SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty123 | Obsah ročníku 2022

Obsah ročníku 2022

ANKETA KRITIKŮ VE VŠECH KATEGORIÍCH… 1/12
AUGUSTOVÁ, Zuzana: V poetické utopii (Pařízkův Zdeněk Adamec na Zábradlí) 1/53
AŽ ZPĚTNĚ SE DOZVÍDÁME, O ČEM NAŠE INSCENACE VLASTNĚ JSOU (rozhovor s Janem Mockem, ptal se Vladimír Mikulka) 3/50
BATOLATA V DIVADLE ZJIŠŤUJÍ, CO LZE ZAČÍT ZKOUMAT (rozhovor s psycholožkou Adélou Závorkovou, ptala se Barbora Etlíková) 6/26
BERGMANNOVÁ, Pavla: Je třeba zabít Karamazova? (Karamazovi u Bezručů) 1/58
Probouzení krajin paměti a svědomí (dva kronikářské opusy Janky Ryšánek Schmiedtové) 4/81
Tak daleko, tak blízko (varšavské divadelní putování) 5/33
BROTKOVÁ, Petronela (Ela): Do hľbky seba samého (Monológy a dialógy Andreja Kalinku a spol.) 2/137
BRYCHTA, Lukáš: viz Není to ustrnulá forma, nutí k neustálé sebereflexi (rozhovor) 3/13
CENY DIVADELNÍ KRITIKY: INSCENACE ATD. ZA ROK 2021 1/11
ČERVENÝ, Jan: viz Každý problém se dá řešit (anketa) 5/6
ČTYŘI HODINY S MISTREM A MARKÉTKOU (anketa redaktorů Světa a divadla, odpovídají Ester Žantovská, Vladimír Mikulka, Jakub Škorpil, Barbora Etlíková a Barbora Sedláková) 6/47
DANADOVÁ, Mária: viz Mezi vlákny nejhlubší senzitivity (rozhovor) 6/13
DIVADLO NENÍ VÝLUČNÝ SEKTOR LIDSKÉ ČINNOSTI (rozhovor s Veronikou Drábkovou, ptala se Barbora Etlíková) 2/17
DOŠLOVÁ, Tereza: Tradice hereckého divadla (podzimní premiéry v Činoherním klubu) 2/63
DRÁBKOVÁ, Veronika: viz Divadlo není výlučný sektor lidské činnosti (rozhovor) 2/17
DRNKOVÁ, Pavlína: Obrat k objektu 3/153
DUBSKÝ, Lukáš: Expanze z Německa (čtyřikrát /+1/ Jaroslav Rudiš) 4/55
Od Shakespeara k Mojžíšovi (tři londýnské muzikály po znovuotevření divadel) 2/93
Zvířata utopená ve slovech (Orwellova alegorie v Athénách) 1/72
DUCHEK, Jan: viz Hronov nás nabil do děla a vystřelil do kosmu (rozhovor) 5/13
EPÎNGEAC, Alina: Trpělivě naplňovat své poslání (Catinca Drăgănescu – režisérka, která ví, co chce) /přeložil Vladimír Mikulka/ 6/101
ETLÍKOVÁ, Barbora: Batolata v divadle zjišťují, co lze začít zkoumat
(rozhovor s psycholožkou Adélou Závorkovou) 6/26
Čtyři hodiny s Mistrem a Markétkou (anketa) 6/47
Divadlo není výlučný sektor lidské činnosti (rozhovor s Veronikou Drábkovou) 2/17
Mezi vlákny nejhlubší senzitivity (rozhovor s Máriou Danadovou a Monikou Kováčovou) 6/13
Na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal (Discoland v Divadle Na zábradlí) 4/87
Ne všichni „nemusejí vydržet“ (rozhovor s Josefem Hermanem) 2/15
Není to ustrnulá forma, nutí k neustálé sebereflexi (rozhovor s Lukášem Brychtou) 3/13
O rodině s rudým kostlivcem (Konec rudého člověka v Divadle v Dlouhé) 3/73

Pomalé dynamity bourají mikrosvěty (o třech inscenacích Divadla Ungelt) 1/45
Práce na dobrém klimatu (co všechno spustila iniciativa Ne!musíš to vydržet) 2/5
Sudetské výlety za mentální hranice (Fuga 89 a Zóna kontaktu dua VerRich) 2/77
V generačním řezu (rozhovor Veroniky Štefanové) 1/4
Vyrůstání, hraní si, dospívání (Odivo nejen z festivalu Dotyky a spojenia) 6/5
FAER, Varvara: viz Rusko spadlo na úplné dno, aby zapomnělo (rozhovor) 3/65
FOLVARČNÝ, Jakub: Řekni: Kukjelnyj těatr 3/137

