Natallia Skarynka
Na podzim roku 2021 vyšla v Bratislavě monografie mapující tvůrčí cesty slovenské divadelní skupiny Debris company, jejíž kořeny sahají až ke zlomovému datu 1989. Četba zanechává dojem, jaký bychom mohli získat také po vyslyšení něčí dlouhé a přínosné zpovědi. S tím rozdílem, že tentokrát se důvěrný rozhovor netýkal něčího osobního příběhu, nýbrž tvůrčí činnosti jednoho uměleckého uskupení. Čtenářům zvyklým na akademický jazyk divadelních monografií doporučuji, aby od svých očekávání na chvíli upustili; v tomto díle jde o něco jiného. Je to vidět již na první pohled: text je graficky rozvržený velice nestandardním, dalo by se říct, že poetickým způsobem, a hned vedle slovenské pasáže čtenář nalezne také anglický překlad.
Kniha se věnuje především vzniku a více než třicetiletému fungování bratislavské divadelní skupiny Debris company (původně Hubris company). Zastavuje se u podstatných momentů její činnosti a podrobně rozebírá jednotlivá díla. Velkou výhodou je schopnost zprostředkovat pohled zevnitř: autorka Dáša Čiripová se podílela na několika pohybových inscenacích jako dramaturgyně, například Clear (2014), Trilogy (2017-2019) či Glitch (2019).