Na letošní přehlídce se představilo celkem dvanáct inscenací – osm zahraničních a čtyři tuzemské. Našli se mezi nimi i skuteční velikáni německojazyčné divadelní oblasti jako například režiséři Thomas Ostermeier, který přijel se svou slavnou adaptací knižního bestselleru Édouarda Louise Dějiny násilí z divadla Schaubühne am Lehniner Platz (poznámka redakce: Inscenaci byl věnován osmnáctý díl redakčního podcastu Záhledy), či Michael Thalheimer a jeho inscenace kontroverzní hry Venku přede dveřmi od německého expresionisty Wolfganga Borcherta. Můj článek se možná trochu nečekaně zaměří na tři úplně jiné inscenace, z nichž první dvě byly připraveny v podstatě profesními nováčky, o kterých se řada čtenářů doposud nemusela vůbec doslechnout. Zároveň představují poměrně koherentní trio teatrologických problémů soudobé divadelní postmoderny.
hlas opomenutých Festivalový autobus přepravuje každoročně diváky na inscenaci, již nebylo z provozních důvodů možné dovézt do Prahy. Tentokrát se vypravil do vídeňského Volkstheateru na hostování obskurní scénické show Ophelia’s Got Talent, kterou původně pro berlínské divadlo Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz připravila Florentina Holzinger. Mladá režisérka rakouského původu tvořící svá díla převážně na pomezí tance a performance art totiž aktuálně objíždí Evropu se svým největším divadelním projektem vůbec. (Na domácí scéně v německém hlavním městě ho však v průběhu podzimu nebylo možné zhlédnout ve víkendovém termínu, a bylo tak nutné navštívit jedno z jeho zahraničních uvedení.) Velkovýpravný spektákl v koprodukci celkem osmi institucí ze tří německy mluvících zemí (Na inscenaci se finančně podílely taktéž Productiehuis Theater Rotterdam, Tanzquartier Wien, Arsenic Lausanne, asphalt Festival, Gesneralle Zürich, Kampnagel Internationales festival a DE SPIEGEL.) o minutáži sto padesáti pěti minut budí od svého prvního uvedení kontroverzní divácké reakce a zájem médií, což jistě přispělo i k jeho pozvání na Berliner Theatertreffen 2023. (poznámka redakce: Právě z tohoto uvedení referovala o inscenaci v SADu 4/2023 již Barbora Schnelle Orgiastický rauš i formalistní eskapády. Florentině Holzinger se v tomto čísle věnuje též Eliška Raiterová.)
Jako hlavní rámec inscenace využívá zejména, jak již název napovídá, výchozí situace televizních talentových soutěží. Večer začíná excentrickým příchodem moderátora/ky v podobě androgynního piráta. Jeho představitelka má sice plnovous a prostřednictvím hlasové stylizace, gestiky i celkového držení těla vykazuje značně mužské chování, avšak po celou dobu se pohybuje (nejen) po jevišti bez kalhot či spodního prádla, tudíž se v každém okamžiku dávají divácké pozornosti na odiv i její ženské pohlavní orgány. Takto zásadní rozkol, předznamenaný již na samém počátku, bude příznačný pro celé toto opulentní jevištní dílo – jak v rovině vizuální reprezentace při práci s obraznou metaforičností, tak na všech ostatních úrovních koncepčního uvažování. Pirát/ka uvítá obecenstvo a následně se uřvaně teatrálním způsobem pokouší slézt z prvního balkonu do parteru, zatímco své neoholené přirození otírá o pozlacené štuky divadelního interiéru a činí to důkladně tak, aby divákům sedícím poblíž zajistila co nejlepší výhled mezi široce rozkročené nohy. Po moderátorském entrée přijde řada na slavnostní příchod poroty.
Do tří křesel na levé straně forbíny, neodmyslitelně vybavených proslulými červenými „bzučáky”, usedají donaha svlečené dámy. Dvěma z nich je daleko přes čtyřicet, třetí je o něco mladší, trpí dwarfismem a při chůzi si musí pomáhat malinkým chodítkem. V prvních pětačtyřiceti minutách sledujeme přehlídku talentů. Na scéně se objevuje jedna soutěžící za druhou a pomalu začíná být definitivně jasné, že aktéry dnešního večera budou výhradně ženy. Ty předvádějí své kuriózní schopnosti všeho druhu, od trapných pěvecko-tanečních výstupů, přes hltání mečů a ohně, artistních čísel na laně, až po aktivity přímo ohrožující zdraví či život – za všechny uveďme třeba probodávání kůže či gastroskopii (zavádění střevní sondy přes ústní otvor).
Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde
Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.