GRENDA, Agata: viz Jsme limitováni Shakespearem (rozhovor) 5/56
GRIMM, Richard – SEDLÁKOVÁ, Barbora: inmuzikál epických rozměrů (Dinopera v Alfredu ve dvoře) 2/72
HAYASHI, Lucia: Kde končí hra a začíná drama? (Ostrov! Burki&com) 1/100
HERIBANOVÁ, Iva: Co zaručuje poutavost? (Austerlitzova demontáž v HaDivadle) 1/95
HERMAN, Josef: viz Ne všichni „nemusejí vydržet“ (rozhovor) 2/15
HRDINOVÁ, Radmila: Fenomén Jiráskův Hronov po dvaadevadesáté 5/17
Sázka na naivitu pohádky (SKUTR se rozloučil s Divadlem v Dlouhé Kouzelnou flétnou) 4/75
HRONOV NÁS NABIL DO DĚLA A VYSTŘELIL DO KOSMU (rozhovor s Janem Duchkem, principálem kočovného divadla Ad Hoc, ptali se Jan a Jitka Šotkovští) 5/13
JANOUŠEK, Pavel: Zdianiškováno (k proměnám poetiky dramatických textů Tomáše Dianišky) 4/42
JIŘÍK, Jan: O mužích a jejich touhách (dvě premiéry v Teatru Powszechném) 5/40
JSME LIMITOVÁNI SHAKESPEAREM (
rozhovor s Agatou Grenda, ředitelkou gdaňského Shakespearovského divadelního festivalu, ptal se a přeložil Vladimír Mikulka) 5/56
KAZAČKOV, Jevgenij: viz Nově uchopit ruskojazyčný kulturní prostor (rozhovor) 6/23
KAŽDÝ PROBLÉM SE DÁ ŘEŠIT? (anketa o směřování Jiráskova Hronova, na otázky Jitky Šotkovské odpovídají Michal Zahálka, Eva Suková, Alena Zemančíková, Jan Červený, Štěpán Kňákal, Tereza Sochová a Pavel Skála) 5/6
KŇÁKAL, Štěpán: viz Každý problém se dá řešit (anketa) 5/6
KOVÁČOVÁ, Monika: viz Mezi vlákny nejhlubší senzitivity (rozhovor) 6/13
KRÁL, Karel: Na památku potměšilého věštce (Hubert Krejčí: 11.11.1944 – 10.3.2022) 2/152
KRAPIVINA, Marina: Krvavá chuť Sladkého na pamäť 3/70
KRČÁLOVÁ, Tereza: Nově uchopit ruskojazyčný kulturní prostor (rozhovor s Jevgenijem Kazačkovem) 6/23
Principy nového divadla vytváří dramatik (rozhovor s Iwanem Aleksandrowiczem Wyrypajewem) 5/24
Rusko spadlo na úplné dno, aby zapomnělo (rozhovor s Varvarou Faer) 3/65
LEŠKA, Rudo: Ženské príbehy (Káťa Kabanová a Aida na Salzburských slavnostných hrách) 6/75
LIPOVECKIJ, Mark: Performance násilia a rašizmus /přeložila Romana Štorková Maliti/ 4/30
LJUBKOVÁ, Marta: viz Odejít dřív, než dopadne únava (rozhovor) 4/8
LOLLOK, Marek: Čeští klasici dnes (Čapek a Havel v ND Brno) 4/69
MEZI VLÁKNY NEJHLUBŠÍ SENZITIVITY (rozhovor s Máriou Danadovou a Monikou Kováčovou, ptala se Barbora Etlíková) 6/13
MIKULKA, Vladimír: Až zpětně se dozvídáme, o čem naše inscenace vlastně jsou (rozhovor s Janem Mockem) 3/50
Bez jednoduchých odpovědí (showcase Jana Mocka) 3/38
Bouře na Baltu (Shakespearovský festival v Gdaňsku) 5/45
Čtyři hodiny s Mistrem a Markétkou (anketa) 6/47

