archiv II. > texty 223 > Ztrácení kontroly nad smyslem (Vykouření v Huse na Provázku a Humanismus 2022 v HaDivadle)
Barbora Sedláková

Ztrácení kontroly nad smyslem (Vykouření v Huse na Provázku a Humanismus 2022 v HaDivadle)

Psal se rok 2018, zbývalo několik týdnů do zahájení květnového festivalu Divadelní svět Brno. Do médií tehdy uniklo několik fotografií a kusé informace o jedné z inscenací, která se měla přehlídky zúčastnit. Naše násilí a vaše násilí chorvatského divadelního režiséra Olivera Frljiće vzniklo ve spolupráci s hereckým souborem slovinského divadla Mladinsko Gledališče a reagovalo na tehdy intenzivně probíhající migrační krizi. (poznámka redakce: O inscenaci psala v SADu 2/2016 Martina Ulmanová  - Frljićův teror nevkusem) Na fotografiích bylo možné rozeznat postavu, která dle jistých typických rysů připomínala Ježíše Krista, a postavu, která opět dle vnějších rysů mohla odkazovat k muslimské ženě. Postava Krista se přitom na muslimce dopouštěla sexuálního násilí. Dále bylo možné se předem informovat, že v představení dojde na vytažení vlajky z vagíny jedné z hereček. Aniž by zatím došlo na jakoukoliv divadelní událost, část veřejnosti byla pobouřena. V inkriminovaný večer se v hledišti Husy sešli zástupci extremistického hnutí Slušní lidé, které mělo tou dobou politické ambice v souvislosti s komunálními volbami. Několik minut po začátku představení vtrhli na jeviště a formou lidského řetězu narušili představení s cílem úplně ho přerušit, nebo alespoň iniciovat dialog o tom, proč by se Frljićova inscenace neměla uvádět. Herci na vpád zareagovali vespolným tancem. Nespokojenost vyjadřovali někteří diváci i pískáním a jinými vokálními projevy. Odehrál se tak bizarní happening s politickým zabarvením, jehož dozvuky můžeme zaznamenat ještě dnes. (To vše ovšem nemusí nutně znamenat, že se nejednalo o svého druhu uměleckou provokaci. Vzhledem k tomu, že podobných, mírně řečeno nevraživých reakcí se tvůrci dočkali už v jiných evropských zemích, je myslím zcela legitimní se domnívat, že Frljić a slovinský soubor tušil, jak intenzivní emoce může jejich inscenace vyvolat.) Oficiálně, přesněji řečeno právně byl ovšem spor uzavřen v říjnu 2022, kdy Ústavní soud zamítl žalobu kardinála Dominika Duky, jenž postupně žaloval Centrum experimentálního divadla (CED) a Národní divadlo Brno. Podle Duky se inscenace dotkla jeho práv garantovaných Listinou základních práv a svobod. Konkrétně se odvolával na svobodu náboženského vyznání či na právo na důstojnost a čest.

průměrný divák s průměrným rozumem Kauza Frljić, viděno zpětně, vygenerovala neuvěřitelné argumentační souboje, hlášky a dost agresivní výhružky, které bohatě vystačí na samostatný divadelní tvar. Pokud se člověk cítí příliš zachumlán ve své bublině, inscenace Vykouření, uvedená v Huse na provázku v listopadu 2022 v režii Jiřího Havelky a reagující na události, které uvedení Našeho násilí a vašeho násilí v Brně rozpoutalo, umožňuje v tomto smyslu nepříjemné profackování. (Inscenace má v souvislosti s vykuřováním podnázev „naší kauzy, vaší kauzy“.) Hned na úvod se cítím povinna zdůraznit několik skutečností: inscenaci Naše násilí a vaše násilí jsem v květnu roku 2018 na festivalu Divadelní svět Brno neviděla, nejsem věřící, nejsem volička Slušných lidí, hnusí se mi sledovat na jevišti reprezentaci znásilnění, z hodin teorie divadla mám základní pojem o tom, co je znak, reprezentace a sémiotika, ráda se nechávám uměním znepokojovat, o to víc, pokud je za tímto účelem využit černý humor.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.