archiv II. > texty422 > Taková ztráta (nové) krve (Daniela Špinar opuští Národní divadlo)
Jakub Škorpil

Taková ztráta (nové) krve (Daniela Špinar opuští Národní divadlo)

Na konci srpna 2021 ohlásila Daniela Špinar (Přestože tento text zasahuje ještě do období, kdy se Daniela Špinar identifikovala jako muž, respektuji její rozhodnutí stát se ženou - oznámené veřejně na podzim 2021 - a používám výhradně ženský rod.), že nadcházející sezona bude její poslední ve funkci umělecké ředitelky Činohry Národního divadla. Typicky pro ni se tak stalo nejprve (26.8.2021) tímto statusem na režisérčině facebookovém profilu: „Milí přátelé, rozhodl jsem se odejít z funkce uměleckého šéfa ND. Zůstanu ještě tento rok, abych dodělal naplánovanou sezónu a předal agendu mému nástupci. Těm, kteří sledovali kauzu #nemusistovydrzet na DAMU, asi nemusím nic vysvětlovat. Pro ty, kteří chtějí vědět víc, vytvořím video, kde nastíním, kde jsou «zakopané mrtvoly» a popovídáme si trochu o divadelní mafii, ke které jsem nikdy nepatřil a patřit nebudu – protože mám svědomí… Ale už jen přihlížet tomu všemu bylo dost nesnesitelný. Ačkoli vím, že se nic příliš nezmění a JB zřejmě bude ve svých nakumulovaných funkcích pokračovat, věřte, že už teď se cítím líp a rozhodně to stálo za to! Díky všem, kdo nám na naší cestě v ND drželi palce – moc vás teda nebylo, ale to už je tak nějak zakořeněno v naší společnosti. Přeju hlavně studentům na DAMU, aby se tamní klima výrazně změnilo, má to cenu!“
Rozhodnutí zaskočilo dokonce i některé členy souboru.
(V diskusi pod facebookovým oznámením tak zareagoval například Filip Kaňkovský. „Měl ses to dozvědět jinde a jinak, kdyby média nebyla tak rychlá.“ odpověděla mu šéfdramaturgyně Marta Ljubková.) Svědčí to o hektičnosti a vypjatosti oné doby. Rozhodnutí Daniely Špinar bylo, jak ostatně sama naznačuje, důsledkem pohybu, který – zdálo se v té době – nastal v českém divadle po rozruchu vyvolaném performancí Ne!musíš to vydržet. Režisérka na ni od počátku velmi emotivně a aktivně reagovala. Nepochybuji o tom, že v jejím profesním i osobním životě sehrála zásadní přelomovou roli. Mám ale pocit, že si celou kauzu tak trochu „ukradla“ a do značné míry ji redukovala na spor s ředitelem Národního divadla a šéfem katedry činoherního divadla DAMU Janem Burianem. Čímž celé iniciativě prokázala příslovečnou medvědí službu, když na sebe strhla neúměrně mnoho pozornosti a odvrátila ji tím od principiálních etických a provozních problémů uměleckého školství.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.