Dvě podzimní zklamání (Mistr… v Dlouhé, Encyklopedie… pod Palmovkou) 1/63
Jsme limitováni Shakespearem (rozhovor s Agatou Grenda) 5/56
Jsme oba dva tak stejný (Pravdu má každý svou /?/ v Alfě) 1/108
Macbeth a Richard, naši současníci (Macbeth v Činoherním klubu, Richard III. v Dejvicích) 3/91
Mezi výzkumem a prací (devátý ročník festivalu Cirkopolis) 2/84
Od Guillerma po Pedena (Letní Letná 2022) 6/82
Odejít dřív než dopadne únava (rozhovor s bývalou šéfdramaturgyní Činohry Národního divadla Martou Ljubkovou) 4/8
Smutné konce (Štěpán Pechar jako Muž z Malty a Burgán Handa Gote) 3/103
V generačním řezu (rozhovor Veroniky Štefanové) 1/4
Ze severních krajů (Činoherní studio Ústí nad Labem v sezoně 2021/22) 5/88
Ztratit se ve spleti závěsů (Musí se žít spolku Pomezí) 6/56
MIKULOVÁ, Iva: Kde začínají a končí hranice Divadelního světa Brno? 4/106
Možnosti divadelního uchopení regionální historie (zamyšlení s příklady z Valašska) 6/36
MOCEK, Jan: viz Až zpětně se dozvídáme, o čem naše inscenace vlastně jsou (rozhovor) 3/50
MOJŽIŠOVÁ, Michaela: Reminiscenia z väzenskej cely (Jánáčkova Jenůfa v Theater an der Wien) 3/115
MOLNÁR, Jakub: Tri osobné zastavenia nad diváckou „emancipáciou“ (paradoxy inscenácií s prvkami imerzného divadla) 3/4
NE VŠICHNI „NEMUSEJÍ VYDRŽET“ (rozhovor s Josefem Hermanem, ptala se Barbora Etlíková) 2/15
NENÍ TO USTRNULÁ FORMA, NUTÍ K NEUSTÁLÉ SEBEREFLEXI (s Lukášem Brychtou o smyslu imerzivního divadla, ptala se Barbora Etlíková) 3/13
NOVĚ UCHOPIT RUSKOJAZYČNÝ KULTURNÍ PROSTOR (rozhovor s Jevgenijem Kazačkovem, ptala se a přeložila Tereza Krčálová) 6/32
ODEJÍT DŘÍV, NEŽ DOPADNE ÚNAVA (rozhovor s bývalou šéfdrama- turgyní Činohry Národního divadla Martou Ljubkovou; ptal se Vladimír Mikulka) 4/8
PRINCIPY NOVÉHO DIVADLA VYTVÁŘÍ DRAMATIK (rozhovor s Iwanem Aleksandrowiczem Wyrypajewem, ptala se a přeložila Tereza Krčálová) 5/24
RAITEROVÁ, Eliška: City, Walk With Me (několik poznámek ke třem pražským audioprocházkám) 3/22

RESLOVÁ, Marie: Já už fakt vůbec nevim, kdo jsem (Should I stay or should I Go souboru 11:55) 1/76
RUBEŠ, Josef: Rozdrcení a vymačkaní (Édouard Louis v pražských divadlech) 2/29
RUSKO SPADLO NA ÚPLNÉ DNO, ABY ZAPOMNĚLO (rozhovor s Varvarou Faer, ptala se a přeložila Tereza Krčálová) 3/65
S.d.Ch.: Mainstreamová nevěstka (aneb Cesta režisérky A.N. z pasti na medvěda) 5/153
SEDLÁKOVÁ, Barbora – GRIMM, Richard: Dinmuzikál epických rozměrů (Dinopera v Alfredu ve dvoře) 2/72
SEDLÁKOVÁ, Barbora: „My dva půjdeme společně“ (Svetlonos v Kutné Hoře) 6/21
Ať se vám to líbí, nebo ne (Hedwig a její Angry Inch v Malostranské besedě) 2/35
Bypass v Záhřebské ulici (Staré a nové podoby Divadla D21) 5/118
Čtyři hodiny s Mistrem a Markétkou (anketa) 6/47
Hypertextově odkazovat v bílém (Už není třeba dělat vůbec nic v Divadle v Dlouhé) 6/160
Muzeum snů a cirkus rafinované brutality (třikrát Divadlo Husa na provázku) 3/80

