne a přestože má (jak se ukáže) svázané ruce, podaří se mu ji zkrotit až pomocí paralyzéru. Kníže si po tomto extempore napůl znechuceně a napůl unaveně povzdechne, strčí paralyzér do kapsy, bezvládnou ženu odloží na pár židlí a věnuje se státnickým záležitostem. To jest žádosti athénského občana Egea, aby byla jeho dcera Hermie pod trestem smrti donucena vdát se za jím vybraného mladíka Lysandra (místo Demetria, kterého miluje ona sama). Celá scéna je absurdně zábavná, mladá čtveřice připomíná odrostlé puberťáky (aniž by ale došlo na vyslovenou parodii), nechybí temný násilný podtón. Tím spíš, že uprostřed jeviště, i když jen v pozadí hlavní akce, zůstává Hippolyta, která postupně přichází k sobě, tiše sténá a namáhavě se pokouší posadit.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do čtvrtka, 10. listopadu 2022.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA
ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.