SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty 323 | Opustím-li tě, zahyneš (Divadlo Na zábradlí: O Pavlovi)
Vladimír Mikulka

Opustím-li tě, zahyneš (Divadlo Na zábradlí: O Pavlovi)

Deníky filmaře Pavla Juráčka se staly jedním z největších překvapení české kulturní scény devadesátých let. Formálně neuspořádané zápisky fascinovaly nejen tím, co se v nich bylo možné dočíst o samotném autorovi, o jeho okolí a době, ale také svou formou: Juráček psal sebestředně, s bezohlednou otevřeností, ale především s mimořádným literárním talentem. Fascinující (a tohle slovo je možné použít bez jakékoli nadsázky) byla i pramálo povznášející možnost sledovat, jak se poté, co jej normalizační režim profesně zničil, začal postupně rozkládat jako člověk, propadat alkoholu i depresím a jaký rozvrat to znamenalo pro celé jeho okolí. Právě tento proces nesoustavně (ke všem zmíněným velmi surově a nejspíš hodně nespravedlivě) popisují jeho deníky ze sedmdesátých a osmdesátých let, mimo jiné ty, které si psal po odchodu do Mnichova, kde se v letech 1979 až 1983 velmi neúspěšně pokoušel uchytit společně se svou třetí manželkou Daňou Horákovou.
Zdá se být trochu podivné začínat u Juráčka, když inscenace primárně vychází z knihy jeho manželky. Jenže málo platné, Horákové vzpomínky nazvané O Pavlovi (vyšly v roce 2020) jsou dílem do značné míry druhotným, vedeným potřebou ohradit se proti obrazu, který by bylo možné si udělat na základě četby Juráčkových deníků. Ty ji totiž vykreslují, stejně jako předcházející dvě režisérovy manželky, ve značně nelichotivém světle. Rozdíl ve „strategii“ obou autorů je přitom zcela zásadní: Horáková na rozdíl od svého manžela píše až ex post, cílevědomě, racionálně a také poněkud chlubivě – bohužel však s nesrovnatelně menší dávkou literárního nadání. Ale co hůř, její urputná snaha popsat „jak to všechno bylo doopravdy“ nepůsobí zrovna sympaticky. Vzhledem k nadšené reakci části čtenářů to tak asi nemají všichni, ale musím se přiznat, že ve mně četba jejích vzpomínek vyvolávala pocit trapnosti, asi jako když vám někdo zdlouhavě, nezastavitelně a s množstvím nevyžádaných intimních podrobností vypráví historky ze soužití se svým partnerem – ve snaze přesvědčit vás, že hlavním původcem všech problémů byl ten druhý. Moc na tom nezmění, že Horáková pravidelně zmiňuje, jak osudový vztah to byl a jak hluboce navzdory všemu Juráčka milovala. Autorčina občasná ironie nedokáže vyvážit tendenci k rozjitřené a ublížené srdceryvnosti a nepomůže dokonce ani to, že se (na rozdíl od manžela) snaží udržovat zdání jakés takés objektivity. Jinými slovy: že je O Pavlovi dílo soustředěnější a faktograficky věrohodnější než Juráčkovy sebestředné a rozhárané Deníky, se zdá být více než pravděpodobné, s uměleckou přesvědčivostí se to má právě naopak.
Četné výhrady vůči předloze zde připomínám mimo jiné i proto, že se Anna Klimešová s dramaturgem Petrem Erbesem dokázali ve své adaptaci s problematickou předlohou vyrovnat až nečekaně dobře a elegantně.
(Volně přitom navazují na úspěšnou Mikuláškovu inscenaci Zlatá šedesátá /2013/, která na Zábradlí přešla z brněnské Reduty po příchodu současného vedení a na repertoáru se udržela až dodnes. Psal jsem o ní v článku Cosi na úrovni okusování nehtů v SADu 3/2013) Inscenace vypíchne polohu, která je sice obsažena i v knize, zdaleka však ne tak výrazně jako v její v divadelní verzi: ponechává stranou „to okolo“ a veškerou pozornost upíná na krajně nepohodlný vztah nesourodé dvojice uvězněné na ploše šestatřiceti metrů čtverečních nevábného bytu kdesi v Mnichově na přelomu let sedmdesátých a osmdesátých. Poněkud potlačena je tak ústřední linka pamětí, v níž Horáková stále dokola připomíná, že za všechno špatné mohl Juráček a za všechno dobré ona; o to více vynikne, jak byli oba nezvladatelně zmítáni silami odpudivými i přitažlivými.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do pátku, 9. června 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.