SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty123 | Nenápadné retro na pozadí smrti (Národní divadlo:Rej)
Marie Zdeňková

Nenápadné retro na pozadí smrti (Národní divadlo:Rej)

Motto – Hrabě: Možná jsem dokonce dostal smrtelný zásah a nevšiml si toho.

slova v prostoru Francouzský režisér Arthur Nauzyciel si vybral k hostování v pražském Národním divadle Rej, v době svého vzniku i uvedení (1897, premiéra 1920) skandální hru rakouského dramatika, novelisty a lékaře Arthura Schnitzlera. Volba tohoto titulu padla v době covidového lockdownu a umožnila rozvinout téma nákazy. V rozhovoru s režisérem (otištěném v programu) se můžeme seznámit s dalšími motivy a tématy, jaké tvůrci do inscenace hodlali vložit. Je to zajímavé vědět, ale pro vnímání a chápání díla je pochopitelně podstatný výsledný tvar, představený na jevišti. Pokud ovšem chceme, dozvíme se mimo jiné, že se děj přesunul z Vídně přelomu devatenáctého a dvacátého století do Berlína třicátých let ovládaného hitlerovským nacismem. Potažmo do „ideálního“ německého města Germania, které pro svého vůdce plánoval a nestačil postavit prorežimní architekt velikášských vizí Albert Speer. Přes takovýto záměr a absenci jakéhokoliv mobiliáře či dobových rekvizit se mé dojmy co se týče lokace vracejí spíše zpět do Vídně počátku dvacátých let. Na „vině“ jsou hlavně stylizované, a přesto dobově zařaditelné kostýmy Marka Cpina, jež prozrazují poučenou zálibu v retrostylu. Inscenaci sluší i pozlacený štuk portálu Stavovského divadla. Ne, že by zdobnost na jevišti přímo pokračovala, ale tento fixovaný architektonický rámec podporuje nádech ponoru do zašlých časů i stopy nostalgie, která je na scéně rovněž přítomna.
Rej patří k nejprecizněji napsaným, nejsevřenějším Schnitzlerovým hrám. Řetězení deseti formálně dynamických a obsahově hlubokých aktovek nemá, s nadsázkou řečeno, daleko k dokonalosti vzácného, umělecky zpracovaného náhrdelníku. Jde o hutné (i když místy „impresionisticky“ rozostřené) dialogy vrcholící sexuálním aktem, který je v textu jen graficky vyznačen; dohra většinou přechází v únavu nebo v kocovinu: „šampaňské“ vyšumělo. Jedna postava uzavřeného dialogu zůstává ve hře a účastní se společně s novou postavou dalšího výstupu, a tak to jde pořád dokola. (Starší český překlad názvu hry zní Dokolečka dokola). V závěrečné epizodě se setkává Hrabě se Šlapkou z epizody první. Deset kompaktních celků, deset postav, pět mužů, pět žen. Svádění, uhýbání, sex, rozpačité rozloučení, adieu. Jednotlivé postavy se rekrutují z širokého společenského spektra. Kromě už zmíněných to jsou: Voják, Služka, Mladá paní, Mladý pán, Manžel, Slečinka, Básník, Herečka.
Nový překlad Pavla Novotného zachovává nuance mluvy představitelů různých sociálních vrstev, někde se uchyluje až k básnické archaičnosti (Šlapka) nebo parodistické nadsázce (Mladý pán používá slovník svůdce z vaudevillu a Manžel fráze z dívčích románků). Dobový kolorit se nezapře, ať už je potlačen, nebo místy povzbuzen. Rozhodně se nedere do popředí. Zrovna tak je to s aktualizací mluvy. Ani její zdůraznění není třeba. Dnes, tady a teď jsme se ocitli v blízkosti války; a stále ještě se nacházíme nedaleko přelomu století. Je to o tolik jiné? Ve Schnitzlerově hře a v inscenaci, která se jí příliš nevzdaluje, jde nejen o honbu za požitkem, ale i o nesmyslnou zátěž společenské povinnosti nějaký ten požitek vlastnit a etablovat se jím. A pochmurněji řečeno: odpoutat se od vlastní ustrašené duše a od stínu všudypřítomné smrti. V sexu a smrti jsme si všichni rovni.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do neděle, 12. března 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.