SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty 223 | Bůh na tahu (Fričovy Bakchantky)
Jakub Škorpil

Bůh na tahu (Fričovy Bakchantky)

pole indicií Euripidovy až posmrtně uvedené Bakchantky jsou jedním z nejdivnějších dochovaných antických dramat. Alespoň se tak jeví nám, kteří antickou divadelní kulturu vnímáme především v souvislosti s převyprávěním mytických příběhů. Přičemž platí obecná poučka, že od Aischyla k Euripidovi dochází nejen k rozšiřování počtu dramatických osob vydělujících se z chóru, ale také k emancipaci toho, jak tito protagonisté vládnou svým osudem. Problémy, které řeší, a způsob, jakým o nich uvažují, je nám stále bližší přímo úměrně tomu, jak se vymyká z mytického uvažování směrem k pojetí – řekněme – občanskému. A pak jsou tu Bakchantky. Ačkoli Euripidés podle tradice „zobrazoval lidi, jací jsou“, Bakchantky matou. Třeba už jen tím, že v jejich středu nestojí člověk, ale bůh Dionýsos a protagonistou tu nakonec není jedinec, ale chór, kterému patří nejvíce prostoru a který navíc často promlouvá jménem opojených následovnic orgastického kultu. Hra postrádá nejen tradičně vedený příběh, ale i modernímu člověku srozumitelné poselství. Do Théb dorazí Dionýsos, aby hlásal novu víru. Nejde však jen o nový kult, ale rovnou o jiný životní (a mytický) princip. Je protikladem či protiváhou bohyně Déméter, „která smrtelníkům dává chléb/ i všechnu suchou obživu“. Naučil lidi pít nápoj z hroznů: „Vždyť suché sousto je třeba svlažit./ Když usoužení lidé pijí víno,/ zaženou zármutek a starosti. Přijde k nim sladký sen a starost se ztratí./ A jiné léky na trápení nemají.“ Novému bohu se postaví vládce Théb Pentheus, zástupce řádu, klidu a naprosto ukázkový jedinec stižený hybris. Marně ho chór varuje: „Penthee, poslechni mne! Nemysli,/ že ten, kdo vládne, všechno ovládá./ A nechvástej se tím, že každá věc/ je právě taková, jak míníš ty.“. Dionýsa nechá zatknout (jako jediný z Théb v něm přitom doslova i obrazně nevidí boha) a vyslýchat a chystá krutý trest pro něj i jeho následovnice. Jenže Dionýsos se zázrakem osvobodí a svede vládce k tomu, aby šel do hor sledovat konání bakchantek. Je však odhalen a šílené ženy ho, vedeny Pentheovou matkou Agaué, rozsápou. Nešťastnice dokonce triumfálně přinese synovu hlavu zpět do města. Pak nastává kruté vystřízlivění: kouzlo opojení opadá a přichází trest. Agaué i Kadmos (přestože se bohu nijak zvlášť neprotivil) jsou prokleti a vykázáni z Théb. Marné jsou prosby o odpuštění i argument, že „bůh by se neměl hněvat jako smrtelník“. Dionýsos se nemstí, odkazuje k osudu: „Zeus, můj otec, dávno určil můj hněv, i tvou odplatu.“ Jak se říká v samém závěru: „Co náleží bohům, mívá mnoho tváří./ Provedou to, s čím žádný nepočítá.“
Bakchantky především postrádají tzv. kladného hrdinu. Není jím Dionýsos, chór bakchantek, ani Pentheus, ba ani tragická Agaué. Jeden jako druhý mají zamotanou hlavu – vínem či pýchou. A z obojího musí krutě vystřízlivět – samozřejmě s výjimkou boha, kterému však nic takového ani nepřísluší. S absencí hrdiny se pojí i nedostatek „tématu“. Protože o čem vlastně Bakchantky jsou? O tom, že bohům se nelze protivit, jinak přijde odplata. A ke všemu nikoli přímo od nich, ale od něčeho vyššího, trvalého a nevyhnutelného. Je to vlastně nebývale pesimistické a nemoderní. Protože právě se vzpourou vůči okolnostem, osudu a nejrůznějším tabu si spojujeme pokrok a progresi. Nakonec však musíme s Kadmem a Agaué soucítit. Přímý pachatel je mrtev a trest si odpykají oni dva jako vlastně nepřímí účastníci. Jsou navěky prokleti za něco, co sami nespáchali.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do úterý, 25. dubna 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.