Připrav se, hrajem! (Lunetic v NoDu, Love Songy ve Venuši) 1/81
Rozběhnutá štafeta dějin (Úplně celá česká historie na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově) 5/112
SCHNELLE, Barbora: Jaké texty pro jaké divadlo? (současné německé divadelní hry a adaptace) 6/112
SKÁLA, Pavel: viz Každý problém se dá řešit (anketa) 5/6
SKARYNKA, Natalia: Kniha-performance (Dáša Čiripová: Experiment Debris Company) 2/145
SMREKOVÁ, Marika: Čo je ekologické umenie a aký je jeho sociálný aspekt (iné perspektívy) 4/147
Participatívne divadlo ako nástroj inklúzie v spoločnosti (iné perspektívy) 3/32
Tolerancia toxickej produktivity vo vedení kultúry (iné prespektívy) 2/21
SOCHOVÁ, Tereza: viz Každý problém se dá řešit (anketa) 5/6
STEHLÍKOVÁ, Karolína: Antigona čí a pro koho? (Dvě brněnské Antigony) 5/105
SUKOVÁ, Eva: viz Každý problém se dá řešit (anketa) 5/6
ŠKORPIL, Jakub: A se mnou zmizel… (závěr tetralogie Sibylle Berg) 2/69
Čtyři hodiny s Mistrem a Markétkou (anketa) 6/47
Klauni a šašci (Marthaler a Bodó v Plzni) 6/70
Poslední kapky (sezona 2021/2022 v Činohře Národního divadla) 4/15
Problém zobrazivosti (Ivaškevičiusovi Spáči pod Palmovkou) 6/107
Taková ztráta (nové) krve (Daniela Špinar opouští Národní divadlo) 4/4
V generačním řezu (rozhovor) 1/4
ŠOTKOVSKÁ, Jitka: Hronov nás nabil do děla a vystřelil do kosmu (rozhovor s Janem Duchkem) 5/13
Nové formy na West Endu? (Racek v Londýně) 5/71
Třikrát bez nosu (Cyrano v Londýně, Praze a Brně) 2/99
ŠOTKOVSKÝ, Jan: Hronov nás nabil do děla a vystřelil do kosmu (rozhovor s Janem Duchkem) 5/13
Jiráskův Hronov – nejistá stabilita 5/4
Obři přicházejí (dvě současné anglické hry v londýnském létě 2022) 5/61
ŠTEFANOVÁ, Veronika: V generačním řezu (rozhovor V.Štefanové s Barborou Etlíkovou, Vladimírem Mikulkou a Jakubem Škorpilem) 1/4
ŠTORKOVÁ MALITI, Romana: Traumy, ktoré sa (ne)dajú vyjadriť slovami 2/47

ŠVECOVÁ, Veronika: Kam se poděly dušičky? (Festival Nekropolis 2021) 1/112
Kouzlo poloprofesionálů (Mafia Remaster) 1/104
TIMČÍKOVÁ, Zuzana: Festivalové krehkosti (Divadelná Nitra 2022) 6/60
Hlasy mladej generácie (centralizovaná a nedramatická Nová dráma) 4/95
TUKONIĆ, Anja: Bratři Frljićovi (adaptace Bratrů Karamazových v Záhřebu) /přeložil Vladimír Mikulka/ 5/160
TURZÍKOVÁ, Tereza Teerink: Nahota jako politické gesto (o performancích na Festivalu nahých forem) 6/94
ULMANOVÁ, Martina: Vítězství kolektivů (sezona 2021/2022 v Činohře Slovenského národného divadla) 5/78
V GENERAČNÍM ŘEZU (rozhovor Veroniky Štefanové s Barborou Etlíkovou, Vladimírem Mikulkou a Jakubem Škorpilem) 1/4
WYRYPAJEW, Iwan Aleksandrowicz: viz Principy nového divadla vytváří dramatik (rozhovor) 5/24
ZAHÁLKA, Michal: viz Každý problém se dá řešit (anketa) 5/6
ZÁVORKOVÁ, Adéla: viz Batolata v divadle zjišťují, co lze začít zkoumat (rozhovor) 6/26
ZDEŇKOVÁ, Marie: Čekání na slunce (JEDL: OPERA IBSEN/Přízraky) 3/109
Voda – Oheň – Krev (nad novým filmem Miroslava Bambuška) 3/149
ZEMANČÍKOVÁ, Alena: viz Každý problém se dá řešit (anketa) 5/6
ŽANTOVSKÁ, Ester: Čtyři hodiny s Mistrem a Markétkou (anketa) 6/47
Dejte mi už všichni svatý pokoj (Antigona teenage style – Divadlo Drak a MDP) 5/101
Konec jednoho holčičího snu (Baletky v Akropoli) 3/99

Muž vlastní penis, vagina ženu, děloha hamletku (dvě činoherní produkce Spitfire Company) 1/87
Nebe plné znásilněných hvězd (Ruka je osamělý lovec v Rubínu) 2/40
Všechno, co jste si nepřáli vidět (Kim Noble a Ukolébavka pro mrchožrouty v Arše) 6/88

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do neděle, 12. března 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.