SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty 323 | Enkláva /ne/možného (zápisky z masterclass v Odin Teatret)
Róbert Štefančík

Enkláva /ne/možného (zápisky z masterclass v Odin Teatret)

Být znamená klást odpor. Být živ, tudíž být přítomen – a vice versa – vyžaduje konflikt. Jestvuji tady a teď, tedy jsem doopravdy. A když říkám jsem doopravdy, myslím tím: přijímám rozpor a začínám svádět boj. Setrvávám ve stavu permanentního sebezapření.
Touha vydat se po studiu klasického herectví po stopách antropologického divadla byla nutkavě intuitivní. Několikero prvních setkání s tímto třetím druhem prozářilo v průběhu času nade vší pochybnost to, co na počátku vystupovalo jako matné a těžko formulovatelné. Na pozadí sžíravého zájmu o kuriozitu, o cosi originálního, od pohledu možná trochu elitářského, vykrystalizoval koherentní vztah jako odraz skutečných vnitřních potřeb a osobnostního uzpůsobení. Moje rozhodnutí podstoupit řadu mistrovských lekcí fyzického divadla členů Odin Teatret o pár let později se už tudíž ukázalo jako naprosto nevyhnutelné. Výsledek? Jsem pouze na začátku, avšak i nevelká zkušenost, nebo dalo by se říct ukázka, může být intenzivní, směrodatná – zkrátka a jasně, jistým způsobem fatální. A že tato skutečně byla. Na následujících řádcích se tak pokusím stručně načrtnout, proč se pro mě a mnohé další stala tak signifikantním ukazatelem na ciferníku čím dále tím víc relativizovaných (nejen) uměleckých hodnot.
První z celé řady klíčových determinantů po- doby divadelně-antropologického hnutí jsou dle mého úsudku bezpochyby pracovní etikapracovní podmínky. Každý, kdo někdy podnikl cestu do Odin Teatret nebo jedné z dalších dnes už o něco početnějších divadelních laboratoří, zjistil, jak konstitutivní je pro jejich práci izolovanost. Geografické umístnění Odin Teatret do vnitrozemí severní (převážně rurální) části pevninského Dánska zvaného Jutland se bezprostředně promítá do všeho, co tato divadelní komunita znamená a co v ní můžete zažít. (Jde o oblast dánskými občany svorně označovanou jako nejnudnější část jejich země, ne-li celé Evropy.)
Specifický provoz je s Odin Teatret spjat od dob vzniku a prvotního uměleckého profilování, které se odehrálo v roce 1964 v Norském Oslu a vepsal se mu takříkajíc „do DNA”. Tyto (i architektonicky) netypické podmínky se do jeho přístupu k tvorbě neotiskly postupem času, ony jsou v této souvislosti de facto určující. V Oslu zkoušel Barba se svými herci v nevyužívaných podzemních prostorech městské technické infrastruktury (jejichž součástí byla například i kanalizace). Představení se odehrávala v místním kulturním středisku v rámci pronajímání volných večerů veřejnosti. V roce 1966 se uskupení z důvodu neudržitelné provozní a ekonomické situace, ale zejména kvůli odporu a nepřejícímu postoji vedení města, přestěhovalo do malého, kulturně tehdy doslova mrtvého městečka Holstebro, se kterým posléze velmi pevně srostlo. Zde sídlilo až do ledna letošního roku, kdy se Eugenio Barba rozhodl vydělit své legendární divadlo z pod hlavičky instituce Nordiskteaterlaboratium, která vznikla v průběhu uplynulých šesti desetiletí na bedrech samotného Odinu. Nyní pro něj hledá (někomu by se mohlo zdát, že v šestaosmdesáti letech už tak trochu na sklonku života) z různých důvodů nové útočiště, a to opět po vlastní ose bez větší institucionální záštity.
Padesátitisícové Holstebro, kde se tehdy Odin Teatret usídlilo na pozemku zrušené farmy, je vzdálené celé hodiny jízdy od nejbližších evropských metropolí (rovné 4 hodiny z Kodaně a 6,5 hodiny ze sousedního severoněmeckého Hamburku) a po většinu roku je zmítáno přeháňkami a mlhou, za dlouhých zim pak vydatným sněhem. Život zde člověka jen málokdy povolá opustit svou bublinu – může se plně koncentrovat na práci, kterou si uloží.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do pátku, 9. června 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.