SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | volné články | volné články ročníku 2021 | Brave new Provázek (Setkání spiklenců - Čerwuiš - Raději zešílet v divočině)
Iva Heribanová

Brave new Provázek (Setkání spiklenců - Čerwuiš - Raději zešílet v divočině)

Divadlo Husa na provázku dosud uvedlo ze své sezony huxleyovsky nazvané „Brave new man“ (a nedávno rozšířené na „dvojsezonu 2020/2022“) tři inscenace. Režijně-dramaturgický tandem Petr Erbes a Boris Jedinák vstoupil koncem května vůbec poprvé na prkna Provázku, přesněji jeho open-air scény provázek.dvůr, premiérou autorského Setkání spiklenců, zabývajícího se fenoménem konspiračních teorií. Rovněž poprvé v divadle hostoval také David Jařab. Vytvořil zde inscenaci Čerwuiš na základě životních osudů cestovatele, etnologa, botanika a spisovatele Alberta Vojtěcha Friče a Čerwuiše Piošáda Mendozy, domorodého obyvatele Paraguaye z kmene Čamakoko, který s Fričem v letech 1908 a 1909 pobýval v Praze. A hned týden po premiéře Čerwuiše následovalo uvedení Raději zešílet v divočině, adaptace knih rozhovorů Aleše Palána s lidmi žijícími mimo civilizaci v režii Anny Davidové.
Všechny tři novinky byly jedněmi z ústředních bodů prodlouženého festivalového víkendu „Brave new weekend“. Doplnily je mimo jiné lektorské úvody ve formě rozhovorů s Petrem Janečkem, Yvonnou Fričovou a Alešem Palánem nebo diskuse Povstane z krize Brave new man? moderovaná Alicí Koubovou. Provázek tak opět navázal na snahu uvádět svou tvorbu do kontextů, ne ji pouze prezentovat jako zcela samostatné umělecké výstupy. Obdobně se divadlo snaží i o čitelnější zprostředkování inscenačních interpretací. Umělecké vedení Anny Davidové, Kateřiny Menclerové a Martina Sládečka/ pojmenovává nyní své dramaturgické záměry prostřednictvím podtitulů, které jsou ve vztahu k inscenacím v podstatě prvotními interpretačními klíči.  /…/
Setkání spiklenců (konspirační praxe) představuje kladnou odpověď Erbese a Jedináka na otázku, zda je možné divadelně pojmout konspirační teorie, tedy fenomén oscilující mezi volnočasovou zábavou hrstky „nadšenců“ a palčivou celospolečenskou hrozbou. Klíčem, který inscenátoři volí, je uvedení teorie do „praxe“ vytvořením vlastní konspirace, že herci v Divadle Husa na provázku pijí dětskou krev – a nezůstávají pouze u ní. /…/
Inscenace Davida Jařaba Čerwuiš (dva světy jedné země) není ani tak životopisným portrétem jako jevištní kontemplací nad důsledky střetů osobností, kultur a dějinných epoch. Zarámována je monologickými, dlouhými a inscenaci poněkud retardujícími výstupy starého Alberta Vojtěcha Friče (Dušan Hřebíček), který se, zřejmě v posledních dnech života, když jeho tělo ochromuje tetanus, kriticky navrací ke vztahu s Čerwuišem. Pokládá si přitom zásadní otázku, zda jej svým počínáním zachránil, nebo zničil. Na cestu do Evropy s cílem najít lék na záhadnou nemoc decimující jeho kmen ho totiž vzal na jeho vlastní žádost. Vyléčení fyzické s sebou ale přineslo nákazu psychickou: nekritické oslnění civilizací a její nenávratné propsání do Čerwuišovy kultury. Frič se tak stal jedním z destruktivních kolonizačních vlivů i přesto, že k prostředí Jižní Ameriky přistupoval s úctou a upřímnou touhou najít v něm inspiraci pro změny potřebné v tehdejší Evropě. /…/
amotáři z Palánových knih slouží v inscenaci Raději zešílet v divočině (utopie z okraje) jako předobraz osmi postavám (Růžena Dvořáková, Ivana Hloužková, Sylvie Krupanská, Dalibor Buš, Vladimír Hauser / Marek Pospíchal, Dušan Hřebíček, Ondřej Kokorský, Jan Kolařík), z nichž každá postupně dostane příležitost projevit se sama za sebe. Konkrétní jména nezaznívají a jedna fiktivní osoba v sobě často slučuje rysy a příběhy hned několika reálných. Stejně jako v knižních rozhovorech popisují své předchozí životy, každodenní aktivity i všemožné vize nebo obavy. Namísto Palána je průvodcem po jejich osudech Tereza Marečková. S batohem na zádech a výtiskem Waldena v ruce klade dotazy a pozorně naslouchá, jako by ve slovech samotářů hledala inspiraci pro vlastní útěk do přírody. Ten v závěru uskutečňuje, když si na flitrové šaty namísto světle zeleného krátkého kabátu oblékne velký péřový, na nohy nasadí holínky a z anonymní průvodkyně se promění v další osobu z rozhovorů, jejíž slova o všeprostupující duši přírody celé představení uzavírají. Posledním, desátým aktérem je Milan Holenda, jenž cituje Thoreaua a rozdává rekvizity, které samotáři zrovna potřebují. /…/


celý text ke stažení

Petr Erbes, Boris Jedinák a kol.: Setkání spiklenců (konspirační praxe), režie a dramaturgie P.Erbes, B.Jedinák a kol., Divadlo Husa na provázku, 2021
David Jařab, Alberto Vojtěch Frič: Čerwuiš, scéna, režie D.Jařab, Divadlo Husa na provázku, 2021
Aleš Palán, H.D. Thoreau, Martin Sládeček: Raději zešílet v divočině, režie Anna Davidová, Divadlo Husa na provázku2021

ZPĚT K VOLNÝM ČLÁNKŮM
ZPĚT K VOLNÝM ČLÁNKŮM ROČNÍKU 2021

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.