archiv II. > texty 322 > Krátké hry z válečné Ukrajiny
Astasjeva-Gončar-Bondarenko-Ľahušonkova-Tymošenko-Hrycenko

Krátké hry z válečné Ukrajiny

Jelena ASTASJEVA: SLOVNÍK EMÓCIÍ V ČASE VOJNY
Júlia GONČAR: ODVETA
Andrij BONDARENKO: MIER A POKOJ
Lena ĽAHUŠONKOVA: TOPOL-M LETÍ NA MAČKU BROŠKU
Ľudmila TYMOŠENKO: MOJA TARA
Oxana HRYCENKO: OČŮRANÝ OBRNENÝ TRANSPORTÉR


Z ruštiny preložila Romana Štorková Maliti (Slovník emócií v čase vojny), z ukrajinštiny Kristián Kozmenko (Odveta) a Valéria Juričková

Následující texty vznikly jako součást iniciativy
The Worldwide Readings Project. Svůj původ má v září 2020, kdy čtenářům SADu dobře známý běloruský dramatik Andrej Kurejčik požádal svého amerického kolegu Johna Freedmana, zda by nepřeložil jeho hru Uražení.Bělo(R)usko (vyšla v SADu 5/2021) a „možná nezorganizoval pár čtení“. Během následujícího roku a půl podpořila iniciativa zhruba 200 čtení ve 110 divadlech v 32 zemích a 22 jazycích.
Během několika málo hodin po vypuknutí konfliktu na Ukrajině se divadla, která uváděla
Uražení.Bělo(R)usko začala ptát, jak by mohla podpořit ukrajinské kolegy. Doslova přes noc tak v rámci WRP vznikl Ukrajinský program. Momentálně se ve více jak 70 divadlech z 15 zemí připravují scénická čtení a dobročinné akce na podporu ukrajinských umělců, divadel a dalších, kteří potřebují pomoc.
V zájmu zachování maximální aktuálnosti (v době, kdy píšu tyto řádky, není většina publikovaných textů starší než 90 dní) otiskujeme hry ve slovenštině a nezadáváme nový český překlad, který by vydání zdržel.

Jakub Škorpil


Jelena ASTASJEVA se narodila v roce 1973 v ukrajinském Chersonu, kde žije dodnes. Vystudovala Kyjevský institut kultury. Živila se jako knihovnice, knihkupkyně a copywriterka. Je autorkou povídek a řady divadelních her, které se opakovaně dostaly do užšího výběru ukrajinského festivalu „Týden současné dramatiky“ a byly uvedeny v chersonských a kyjevských divadlech. Je spoluzakladatelkou kyjevského Divadla dramatiků.

Julia GONČAR se narodila v Kyjevě a kromě autorské dráhy působí též v oblasti managementu mezinárodních projektů. Poté co dokončila studia mezinárodního byznysu a managementu spolupracovala na různých divadelních projektech jako dramaturg a tisková mluvčí. Od roku 2012 je součástí ukrajinské scény mladých aktivistických dramatiků. Její texty byly inscenovány v Gruzii, Německu, Švýcarsku, Rakousku a Thajsku. Také oan se podílela na založení Divadla dramatiků v Kyjevě.

Andrij BONDARENKO
je doktor filosofie, dramatik a kulturolog. Živil se převážně jako novinář a částečně též jako kulturní pozorovatel. Byl také výzkumníkem Centra pro urbánní historii střední a východní Evropy ve Lvově. V současné době je šéfdramaturgem Lvovského divadla loutek. Také jeho hry se objevovaly ve výběrech ukrajinských festivalů „Týden současné dramatiky“, „Drama.UA“ a dalších, kde byly prezentovány formou scénických čtení. Je jedním ze spoluzakladatelů kyjevského Divadla dramatiků.

Lena ĽAHUŠONKOVA se narodila ve vesnici Stanycja Luhanska na východě Ukrajiny. Vystudovala historii na Národní univerzitě Tarase Ševčenka v Luhansku. V roce 2018 debutovala hrou BAZA o ženách a prostituci. Je „dvorní dramatičkou“ oděského Divadla V. Vasylka. Její hry jsou pravidelně zastoupeny na Festivale „Týden současné dramatiky“, „Drama.UA“ a „Aurora“.

Ljudmila TYMOŠENKO je filozofka, politologička, dramatička, scenáristka, umělkyně a vysokoškolská pedagožka. Její hry se pravidelně účastní ukrajinských i zahraničních divadelních festivalů. Na jaře 2022 měly mít dvě její hry premiéru v divadlech ve Lvově a Kyjevě, ale byly odloženy na neurčito vinou války.


Oksana HRYCENKO je ukrajinská dramatička a scenáristka. Svou první hru Saňok napsala v roce 2019 v rámci kurzu dramatu vedeného Maximem Kuročkinem a Anastasii Kosodij v kyjevském Divadle POSTPLAY. Podle své druhé hry Don Juan ze Žaškiva (2020) napsala scénář ke stejnojmennému celovečernímu filmu, který obdržel podporu ukrajinské Státní filmové agentury. Premiéra je naplánována na prosinec 2022. Než se začala věnovat divadlu, pracovala zhruba dvacet let jako novinářka, přičemž reportovala o ruské invazi do Gruzie, tzv. Euromajdanu, ruské anexi Krymu a ruské válce proti Ukrajině. Publikovala v řadě ukrajinských i zahraničních médiíc, včetně Kyiv Post, AFP, The Guardian, Pittsburgh Post Gazette, Marie Claire, Ukraine Verstehen, Huck Magazine, Nikkei a The Wall Street Journal.