Plány na svobodu
Od podzimu roku 2020 jsme v další koronavirové karanténě. Kdy skončí je nejasné. V této anketě jsme oslovili některé z tvůrců, kterým není cizí experimentování, tedy odvaha zkoušet: Jiřího Havelku (KALD DAMU, VOSTO5, Vzlet), Lukáše Brychtu s Kateřinou Součkovou (Pomezí), 8lidí, Michala Hábu (Lachende Bestien), Jiřího Honzírka (Divadlo Feste), Vojtu Švejdu (Wariot Ideal), Petra Boháče (Spitfire Company) a Matyáše Dlaba (Terén-CED).
Třetí naší karanténní anketu děláme ve chvíli, kdy jsou divadla kvůli pandemii několik měsíců znovu zavřená. Nikdo sice neví, kdy se zas otevřou, ale divadelní provoz vyžaduje plánování. Co plánujete vy? Budou to premiéry inscenací, které už měly být uvedeny v roce 2020, nebo něco jiného?
Jiří Havelka: Nabídky z okruhu repertoárových divadel, které vyžadují plánování, jsme po vzájemné domluvě zrušili či odsunuli na neurčito. Jedinou plánovanou inscenací, která byla karanténou plně zasažena, je Očitý svědek pro Národní divadlo, který bude přetvořen v interaktivní webovou stránku.
Lukáš Brychta a Kateřina Součková: Jelikož plánovat nejde, ale divadelní provoz to vyžaduje, děláme to jediné, co nám zbývá: plánujeme bez jistoty, že naše plány bude možné realizovat a čekáme, kdy budeme moci představení nabídnout divákům. Rádi bychom se vyhnuli situaci z minulého roku, kdy jsme neustále vstupenky přesouvali. Nemůžeme tak počítat s předprodejem, který nás dopředu informoval o tom, nakolik máme představení vyprodaná. Jinak ovšem postupujeme podle dlouhodobého plánu premiér a doufáme, že budou podmínky pro jejich uvádění. Některé projekty jsou jen pro několik málo diváků a některé je možné v tomto duchu upravit. Snad budeme moci hrát co nejdřív. Uvidíme.
8lidí: Momentálně pracujeme na Kleopatře pro Divadlo Na zábradlí, kterou jsme se rozhodli zpracovat formou audiowalku. Oficiálně je premiéra naplánovaná na 19.února 2021, ale vzhledem k okolnostem vůbec netušíme, kdy bude audiowalk přístupný pro diváky.
Neočekáváme restart v podobě jednoho pevného bodu, kolem kterého by se divadelní svět nějakým způsobem převrátil ze dne na den. Čekáme spíše postupnou změnu, tušíme možný zánik nějakých institucí či souborů. Tušíme zánik skupiny 8lidí jako dělatelů inscenací.
Michal Hába: Na rok 2021 se mi přesouvá jen jeden projekt s Lachende Bestien. Jinak jsem měl jako hostující režisér dost štěstí v neštěstí. Inscenace, na kterých jsem pracoval, se stihly nazkoušet i odpremiérovat. V současné době zkouším pro MDP Matku Kuráž, která měla mít premiéru na konci ledna a samozřejmě ji mít nebude. Zkoušet se dá, a já tím pádem můžu vydělávat na živobytí. Na rozdíl například od herců či techniků na volné noze, kteří přišli o drtivou většinu svých příjmů. Jinak nepočítám s tím, že na jaře bude dobře. Tuhle sezonu beru za prakticky zrušenou.
Jiří Honzírek: Divadlo Feste uvedlo v roce 2020 tři ze svých plánovaných premiér. Tu poslední se již uvést nepodařilo, neboť se příprava té předposlední natáhla na téměř dvojnásobnou délku. Vlivem karantén a podobně. Onu poslední čtvrtou premiéru ovšem do roku 2021 nepřevádíme, nýbrž jsme ji zkrátka zrušili. V roce 2021 tak plánujeme uvést právě a jenom to, co jsme si pro rok 2021 předsevzali.
Vojta Švejda: Naštěstí jsme většinu toho, co jsme si zadali, do roku 2020 stihli vytvořit. Pravda je, že jsme museli jeden projekt odložit na neurčito kvůli uzavření divadel. Díky podzimní dotaci, o kterou jsme si zažádali na ministerstvu kultury, jsme nakonec zrealizovali náhradní projekt – film Frame raté 18, který běžel v prosinci na streamu divadla Alfred ve dvoře. Pro rok 2021 máme připraven scénář – jak jej naplníme, bude záležet také na dotaci, kterou určitě dostaneme menší, a samozřejmě na vývoji covidové situace a případných omezeních s tím souvisejících - rádi bychom ale své plány realizovali v co největším rozsahu… Naděje zkrátka umírá poslední - řekla si babička, když se dědeček dlouho nevracel domů.
Petr Boháč: Odpovídám-li za Spitfire Company, tak minulý rok jsme museli přesunout dvě premiéry, obě v koprodukci se zřizovanými divadly, se Švandovým divadlem a Divadlem Petra Bezruče. U toho druhého jmenovaného jsme došli v procesu zkoušení do závěrečné přípravy. Kvůli karanténě v divadle se uskutečnily pouze technické přípravy, samotné zkoušení bylo naplánováno na konec února. Projekt se Švandovým divadlem se přesunul rovnou o rok, tedy na konec listopadu 2021. K těmto dvěma projektům připravuje Miřenka Čechová adaptaci své knížky Baletky a to ve spolupráci s Palácem Akropolis. V součtu, naplní-li se naše představy, budeme mít tři premiéry. V Paláci Akropolis, který od února minulého roku vedu, jsme v krizovém módu. Co to znamená: přesunujeme, rušíme přesunuté a znovu přesunujeme to, co bylo přesunuto. Akropolis je specifická tím, že každoročně pořádá 200 událostí ve spolupráci ze stovkou partnerů. Takže nemůžeme program zrušit v celku, nýbrž musíme jednat. Odhadem proběhlo více než 300 přesunů. To je absurdní číslo. Některé koncerty už stojí skoro rok a nemůžeme je odbavit a můj odhad je, že je ještě minimálně půl roku nebude moc uskutečnit.
Matyáš Dlab: Stranou specifického provozu a s trochou štěstí se Terénu podařilo v roce 2020 uvést všechny větší projekty. Nejsme kamenné divadlo, máme poměrně široké možnosti dělat změny. Naší činnost nestrukturujeme v sezonních rámcích, čili ani nepřenášíme nějaký neuzavřený dramaturgický závazek. V aktuální situaci je pro nás logické vnímat limity jako pozitivní tvůrčí impulzy i ve smyslu dočasné proměny činnosti. Na jedné straně vytváříme dlouhodobé plány s inscenačními projekty (v roce 2021 plánujeme uvést režie Wojtka Ziemilskeho, Anny Klimešové a Jiřího Adámka), na straně druhé připravujeme takové projekty, které je možné realizovat i s různými omezeními - design performativního environmentu (Warriot Ideal), intervenční akce do veřejného prostoru (Bára Bažantová), série rozhovorů (Matyáš Zeman) a „freeware“ koncept a soubor materiálů k performanci, kterou lze realizovat doma (Zuzana Janečková). /.../
celý text ke stažení
2021_1_plany_na_svobodu.pdf | ![]() |
759 kB |