SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | ceny | (Konec) Ceny Alfréda Radoka | vybrané komentáře ke zrušení Ceny Alfréda Radoka | Radok Restart
Marie Reslová

Radok Restart

Dovolte mi, jako "spoluúčastnici" vzniku Cen Alfréda Radoka a nějakou dobu i tajemnici Nadačního fondu A.R., několik poznámek do diskuse.

1. Ani po půl roce mě nepřestává udivovat iracionalita a nezodpovědnost, s jakou správní rada NF CAR rozhodla o zrušení prvních polistopadových divadelních ocenění s více než dvacetiletou a tradicí a všeobecným respektem. Zachovala se hloupě a zcela proti smyslu odkazu Alfréda Radoka, o který má dbát. Způsob, jakým své rozhodnutí oznámila, a neschopnost ho vysvětlit má v kontextu oslav sta let od Radokova narození charakter trapné gogolovské grotesky.

2.  CAR byla z mého pohledu a novinářské zkušenosti dobrá a fungující značka. Vážnost jí kromě Radokova jména dodávali také ocenění tvůrci a jejich práce. A tady je jeden moment, který mě znejisťuje: proč se nikdo z těch, kteří ocenění hrdě uvádějí ve svých životopisech, neohradil a veřejně se nezeptal správní rady na důvod jejího rozhodnutí. Nevím, co to přesně znamená, ale mám pocit, že by bylo dobré tuhle věc nepřehlédnout. 

3. Značka CAR přestala existovat a nelze, než to přijmout jako fakt. Světu a divadlu, potažmo české divadelní kritice, která o udělení cen rozhodovala, ovšem zůstalo to nejdůležitější - s nadsázkou řečeno - "patent": průhledný a demokratický postup, kterým se o ní hlasovalo. Kritická anketa SADu byla každý rok svébytnou bilancí českého divadla a spoluvytvářela jeho paměť . O smyslu jejího pokračování v tradiční podobě nepochybuji. 
 
4. Tuto nepřetržitou kontinuitu je třeba zdůrazňovat, o ní opírat pokračování cen, ať už je nakonec pojmenujeme jakkoliv. Koneckonců, jejich jméno se v čase stejně proměňovalo. Líbí se mi nápad použít s odkazem  na Thálie ženský tvar Radokova jména a udělovat Alfrédu. Stejně dobře to může být prostě Cena divadelní kritiky, což nakonec vystihuje přesně její podstatu.
 
5. Ještě praktická poznámka. Když se ohlídnu do minulosti - vidím, že problém s nevypočitatelným partnerstvím agentury Aura-pont a Nadace či Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka, který postupně ovládla, tu byl od počátku. Ceny za těch dvacet let prošly několika krizemi, kdy se jejich budoucnost jevila jako velmi nejistá. Beru současnou situaci i optimisticky jako příležitost k "restartu" cen české divadelní kritiky, a to bez zátěže peripetiemi bývalé spolupráce.

Marie Reslová

ZPĚT

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.